Häst fastnade i transport - fick avlivas

Sv: Häst fastnade i transport - fick avlivas

Det är ju skillnad på bil och transport! En bil har stora fönster som släpper in ljuset och värmer upp mkt mer. Min transport har bara 2 små fönster, och det blir inte särskilt varmt där. Sen skulle jag givetvis inte lämna hästen länge, men 15 min ser jag inte som några problem.
en transport är inte heller helt tät som en bil är, transporten är ju ganska "glappt" byggda för att kunna se till att det alltid är bra luft, för det finns ju ingen fläkt.. en bil har ju fläkt för att kunna konditionera luften under färd då bilen är väldigt tät då den ska isolera bort motorljud etc, så därför blir det varmare i en bil..

Tycker kanske att man va lite väl snabba med att döma ägarna. Man kanske ska veta hur det hela ligger till innan man skyller på någon.

Tycker dock att det var en mycket tragisk händelse. =(

Varför har vi bommar i transporter? Har en transport som jag kör hästarna digonalt utan bom;)

Läs gärna nyhetsnotisen en gång till!!!!!
Det står endast att hästen kommit under bommen och var olyckan skedde.
Är det inte magstarkt att kommentera som om hästägarna med vett och vilje orsakat händelsen.
Det är väl så här det blir illasinnad ryktesspridning. Kan det vara så att de stannat till för att kolla hästen om den varit orolig i transporten. Det känns nämligen rejält mycket när en häst går över eller under bommen i transporten.
Kan det vara så att man svängt in på en parkering för att få svängutrymme för att kunna lasta av där istället för på vägen.
Tror ni så illa om andra människor?

Varför har vi bommar i transporter? Har en transport som jag kör hästarna digonalt utan bom;)

Fram: för att hindra hästen från att fara framåt (vid häftig inbromsning, krock etc).

Bak: för att hindra hästen från att springa ut när man lastar ut.

Fram OCH bak: för att stadga upp släpet så det håller bättre vid en krock eller om släpet skulle välta.

Jag har också transport där hästarna åker diagonalt utan frambom. Bak finns en bom ja men den sitter precis innanför dörrarna så den kan hästen inte gå över eller under.

Bak: för att hindra hästen från att springa ut när man lastar ut.

Hästen kan lika gärna springa över dig när du lossar bommen eller hänga sig på bommen. Om hästen har väldigt bråttom ut bör man träna urlastning likväl som lastning

Jag har också transport där hästarna åker diagonalt utan frambom. Bak finns en bom ja men den sitter precis innanför dörrarna så den kan hästen inte gå över eller under.

Hästen kan lika gärna springa över dig när du lossar bommen eller hänga sig på bommen. Om hästen har väldigt bråttom ut bör man träna urlastning likväl som lastning

Om släpet är konstruerat för att inte ha bom fram är ju det en annan sak.

Ang bommen bak kan den rädda liv då man slipper bli krossad av luckan. Och tro mig, det händer ibland att folk får luckan över sig när hästen vräker sig ut utan bom.

Och ja, givetvis bör alla hästar vara väl tränade vad gäller ALL hantering/lastning/skoning/rida/köra/ osv.

Ang bommen bak kan den rädda liv då man slipper bli krossad av luckan. Och tro mig, det händer ibland att folk får luckan över sig när hästen vräker sig ut utan bom.

Och ja, givetvis bör alla hästar vara väl tränade vad gäller ALL hantering/lastning/skoning/rida/köra/ osv.

Ja jag har nu haft ramplöst släp i flera år där jag dessutom lastar ut fram så jag har lite glömt bort hur farligt det är med backande hästar och tunga luckor. Och det är skönt att inte behöva oroa sig över huruvida hästen ska klättra över bommen eller kasta sig ut bakåt.

Jag upplever tyvärr att många tränar just lastning både in och ut lite för lite. Det verkar ofta bli bara i samband med att man verkligen ska åka antingen på tävling och träning då man har en tid och passa, ägaren/ryttaren bli stressad, hästen spänd och då blir det därefter verkar det som

Läste du kommentaren jag svarade på?

Där de påstod 70-80 i ett släp...

Högsta notering jag haft i en gasbuss modell växthus är 38grader, då med fläktar och taklucka

Så jag tvivlade alltså på uppgiften och sänkte uppskattade gradantalet med 30 grader och lade till bil.

men alltså... jag jobbar i det köpcentrat, hur tänker man om man parkerar med någon öht i bil eller transport på den parkeringen??? Våra väktare slår bilrutor hela dar för att folk lämnar hundar, kan gissa att det kan ha varit runt 70-80 grader i transporten på nolltid igår...

Det här svarade jag på, alltså.

Jag upplever tyvärr att många tränar just lastning både in och ut lite för lite. Det verkar ofta bli bara i samband med att man verkligen ska åka antingen på tävling och träning då man har en tid och passa, ägaren/ryttaren bli stressad, hästen spänd och då blir det därefter verkar det som

Där är vi heelt överens! :)

jag läste bara tidningen och nu vet jag hur det gick till, säger bara STACKARS ÄGARNA!!! Snart ska jag lära mej att det som står i tidningar bara är ihoprafsat och rät snedvridet...

