Häst agility! Video, måste ses!

Sv: Häst agility! Video, måste ses!

Jag tycker att det är jättespännande,dock så har jag och pållan inte kommit så långt, bara att hon följer mig lös,backar när jag backar,och går när jag går,fast endast i skritt,måste försöka få upp lite tempo,men när jag börjar springa så skrittar hon på och undrar mest vad jag håller på med. :D

Pressening har vi ridit över,men inte varit lösa på. Man kanske skulle skaffa lite mer koner,och verkligen göra upp en bana,så får man väll börja med att skritta den då.

Vill jag lastträna en häst är väl transport bästa sättet:confused: Att försöka hiva in hästar i transporter slutade jag nog med för 25 år sen och det har inte behövts heller sen dess....

Jag säger inte att det är fel att förbereda hästar. Men jag undrar varför folk blir så begeistrade av att hästar kan lära saker som andra djur kan, hästar är inte dummare, bara större.

Apropå flyktdjur mm. ja det är en skillnad i att de kan vilja fly men inlärningsförmågan är inte dålig hos hästar och flykt mm handlar om förtroendet för den som tränar dem, flykttendensen hindrar inte inlärning:confused:

Att lära hästar kliva upp på ramper och broar är en ypperlig förberedelse för den dagen hästen ska kliva på ett släp. Likaså att gå under presseningar påminner också en del om släp, gå in i ett mörkt (eller i alla fall mörkare än ute) lågt utrymme.

Var och tittade på tävling igår (lokal) och det var ju som vanligt ett par hästar som inte vill gå in i transporten och som blev inhivade med hjälp av linor och muskelkraft, svordomar och slag. Dessa skulle nog absolut må bra av lite agility. Har man inget eget släp att lastträna med är ju en pressening och en ramp ett betydligt billigare alternativ att ha hemma för att träna med. Dessutom kan ramper och ev presseningar (om det inte blåser för mycket) stå framme till skillnad från släpet som måste vara kopplat till bil. Det är väl inte så många som har möjlighet att låta bil och släp står kopplade i paddock/hage så man kan träna dagligen?

Då hästen till skillnad från hund (om kaniner vet jag inte så mycket) är ett utpräglat flyktdjur som helst lever på öppna stäpper är framför allt att bli intvingad i ett rangligt, skramlande släp något av det mest onaturliga vi begär av hästen. Att börja träningen med ramper och presseningar skulle nog många hästar må bra av. Att hästar skulle vara dummare än hundar tror i alla fall inte jag men hästar har en betydligt större flyktinstinkt och är dessutom betydligt större så ytterst få människor kan hålla i en häst som bestämmer sig för att fly.

Det fetstilta, mycket bra skrivet.. som vi jobbar så förberder vi våra hästar med presseningar och smala gångar med koner och tunnor så det blir kul och för att de ska få bättre självkänsla.:)

Vi får hem en hel del hästar som fått problem med att lastas och då backar vi en 2-3 steg och börjar på lättare nivå. Stärka självkänslan och "leka" fram "vågligheten hos hästen ger alltid positiva resultat men naturligtvis inga quick fix ;).

Att jämföra med hundar och kaniner som fungerar på helt annat vis än hästen, hund, rovdjur, kanin flyktdjur som gärna gömmer sig i sina hål i marken är en helt annan träning.

Hundar gillar också trånga utrymme och precis som du skrev vill hästen ha koll på allt runtomkring då den skall kunna fly i full fart.. men har inga krypin som många andra flyktdjur utan är beroende av yta som den kan komma upp i hög hastighet på kort tid.

Min man är hundförare och det är en helt annan träning när vi jobbar med hundarna och går inte att jämföra med hur vi jobbar med hästarna.

Filmerna med killen och hästen är härligt att se och är mycket svårt att komma dit då det kräver mycket förtroende av hästen...

Hästar gör ibland som man säger men man kan läsa av dem att de är obekväma ändå med vad de gör och det är inte förtroende utan mer som okej då, men jag gillar det inte.. :cry:

Men filmerna älskar jag.. de ger så mycket positiv energi.. och hästen ser så lycklig ut när den känner att detta kan jag..:love:

Vill jag lastträna en häst är väl transport bästa sättet:confused: Att försöka hiva in hästar i transporter slutade jag nog med för 25 år sen och det har inte behövts heller sen dess....

Jag säger inte att det är fel att förbereda hästar. Men jag undrar varför folk blir så begeistrade av att hästar kan lära saker som andra djur kan, hästar är inte dummare, bara större.

Apropå flyktdjur mm. ja det är en skillnad i att de kan vilja fly men inlärningsförmågan är inte dålig hos hästar och flykt mm handlar om förtroendet för den som tränar dem, flykttendensen hindrar inte inlärning:confused:

Håller med inlärningen är inte svårare med hästar utan byggs på förtroende, respekt. Övningar som stärker hästen samt att aldrig be hästen göra något den inte är färdig för, där har man mycket igen..

Vi lär alltid in att med oss skall du vara lugn och det är jag som har koll på läget du kan gå här med mig och jag skyddar dig.

När detta fungerar går vi vidare till andra övningar men inte förrän hästen tror på mig..:)

[/B]

Håller med inlärningen är inte svårare med hästar utan byggs på förtroende, respekt. Övningar som stärker hästen samt att aldrig be hästen göra något den inte är färdig för, där har man mycket igen..

Vi lär alltid in att med oss skall du vara lugn och det är jag som har koll på läget du kan gå här med mig och jag skyddar dig.

När detta fungerar går vi vidare till andra övningar men inte förrän hästen tror på mig..:)

Håller helt med. Hästen ska ju lita på att det jag ber den göra är ok, och då spelar inte flyktinstinkten så stor roll, eftersom den ska stanna och lita på vad jag säger:)

KL
detta med att "leka" med hästarna och göra sånt som bara är roligt.

bilderna är från en ridskola som inte tar det så allvarligt jämt... :bow:
(orks.nu)

(hästen som går först är 30år gammal lektionshäst som vägrar låta sig pensioneras... :d)
IMGP1232.JPG

"hästboll"
IMGP1360.JPG

utan tyglar...
small11.JPG

"sophästar"
small16.JPG

small18.JPG

trådkap jag vet.
förlåt :(

Helt underbart:love:
Vad ni måste ha kul på ridskolan.. Lite allvar blandat med lek:)

Hästarna blir ju mindre lättskrämda med sådanna lekar.. Kul med så fina bilder:laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama