Häst drar ner huvudet i travfattning.

mustangsund

Trådstartare
Min ridtravare drar ner huvudet i travfattning, jag flyger fram eller så drar han tyglarna ur händerna på mig. Efter några försök brukar det fungera bättre. Jag blir osäker, för jag vet ju vad som väntar när jag gör travfattningen. Tips någon ?

Börja trava på lång tygel? Jag skulle i vilket fall undvika situationer där han drar mig ur sadeln och bara låta honom trava ett par steg och sedan gå tillbaka till skritt och berömma. Det kan vara nåt han tycker är lite läskigt med övergången. Det kan också vara en ovana. I övrigt är allt lösgörande arbete innan traven säkert bra för är hästen lösgjord borde övergången bli mindre ansträngande. Volter, skänkelvikningar, serpentiner, skolor i skritt. Vad ni nu kan. Sen kan man ju alltid testa att göra övergången på böjd häst - om det fungerar bättre?

Gör han lika dant i galoppfattningen eller i skritt till trav vid longering? Likadant i båda varven?

hade samma problem med en storhäst jag brukar rida. köpte gummityglar så jag fick bättre grepp och nu slutar han efter första försöket då han märker att jag har bättre grepp och inte tappar tyglarna. gör det inte till en dragkamp bara

Tack för tipsen, ska försöka få honom lite lösgjord innan travfattningen. Han var bättre förr, och jag mera orädd, sen blev han skadad och skrittades ett helt år. Han har mest varit ute på skogsturer dom senaste åren.

Det kan inte vara så att han gör det för att få stöd - ett försök att "hänga sig" på bettet för att han inte riktigt orkar just i fattningen?

Förlåt en språkpolis, men man fattar inte trav. Man fattar galopp. En travövergång när man går till trav från annan gångart. Eller övergång i trav.

Jag skulle tolka det som ett balansproblem. Hästen kan inte bära sig i övergången. Skulle förmodligen rida på lång tygel och låta hästen balansera upp sig själv. Och nöta massor av övergångar :)

Tacksam för alla tips, och att ni förstod vad jag menade med travfattning. Jag borde naturligtvis uttryckt mig korrekt ang. mitt problem med övergången till trav.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 391
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur