Häst fastnade i transport - fick avlivas

Sv: Häst fastnade i transport - fick avlivas

jag läste bara tidningen och nu vet jag hur det gick till, säger bara STACKARS ÄGARNA!!! Snart ska jag lära mej att det som står i tidningar bara är ihoprafsat och rät snedvridet...
Har du insideinformation som ger mer svar än vad vi kan läsa på webbtidningen får du gärna dela med dig :bow:

jag efterfrågar givetvis inte namn och hemska detaljer utan mer allmänt om hur det gick till och så..

Och nu är det korrigerat i GD:s webbupplaga:

En häst fick på måndagen panik på riksväg 80 i sitt släp vid Valbo köpcentrum. Hästen ådrog sig så pass allvarliga skador att den senare fick avlivas.

Strax efter fyra på måndagen tillkallades räddningstjänst och veterinär till parkeringsplatsen på Valbo köpcentrum. En häst hade fått panik i släpet längs riksväg 80 och sparkat i väggarna. Efter en stund lyckades veterinären söva hästen, som senare kördes till ett ridhus i Valbo. Där kunde hästen dras ut ur släpet av brandmännen och genomgå en undersökning. Enligt veterinären Paulina Håkansson var skadorna på hästen så pass allvarliga att den under kvällen avlivades.

http://gd.se/nyheter/gavle/1.2180584-hast-kollapsade-i-slap

Den andra lokaltidningen har fortfarande uppgiften 'på parkeringen', dock så säger den att hästen fastnade UNDER bommen?

VALBO
En häst fastnade i sin transport på parkeringen vid Valbo köpcentrum vid 17-tiden i går.

Den nyinköpta hästen som var på väg söderut hade ramlat inne i djurtransporten och kilats fast under en bom. När den inte kom loss drabbades den av panik. Alla försök att lugna den misslyckades.

Till slut var tillkallade distriktsveterinären Hanna Björk tvungen att söva djuret.

Dessvärre var skadorna från transporten så omfattande att den fick avlivas senare under kvällen.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/gavle/1.2180573-hast-fick-panik-i-slap-avlivades

Håller med om att det var en fruktansvärt fördömande ton i kommentarerna här =/

Usch så mycket blod det var i taket och på väggarna i den trailen. Kan knappast varit en häst under bommen:/ Hemsk för alla inblandade!!:cry:

Nog kan det bli mycket blod om en häst fastnar under bommen och skadar sig. Nu vet jag inte vad som hänt mer än det jag läst i tidningen, men bara just ang blodet.

Fast blodet är ju i taket på släpet.

Usch vad otäckt. Hoppas man slipper vara med om nåt sånt :(.

Usch så mycket blod det var i taket och på väggarna i den trailen. Kan knappast varit en häst under bommen:/ Hemsk för alla inblandade!!:cry:
det kan ju vara så att hästen började blöda näsblod när den fick panik på vägen, slog mycket med huvudet och smetade av blodet´och sen försökte lägga sig och kom under bommen..

Jo, men en häst som slänger med huvudet kan skicka iväg blod både kors och tvärs, och det krävs förvånansvärt lite blod för att det ska stänka och se ut som ett blodbad.

Inte hästar, men jag har städat badrum efter att människa haft utbrott där. Enda skadan människan fick var fyra sönderslagna knogar, alltså att huden hade spruckit på knogarna. Inga djupa sår. Tittade man på badrummet såg det ut som man slaktat en kanin därinne och sen snurrat runt den över huvudet eller något. Det var blod 2½ meter upp på väggarna, rejäla stänkmönster, det var blodstänk i taket osv. Och det såg ut som nån förlorat en halvlite blod därinne.

Viftande sprider blod mycket effektivt. Och som sagt näsblod, eller ett 'jack', och så en uppskärrad häst som steppar runt och kastar med huvudet och man kan nog utan större problem få blod - som visuellt ser ut som mängder - i taket osv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst blev påkörd av en personbil på tisdagsmorgonen. Hästen avlivades sedan på platsen på grund av sina skador.
Svar
0
· Visningar
166
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter SOS Alarm meddelar klockan 13:15 att en häst fastnat i en gyttjepöl och inte kommer loss. Platsen är strax söder om Hjortkvarn...
Svar
0
· Visningar
153
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst i ett stall i Vadstena blev så pass sjuk att veterinären tog beslut om att avliva den. Efter provtagning konstaterade man att...
Svar
0
· Visningar
460
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och en häst fastnade på måndagen i ett dyhål i oländig terräng i Ronneby i Blekinge. Räddningstjänsten fick kämpa i flera...
Svar
0
· Visningar
146
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama