Häst fastnade i transport - fick avlivas

Sv: Häst fastnade i transport - fick avlivas

men alltså... jag jobbar i det köpcentrat, hur tänker man om man parkerar med någon öht i bil eller transport på den parkeringen??? Våra väktare slår bilrutor hela dar för att folk lämnar hundar, kan gissa att det kan ha varit runt 70-80 grader i transporten på nolltid igår...

Jag hoppas att de svängde in där för de märkte ngt...och inte hade parkerat för att gå och handla. Eller så skulle de kanske prova ut en sadel på Hööks. Hästen var på väg hem tror jag. Tycker jättesynd om dem som fick en så tragisk start på hästägandet. :cry:

hur tänker man när man lämnar en helt ny och okänd häst ensam i transporten på en jättestor parkering?? i den här värmen dessutom?? stackars häst!

tycker inte ett dugg synd om ägaren, man förtjänar inte att äga någon häst om man är så oansvarig... :crazy:

Vet vi varför de var på parkeringen?

Så länge vi inte var där själva tycker jag det är lite väl hårt att påstå att de förtjänade att hästen skulle dö.

Hemskt! :( Men det är inte schysst att klanka ner på någon, vi har ingen aning om varför dom parkerade där och det är dumt att slänga ur sig sånt som att de inte förtjänade att äga en häst. Olyckor kan hända över allt och hos alla.

Men; hade det kunnat undvikas, hade transporten säkerhets/panikbommar t.ex (såna ska gå att lösa ut fast det trycker under eller ovanifrån)

Säkerhetsbommarna löser inte ut av sig själva, så har hästen redan fastnat och gjort sig illa spelar det ingen roll.

Sen vet vi som sagt inte alls varför de var på parkeringen eller hur länge de hade varit där. Inte schysst att spekulera.

KL

Jag har flera ggr parkerat släp med häst i och sedan tex gått in på mc donalds och beställt mat.
Framförallt när man varit iväg och tävlat en hel dag, gått upp vid 3-4 på morgonen och inte hunnit äta ordenkligt.

Och jag tror inte heller att ett bra släp blir så varmt så fort! Mitt blir det iaf inte.

*kl*

stog ju att hästen precis bytt ägare, kan det inte vara så att de träffades på den parkeringen o lastade om? Står ingenstans att hästen hade lämnats ensam.

Tragiskt är det i vilket fall

hur tänker man när man lämnar en helt ny och okänd häst ensam i transporten på en jättestor parkering?? i den här värmen dessutom?? stackars häst!

tycker inte ett dugg synd om ägaren, man förtjänar inte att äga någon häst om man är så oansvarig... :crazy:

Och här var vi jävligt snabba att döma, ja. Så fruktansvärt onödigt. Vad jag (och andra uppenbarligen) kan se står det inte ett enda ord om att hästen var lämnad ensam.

nej 80 grader blir det!! :crazy:

verkade på geysirs inlägg att hästen var lämnat ensam.

I Gefle Dagblads webbtidning uttrycker sig jopurnalisten klumpigt (ridsport kopierar friskt), men i kommentarerna står det att hästen fick panik i transporten på riksvägen, de svängde av och hamnade på köpcentrets parkering där dom kollade vad som hänt..

Hästen var INTE lämnad i transporten medans chauffören shoppade inne på köpcentrat..

F*n vilket taskigt inlägg! JAG tycker iallafall otroligt synd om ägaren. Vilket tragiskt slut:cry:

I Gefle Dagblads webbtidning uttrycker sig jopurnalisten klumpigt (ridsport kopierar friskt), men i kommentarerna står det att hästen fick panik i transporten på riksvägen, de svängde av och hamnade på köpcentrets parkering där dom kollade vad som hänt..

Hästen var INTE lämnad i transporten medans chauffören shoppade inne på köpcentrat..

och de bevisar ju hur otroligt KORKAT vissa människor ska uttrycka sig här!!! snacka om elakt och förjävligt att uttrycka sig som dig centaur!!! tycker du fortf att ägaren FÖRTJÄNADE att hästen dog?? eller ännu hemskare - tycker du fortfarande att HÄSTEN förtjänade att dö???:mad: usch!!!!!!!! tänk om folk kunde sluta vara så förbannat tidiga på döma saker de inte har en aning om!

hur skulle du själv känna centaur efter en sådan olycka?? tycka att de är roligt att folk på forum tycker att du förtjänat att vara med om denna värsta mardröm som kan hända våra älskade vänner?? stackars ägaren kommer ju vara ärrad för livet..

Och nu är det korrigerat i GD:s webbupplaga:

En häst fick på måndagen panik på riksväg 80 i sitt släp vid Valbo köpcentrum. Hästen ådrog sig så pass allvarliga skador att den senare fick avlivas.

Strax efter fyra på måndagen tillkallades räddningstjänst och veterinär till parkeringsplatsen på Valbo köpcentrum. En häst hade fått panik i släpet längs riksväg 80 och sparkat i väggarna. Efter en stund lyckades veterinären söva hästen, som senare kördes till ett ridhus i Valbo. Där kunde hästen dras ut ur släpet av brandmännen och genomgå en undersökning. Enligt veterinären Paulina Håkansson var skadorna på hästen så pass allvarliga att den under kvällen avlivades.

http://gd.se/nyheter/gavle/1.2180584-hast-kollapsade-i-slap

Den andra lokaltidningen har fortfarande uppgiften 'på parkeringen', dock så säger den att hästen fastnade UNDER bommen?

VALBO
En häst fastnade i sin transport på parkeringen vid Valbo köpcentrum vid 17-tiden i går.

Den nyinköpta hästen som var på väg söderut hade ramlat inne i djurtransporten och kilats fast under en bom. När den inte kom loss drabbades den av panik. Alla försök att lugna den misslyckades.

Till slut var tillkallade distriktsveterinären Hanna Björk tvungen att söva djuret.

Dessvärre var skadorna från transporten så omfattande att den fick avlivas senare under kvällen.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/gavle/1.2180573-hast-fick-panik-i-slap-avlivades

Håller med om att det var en fruktansvärt fördömande ton i kommentarerna här =/

och de bevisar ju hur otroligt KORKAT vissa människor ska uttrycka sig här!!! snacka om elakt och förjävligt att uttrycka sig som dig centaur!!! tycker du fortf att ägaren FÖRTJÄNADE att hästen dog?? eller ännu hemskare - tycker du fortfarande att HÄSTEN förtjänade att dö???:mad: usch!!!!!!!! tänk om folk kunde sluta vara så förbannat tidiga på döma saker de inte har en aning om!

Du uttrycker dig rätt korkat själv, att någon uttrycker sig som så att det är någon som inte förtjänar att ha en häst är enligt min tolkning inte i närheten av att man tycker hästen förtjänar att dö.

Och att man inte tycker det minsta synd om ägaren ( i det skedet där faktiskt tidningsartikeln skrev som att händelsen skedde på parkeringen inte på vägen) betyder inte heller att man tycker att de förtjänar att hästen dör.

Även om jag o Centaur inte alltid har samma åsikter så är jag rätt säker på att hon bryr sig om hästars liv mer än vad du har tolkat hennes inlägg som.

Det är ju skillnad på bil och transport! En bil har stora fönster som släpper in ljuset och värmer upp mkt mer. Min transport har bara 2 små fönster, och det blir inte särskilt varmt där. Sen skulle jag givetvis inte lämna hästen länge, men 15 min ser jag inte som några problem.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst blev påkörd av en personbil på tisdagsmorgonen. Hästen avlivades sedan på platsen på grund av sina skador.
Svar
0
· Visningar
166
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter SOS Alarm meddelar klockan 13:15 att en häst fastnat i en gyttjepöl och inte kommer loss. Platsen är strax söder om Hjortkvarn...
Svar
0
· Visningar
153
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst i ett stall i Vadstena blev så pass sjuk att veterinären tog beslut om att avliva den. Efter provtagning konstaterade man att...
Svar
0
· Visningar
460
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och en häst fastnade på måndagen i ett dyhål i oländig terräng i Ronneby i Blekinge. Räddningstjänsten fick kämpa i flera...
Svar
0
· Visningar
146
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama