Ja det är en SAAB 9-3.
När det gäller punkt 2 så kan jag inte riktigt hålla med dig, att inte köra häst vinter-tid oavsett om man "måste" eller ej. Man måste kunna hålla sin/sina hästar igång (träningsmässigt mm) även vinter halvåret men självklart så ska man ta väglag och väder i beaktande. Sen att vädret kan ändra sig under resans gång kan man inte alltid förutse eller rå över.
När deras resa började så var vädrt inte så dåligt som det senare blev, snön och halkan tilltog. Skulle dom då ev, ha vänt och åkt 10 mil söderut igen eller fortsatt dom 10 milen dom hade kvar hem??? Sen vad det spelar för roll om dom är 1 eller flera i bilen ser jag inte heller någon skillnad i direkt, denna gång var dom 2 personer i bilen.
Punkt 3: Säkerheten tänkte dom med allra största sannolikhet på men som tidigare nämt, förutsättningarna förändrades under resans gång, det kan man inte alltid förutse. Vad är då säkrast att fortsätta resan eller vända, självklart beror detta på flera olika parametrar, avstånd åt dom olika hållen (hem eller tillbaka), hur vädret är åt det hållet, hur mycket trafik som åker åt det hållet vid den aktuella tidpunkten mm mm. Sen kan man dra det till ytterligheter, om jag åker åt det hållet kommer jag möta någon rattonykter längs vägen då eller möter jag en fartdåre om jag åker åt andra hållet??
Oavsett vad man råkar ut för så kostar det ofta en massa resurser av olika slag, blir man påkörd när man går över gatan så kostar det sjukhusen mfl resurser och pengar, så vad det har med detta att göra kan jag inte se.