Det är lag på att ha bom fram i vanliga transporter eftersom lasten måste vara säkrad vid en häftig inbromsning så att inte hästen far rakt genom rutan.

kl

Ja det är lag på att ha frambom i transporter där hästen åker i färdriktningen. Och de vanligaste transporterna i Sverige verkar vara sådan där hästen åker just i färdriktningen. Men en sådan här tragisk händelse får i alla fall mig att fundera på om det verkligen är det bästa och säkraste för våra djur? Detta är ju inte första och knappast sista gången en häst klättrar över eller under bommen även om de flesta förhoppningsvis klarar sig utan så allvarliga skador att de måste avlivas.

Idag finns det ju både släp där hästen åker diagonalt (fautras)och släp där hästen åker baklänges (Ume finns det fler märken?) Hur klarar hästen en krock i dessa släp jämfört med traditionella släp? Finns det någon studie på det? Likaså i de små B-kortslastbilarna åker väl hästarna oftast baklänges?

Tittar man på amerikanska program (djurpolisen är väl nog det enda jag har sett men det spelas ju in i flera olika städer) så verkar ju hästarna åka bra, lösa i dessa stora öppna släp där ofta flera står tillsammans utan att ens vara uppbundna (det går ju förstås bara med djur som känner varandra antar jag). Eller får vi bara se de resor som verkligen gått bra?

Vi vill alla våra djur det bästa men frågan är om den vanligaste sortens släp i Sverige verkligen är det bästa?

Fy så tragiskt! Stackars hästägare! :(
Väldigt hårt och hjärtlöst av de som i tråden tycker det är rätt åt en hästägare som drabbas av en sådan här tragisk händelse! Hoppas verkligen att hästägaren i fråga inte läser denna tråd och ser denna ondska! Han/hon mår nog tillräckligt dåligt ändå när den mist sin häst!

Och att tro det kan bli 70-80 grader i ett hästsläp, det är ju löjligt! Det går ju att öppna både fram och bak, dessutom finns ju på de flesta någorlunda nya släp en mängd ventilationer! Så öppnar man så luften strömmar igenom, då är det ju varmare att stå i solen på tex en tävlingsplats, än i kärran! Herregud vilken okunskap hos hästfolk?! :eek: Eller är det bara så kul att döma andra och hacka på dem att man totalt glömmer verkligheten?!

När jag hämtade min nuvarande häst så "lämnade" jag henne i transporten på väg hem. En mycket transportvan och lugn häst, och jag behövde gå in och kissa och köpa något att äta och dricka på en bensinmack, lång resväg! Jag åkte inte själv, tycker det är lämpligt att ha med någon när man inte känner hästen, så kompisen stannade kvar vid kärran och jag gick in på macken. Vilket väl hästägaren i det här fallet också kan ha gjort, står det någonstans att hästen lämnades helt ensam i transporten?

Nej, det verkar ju snarare som om de stannade på parkeringen just p.g.a. att de redan under körningen märkte att någonting var fel inne i transporten. Så fruktansvärt tragisk händelse.

Åh fy sjutton, ännu värre ju! Att sitta där och köra och märka att hästen flippat ur där bak i släpet! :crazy:

Jag vet en hästägare som fick lasta ur sin ena häst på motorvägen då den fått frispel i lastbilen! Inget jag är avundsjuk på, kunde ju slutat lika illa som för den här hästen! :crazy:

Måtte i allafall de hästägarna inte läsa här när folk säger det är rätt åt dem att de förlorade sin häst! :cry:

*KL*
Ett inlägg som INTE har direkt med händelsen att göra men med diskussionerna om hur varmt det blir i en släp. :laugh:
Fick ju testa det där med graderna. Att det inte blir lika varmt som i en bil med glasrutor vet vi ju alla.. :angel:

Men i en Star-trailer, med överluckan nere, stående tom på gården: 47
Under körning utan häst: sjönk det till 29 (ventilation fram öppen, men där är bara en liten ventilation).
Under körning med häst: ökade till 36
stillastående med häst i SOL efter ca 5 minuter: 44 (ökade hela tiden!)
Öppnade då dörr och framutlastningsöverlucka och då sjönk det snabbt till 32

Ingen vetenskaplig undersökning. Vi har trådlös termometer som jag mäter under färd med, (enl reglerna) och det blir varmt när släpet står still och är stängt och där är häst i. Vanlig ventilation räcker inte men väl öppna dörrar etc som man brukar ha på tävling.

Mina svalungar dog, av värmen, honan hade byggt bo ovanpå kameran inne i släpen.

Ett av de stora problemen att köra häst i tex Tyskland på autobahn är just att man kan bli stående i köer när det är så fruktansvärt varmt. Inte kul alls. OM man har tur får man fri polislejd därifrån. :o

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst blev påkörd av en personbil på tisdagsmorgonen. Hästen avlivades sedan på platsen på grund av sina skador.
Svar
0
· Visningar
166
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter SOS Alarm meddelar klockan 13:15 att en häst fastnat i en gyttjepöl och inte kommer loss. Platsen är strax söder om Hjortkvarn...
Svar
0
· Visningar
153
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst i ett stall i Vadstena blev så pass sjuk att veterinären tog beslut om att avliva den. Efter provtagning konstaterade man att...
Svar
0
· Visningar
460
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och en häst fastnade på måndagen i ett dyhål i oländig terräng i Ronneby i Blekinge. Räddningstjänsten fick kämpa i flera...
Svar
0
· Visningar
146
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama