Häst fastnade i vält transport

Sv: Häst fastnade i vält transport

Vill bara säga till er alla därute;

TA DET LUGNT!!!!!!!!!!!!!!

Stanna hellre hemma, det finns inget som är värt att ut och åka med sin häst i dåligt väder.

Yrkesförare av turistbuss samt hästägare.

Det var världens snöoväder i söndags, iaf inte många mil därifrån, så jag förstår inte att man alls vågar ge sig ut och köra transport under sådana förhållanden - fast det kan ju ha varit ett nödläge. Tur att allt slutade väl i alla fall!

Men vädret är inte likadant överallt, det kan skifta fort.
När dom startade sin resa drygt 10 mil söderut så var vädret inte lika dåligt och dom hade gott om tid på sig att ta sig hem och stressade inte. Men en olycka händer så lätt och vad som verkligen har orsakat olyckan kan vi bara spekulera i. Men där olyckan händer brukar det ofta vara blåsigt då det är öppna fält på bägge sidor om vägen, vilket kan ställa till det för många olika typer av fordon som färdas på vägarna, samt att blåst och snö "polerar" vägytan och gör den förrädiskt halt.
Kan tilläggas att dessa personer är vana vid att köra sin häst då dom tävlar en hel del runt om i landet.
Nu står dom sen ett par timmar i alla fall hemma i sitt "hemmastall".

Skönt för alla inblandade att det slutade bra!
Men,visst bör man tänka efter flera gånger innan man ger sig av när vädret är dåligt...
Tyvärr ser man alltför ofta ekipage ute och kör i dåligt väder och jag tror inte alltid det är akut!

Jag åkte förbi transporten som vält och såg hästen traska utmed motorvägen. Den såg coollugn ut, men var förmodligen chockad och utmattad. Stackars krake, men tur att det gick så bra som det gjorde!!

funderar på bilen när jag ser filmen, kan inte vara avsedd - viktmässigt- att dra ett hästsläp med :confused:, särkilt inte i vinterväglag. nu gick det bra men vilken risktagning, nejtack! /kladruby

SAAB får dra ganska mycket.

Men jag skulle aldrig dra tungt med framhjulsdrivet :crazy:

Nu är ni fortfarande väldigt okunniga om vad som gäller, vad man får dra, vilken bil som är bäst eller inte. En SAAB får dra rätt så mycket med vanligt B-körkort och något mer med BE. Har själv haft en SAAB 9000 och fick dra 1470 kg med B körkort och 1600 kg (tror jag) med BE. Släpet i fråga här var ett boggi släp, man har då minimalt kultryck på bilen. Var hon ensam har bilen mindre vikt över bakhjulen än två vuxna människor i baksätet, och det är ju helt ok att åka omrking med, eller? Ni kanske har en bil som inte är framhjulsdriven om ni har passagerare i baksätet. Bilen är dimensionerad för detta och vägegenskaperna skall inte försämras av detta. Som "Tasse" skrev brukar det blåsa en heldel där, har kört där med turiskbuss ett flertal gånger, vet hur det ser ut. Snön polerar då¨mycket riktigt vägbanan som blir glashal. Blåser det det dessutom en hel del och vinden tartag i släpet är det kört, det spelar ingen roll om ni sitter i era stora 4hjulsdrivna bilar. Ni är inte mer säkra för det. Släpet drar er av vägen! Det finns bara en sak som gäller och det är att sänka farten rejält!

Yrkesförare av tungafordon, turiskbuss samt körkortsbehörigheterna BE CE DE

P.S Detta är absolut ingen kritik mot föraren av bilen. Jag hoppas att allt gick lika bra som det såg ut. Detta är riktat mot alla okunniga som tror att dom vet mest.. D.S

Jag skulle fortfarande aldrig dra med framhjulsdrivet och har ffa inte skrivit att det är orsaken till att släpet gick av vägen. Det är bara att kolla närmsta tävling med uppförsbacke därifrån.

Jag körde upp för mitt BE med framhjulsdrivet.

Nu ska jag iväg och köra Stadsbuss (tysk låggolvare ihoplimmad i Polen) på landsortsvägar. Det går det också.

Det är sällan någon fördel att dra släp med framhjulsdrift.
Men antalet bil-märken som har bakhjulsdrift har minskat markant dom sista 10-åren. Från att nästan uteslutande vara bakhjulsdrift bland bilmärkena så är det nu nästan bara bilar med framhjulsdrift som finns. Nu har ju 4WD kommit dom sista åren men dom bilar har också sina begränsningar, även om många inte verkar tro det. Kan säga att fordonets vikt även kan spela roll i halka och blåst, ju tyngre desto bättre håller det sig "kvar" på vägen.
Så det gäller att hitta den "gyllene medelvägen".

filmen har uppenbarligen kompimerat bilden av bilen och jag kunde inte utröna märket men saab är ju en tyngre bil.

det jag emellertid i sammanhaget tänker på är att
1 en häst är försvarslös inne i en transport oavsett årstid
2 vinterväglag, snö o ensam förare i tilltagande oväder... måste vara väldigt trängande behov att hästen körs iväg.
3 säkerheten - kunde man ha undvikit att transportera häst under rådande omständigheter.
4 vid olycka är alltid fler inblandade även om den har en bra utgång. och kostar en hel del resurser av skilda slag.

varför åker folk skidor offpist oavsett lavinfara ... /kladruby

/kladruby

Ja det är en SAAB 9-3.

När det gäller punkt 2 så kan jag inte riktigt hålla med dig, att inte köra häst vinter-tid oavsett om man "måste" eller ej. Man måste kunna hålla sin/sina hästar igång (träningsmässigt mm) även vinter halvåret men självklart så ska man ta väglag och väder i beaktande. Sen att vädret kan ändra sig under resans gång kan man inte alltid förutse eller rå över.
När deras resa började så var vädrt inte så dåligt som det senare blev, snön och halkan tilltog. Skulle dom då ev, ha vänt och åkt 10 mil söderut igen eller fortsatt dom 10 milen dom hade kvar hem??? Sen vad det spelar för roll om dom är 1 eller flera i bilen ser jag inte heller någon skillnad i direkt, denna gång var dom 2 personer i bilen.

Punkt 3: Säkerheten tänkte dom med allra största sannolikhet på men som tidigare nämt, förutsättningarna förändrades under resans gång, det kan man inte alltid förutse. Vad är då säkrast att fortsätta resan eller vända, självklart beror detta på flera olika parametrar, avstånd åt dom olika hållen (hem eller tillbaka), hur vädret är åt det hållet, hur mycket trafik som åker åt det hållet vid den aktuella tidpunkten mm mm. Sen kan man dra det till ytterligheter, om jag åker åt det hållet kommer jag möta någon rattonykter längs vägen då eller möter jag en fartdåre om jag åker åt andra hållet??

Oavsett vad man råkar ut för så kostar det ofta en massa resurser av olika slag, blir man påkörd när man går över gatan så kostar det sjukhusen mfl resurser och pengar, så vad det har med detta att göra kan jag inte se.

Det är väl lämpligt att inte vara ensam när olyckan är framme när man håller på med stora djur.

(Jag säger ingenting, jag åkte själv iväg med min ponny och tävlade en vinter. Det var ingen rolig resa hem och jag skulle ALDRIG göra om det. Även om det gick bra och utan problem, bara inte så fort :D ).

Ja det är en SAAB 9-3.

När det gäller punkt 2 så kan jag inte riktigt hålla med dig, att inte köra häst vinter-tid oavsett om man "måste" eller ej. Man måste kunna hålla sin/sina hästar igång (träningsmässigt mm) även vinter halvåret men självklart så ska man ta väglag och väder i beaktande. Sen att vädret kan ändra sig under resans gång kan man inte alltid förutse eller rå över.
När deras resa började så var vädrt inte så dåligt som det senare blev, snön och halkan tilltog. Skulle dom då ev, ha vänt och åkt 10 mil söderut igen eller fortsatt dom 10 milen dom hade kvar hem??? Sen vad det spelar för roll om dom är 1 eller flera i bilen ser jag inte heller någon skillnad i direkt, denna gång var dom 2 personer i bilen.

Punkt 3: Säkerheten tänkte dom med allra största sannolikhet på men som tidigare nämt, förutsättningarna förändrades under resans gång, det kan man inte alltid förutse. Vad är då säkrast att fortsätta resan eller vända, självklart beror detta på flera olika parametrar, avstånd åt dom olika hållen (hem eller tillbaka), hur vädret är åt det hållet, hur mycket trafik som åker åt det hållet vid den aktuella tidpunkten mm mm. Sen kan man dra det till ytterligheter, om jag åker åt det hållet kommer jag möta någon rattonykter längs vägen då eller möter jag en fartdåre om jag åker åt andra hållet??

Oavsett vad man råkar ut för så kostar det ofta en massa resurser av olika slag, blir man påkörd när man går över gatan så kostar det sjukhusen mfl resurser och pengar, så vad det har med detta att göra kan jag inte se.

Håller inte med.Ingen träning/tävling är så viktig att det är värt att riskera hästens,sina egna och andras liv på dumdristighet,vilket jag anser det vara att ge sig ut under rådande omständigheter!

Jag var nog lite otydlig. Inte varje träning men att helt sluta köra hästar bara för att det råder vinterväglag är att ta i anser jag. Men självklart inte om det är "skitväder".

Sen att vädret kan ändra sig under resans gång kan man inte alltid förutse eller rå över.

Man kan förutse en hel del faktiskt. Jag kollar alltid på SMHIs resp vägverkets hemsida då det är osäkert väder, innan jag ger mig iväg med transport. Jag vill inte bli överraskad. Speciellt om jag ska ge mig iväg så långt som de här kört. Kollar alltid tävlingsdagar eftersom vi då ska hem ett antal timmar senare, vem vill bli fast på en tävlingsplats pga vädret? Det tar 5 minuter och sen har man en bra blid av väderläget under dagen. Men tydligen är det något många glömmer/struntar i eftersom det händer olyckor varje år.

Praktexemplet var väl när Helsingborg hade tävlingar då stormen gudrun härjade och folk ändå körde med transporter och barn i bilarna. Polisen var på tävlingsplatsen och sa att ingen fick lämna området pga vädret men ändå körde folk.

Lite självbevarelsedrift önskar jag att fler haft.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En bil med hästsläp har vält på E22:an i höjd med Linderöd i Skåne. Två hästar fanns i släpet, som ska vara oskadda. – Det har varit...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst fastnade i ett kärr och drogs upp med hjälp av räddningstjänsten. Dessvärre var hästen så medtagen att den senare behövde avlivas.
Svar
2
· Visningar
610
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar