Häst byte ?!?

urkella

Trådstartare
gud vet inte vad jag ska göra, har för stunden ett underbart halvblodssto som jag själv fött upp (-05) men har velat lite om jag ska sälja henne då "hon är för bra" i stam och gång för att gå som western, men då jag tänker att ingen kan sköta om henne lika bra som mig :p vet att det inte är sant men kan inte hjälpa att jag tänker så, men blev nu ikväll erbjuden att byta henne mot en appis oxå denne 05, har tittat länge på just appisar efter att träffat några supertrevliga. men då måste jag ju skilljas från min Bebb vilken jag inte vet om jag vill... så är så mycket blandade känslor, men vad skulle ni gjort om ni vore mig ?

Sv: Häst byte ?!?

Bytt mot Appisen.

I alla fall om du verkligen vill hålla på med western. Det är väl lämpligt att Halvblodet gör det den är avlad till.

Bytt mot Appisen.

I alla fall om du verkligen vill hålla på med western. Det är väl lämpligt att Halvblodet gör det den är avlad till.

jo det lutar mot appisen, då det känns lämpligast för både mig och Bebb då dom var ute efter dressyrhäst och jag en för western. Min tränare skulle kolla upp lite om stammen på pållen så få se vad hon säger imorgon. :)

jo det lutar mot appisen, då det känns lämpligast för både mig och Bebb då dom var ute efter dressyrhäst och jag en för western. Min tränare skulle kolla upp lite om stammen på pållen så få se vad hon säger imorgon. :)

Jag skulle nog fråga Mels appaloosa el nån som är väldigt insatt i appaloosahästarna först vad dom tycker om härstamningen och värdet på den innan du gör ett byte. Så dom är någelunda lika i värdet. Lycka till.

Ja visst är det svårt ! Man älskar ju sin bebis (hm 3-åring) för man har varit med dom så länge, man känner dom så väl och ingen skulle vara så bra ägare som än själv. Precis så känner jag iaf för min Phigalle när jag satte ut fodervärdannons när jag mådde dåligt förra våren men jag klarade inte av att skicka iväg honom och det är jag tacksam för nu. Men vill du verkligen sattsa på western är nog en appis mer lämpad. Vad är det för någon, ålder? Själv håller jag oxå på att köpa en appisvallack på 3 år så det blir väl fullrulle med 3 åringar här hemma i hagen och mkt jobb (och jag som skulle köpa en väl inriden häst men blir man kär så blir man).

ja det är jätte svårt .___. Har aldrig hafft så mycket dubbla känslor förr. Hon är ju min Bebb så älskar ju bara henne, men vill ju hålla på med western och även hoppas på tävla lite högre så då är ju en appis bättre för mig, men då måste man ju skiljas från Bebban vilket känns jätte jobbigt, men tror att Bebb får ut mer och blir bättre om jag säljer henne, då dom ska ha henne till det hon är avlad för. Den som jag blivit erbjuden är oxå en appis valack på 3 år, oinriden men sadelvan. :p

min är oxå oinriden hihi vilket livat år jag kommer att få med två st 3 åringar. Hoppas du gör rätt val, ifs så är alla val rätta på sitt sätt. Antingen sitter du på Bebb och harvar på de lägre tävlingar, du älskar din häst mer än allting annat i värden MEN du suktar att vidareutveckla dej själv och sikta högre i tävlingar än vad din häst är byggd för.
Eller så skaffar du en appe som har bättre förutsättningar som fortfarande är ung och du kan forma på ditt egna sätt och även bli bästa vän med och komma mkt längre med i tävlandet. Bebb får göra det hon är avlad för och förhopningsvis en matte/husse som älskar henne ljätte mkt.

Jättesvårt beslut, jag förstår dej verkligen.

Phigalle är min själsfrände och jag ska ta honom så långt som möjligt men det mesta beror väl på mina bristfälliga kunskaper men både han och jag lär mej hela tiden.
Ricky,appisen har mer massa och en mamma som är lite av quartertyp och en pappa som är reiningquarter han har mkt bättre förutsättningar och jag hoppas jag finner ännu en själsfrände i honom. (kan inte sluta tänka på honom:p)

Har nu pratat men en av mina tränare, och dom sa att dom är jätte bra som säljer och även appisen ska va trevlig, dom ville innan köpa honom till avel men han kastrerades. Så blir nog byte då det känns som ett ställe som jag kan tänkas lämna min Bebb på då oxå.

Vad har ditt halvblods sto för stam då, möjligtvis kan det bli en mycket värdefull häst efter treårs, och då kan du kanske köpa vilket lovande westernämne du vill?

tänk vad kul, då har vi varsin 05 :a appaloosavallacker och kan byta erfarenheter.

hon har helt ok stam Nactus-Urbino, men är enligt halvblodsstandarden liten, hade hon varit 10 cm större så hadde jag sålt henne själv, då både rör sig bra och väldigt bara vilja och teknik vid löshoppning. Men nu drar ju storleken ner på priset.

han är ca 150, fux med lite prickar på rumpan och bläs.

haha ja vem vet :p ska prata med dom och kolla om jag kan hälsa på honom eller om dóm skickar video eller liknande, han bor många mil bort >__<"

han är e. QAR Mystery Bo, u. Elderberry Mayday.

fick nu höra av ena tränaren att appisar ska vara stenhårda i psyket och väldigt tuffa, stämmer detta ? hara bara träffat 4 st innan och dom var jätte mysiga, såg dock ingen av dom ridas, men sen sa hon oxå att hon aldrig arbetat med en appis utan detta var bara som hon hört och tyckte jag skulle kontakta någon Kai och prata med honom.

och jag hört motsattsen att de är mjukare i psyket än quartern. Vad alla säger olika:confused:

Är det möjligtvis denna häst:angel: Om det är den så tycker jag han väldans fin. Ska vi konkurrera i reining montro om ngt år;):D Jag som inte lärt mej rida western ännu:o eller vad för gren ska du inrikta dej mot?

Appaloosa valack, e. QAR Mystery Bo, 9 x Grand Champion, u. Elderberry Mayday ApRHA Reining Futurity Champion.

IMG_2067.jpg

IMG_2041.jpg
IMG_2037.jpg

fick nu höra av ena tränaren att appisar ska vara stenhårda i psyket och väldigt tuffa, stämmer detta ? hara bara träffat 4 st innan och dom var jätte mysiga, såg dock ingen av dom ridas, men sen sa hon oxå att hon aldrig arbetat med en appis utan detta var bara som hon hört och tyckte jag skulle kontakta någon Kai och prata med honom.

Lyssna inte på alla tränare för dom förstör appisarna.
Dom kan man inte bryta ner och trycka ner psyket på . De finns en tråd ang appaloosan här redan om deras psyke som anneli från mels appaloosa har beskrivit och de stämmer mkt mkt bra. Man kan inte dra alla raser över samma kant.jag ska putta upp den tråden lite.

Ring Mels appaloosa. Jag ska be henne kolla tråden här hon sitter inte här så ofta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 135
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar