Häst agility! Video, måste ses!

Sv: Häst agility! Video, måste ses!

Tjoho! Sån träning tror jag personligen är super nyttig för hästen, om inte annat kanon som miljöträning. Dina pollar ser ju jätte coola ut med den träningen. Har det tagit lång tid att lära upp inkallningen? :)

Ja jag tror också det är nyttigt, på så sätt kan jag vänja unga hästar vid konstiga hinder- terränghinder etc.
Vad gäller inkallning har jag väl inte direkt lärt in alls, bara använder kroppspråket så hon kommer till mig.
Där vid hindret var det första gången över hinder, anledningen var att jag inte själv vågade springa o hoppa det (skulle säkert ramla) och ville inte släppa lös där och då så jag stannade henne en bit innan sa stanna och höll väl upp handen eller ngt så hon inte följde efter medans jag kravade över, sedan sa jag varsågod (nog mest med kroppen) och hon kom efter)

Tillbaka till tråden! har ju som sagt aldrig testat just agility utan bara skickat över enstaka hinder, men jag o medryttis blev sugna så vi snickrade ihop en mindre bro (större + vippbräda på gång) stooor itcäk tunnel och allmänt prassel att gå under o över, tog inte så jättemycket tid.

Så idag fick de träna på det och är är resultatet
Aurora, 2,5åringen
http://www.youtube.com/watch?v=oskZrgRjjWo

(långrep i början (gräset är så grönt) men släpper just över/under hindrena i slutet) och jag vet att vi inte på långa vägar är där den finska mannen är, men jag är helt klart nöjd för att vara första gången :)

Haha sicken cooling till häst då :love:
Tänk om alla ville lägga ner lite tid o leka med sina unghästar vad lätt det skulle bli i all framtida hantering!! :D

Ja jag tror också det är nyttigt, på så sätt kan jag vänja unga hästar vid konstiga hinder- terränghinder etc.
Vad gäller inkallning har jag väl inte direkt lärt in alls, bara använder kroppspråket så hon kommer till mig.
Där vid hindret var det första gången över hinder, anledningen var att jag inte själv vågade springa o hoppa det (skulle säkert ramla) och ville inte släppa lös där och då så jag stannade henne en bit innan sa stanna och höll väl upp handen eller ngt så hon inte följde efter medans jag kravade över, sedan sa jag varsågod (nog mest med kroppen) och hon kom efter)

Tillbaka till tråden! har ju som sagt aldrig testat just agility utan bara skickat över enstaka hinder, men jag o medryttis blev sugna så vi snickrade ihop en mindre bro (större + vippbräda på gång) stooor itcäk tunnel och allmänt prassel att gå under o över, tog inte så jättemycket tid.

Så idag fick de träna på det och är är resultatet
Aurora, 2,5åringen
http://www.youtube.com/watch?v=oskZrgRjjWo

(långrep i början (gräset är så grönt) men släpper just över/under hindrena i slutet) och jag vet att vi inte på långa vägar är där den finska mannen är, men jag är helt klart nöjd för att vara första gången :)

haha va duktig hon är! Ja men verkligen, hästen verkar lita väldigt bra på dig :) Jättebra för att vara första gången. Ska nog börja träna mer från marken med min 5-åring också. Det jag gör nu är ju mest longera och se till så att hon går efter mig, backar, svänger, flyttar baken när jag ber om det och stannar jag stannar. Lite "häst-vett" grunder. Nån trasig gammal presenning finns säkert här hemma som går att träna med...Det går ju egentligen att testa lite vad som helst så länge det inte utgör nån fara för hästen! Dag att gå ut och bygga lite? :D

Tack för filmen! :)

Satt precis och funderade på vad jag skulle hitta på med min häst i dag - men nu vet jag. Jag ska leka! Det såg helt underbart ut! :love:

+ winytiny
Tack, ja dendär unghästen har vi "haft med oss" sen dag 1 typ. när hon var föl var hon opå fölvisning, hemma gick hon över pressenningar, gått som handhäst ute på trafikerad väg (först ledd). sprungit med henne på terrängbanan åkt iväg på trail/bruksdkurs men bar alett henne osv.
och det har verkligen givit resultat, har haft många unghästar i min närhet och ägo men hon är helt klatrt den mest trevliga och okomplicerade!

Men när vi ändå bjude rpå filmer, och om ni är snälla så fick ju även glupska gulleponnyn och medryttaren testa på och shit, vi har nog hittat hans framtida gren (vi är överåriga), han tycket dte var skitkul, dock dock ibland ett galoppvarv extra efter varje hinder:angel:
menmen första gången för de båda:
http://www.youtube.com/watch?v=z9xQGKDV8ok

ja ut o bygg ;P, det enda vi "misslyckades" med var tunneln, eller ja det blåste en hel del här. men det andra vi hade gick snabbt ochj enkelt
en lastpall, rejäla brädor, spikade fast på ovan och undansidan så hade man en "liten bro". (dock så rejäl så den inte gick att bära..) men ska ha den till W.E (working equitation) sen o då är dte bra om den håller länge.

plastremserna är plastband + en sådan där oreange reflexstolpe (:devil:), sen fick vi förhöja hidnerstöden lite, men lätt gjort med eltejp o smala brädor.

sen rä det bar aatt kasta ut pressenningar och hinder.

på gång är däckhinder, vippbräda, högre-längre bro mm

Vad inspirerad man blir. Leker med min lös också men har bara haft vanliga hinder o presenningar - nu vill jag ut o bygga. :D

ooo det låter spännande! Lägg upp film på det också om du kommer ihåg, vippbräda vill jag verkligen se :D haha. Det kanske skulle kunna bli en rolig sport? Hästagility istället för hund, som det brukar vara på alla större ridsportstävlingar.

gudars! :eek: verkligen skithäftigt ! :D
jag vill sååå gärna pröva detta med min häst men har ingen ridbana med staket eller hage med tillräckligt bra underlag :cry:

Visst ser det helt underbart ut!
Vi håller på en hel del med löslongering o lek, men tunnlar och sådana broar har vi inte testat! Jag tror hästarna mår bra av omväxling och de verkar tycka det är väldigt roligt! Man blir onekligen inspirerad!
Presenningar, småbroar, vippbräda (!), ställa framben i däck (silvertejpat så de inte kan fastna), backa i formationer, slalom o småhinder är det vi använder. Tom mitt gamla halvblod och fullblodet som kommit från banan har varit med och det går över förväntan! Lilltjejen tränar russet i grimma och de har jättekul! I oktober startar vi russagility och det ska bli spännande! Men då är det ju med grimma, men hästarna verkar ha kul då med, även om det inte känns lika "häftigt"!:) Bara fantasin sätter gränser!

Visst ser det helt underbart ut!
Vi håller på en hel del med löslongering o lek, men tunnlar och sådana broar har vi inte testat! Jag tror hästarna mår bra av omväxling och de verkar tycka det är väldigt roligt! Man blir onekligen inspirerad!
Presenningar, småbroar, vippbräda (!), ställa framben i däck (silvertejpat så de inte kan fastna), backa i formationer, slalom o småhinder är det vi använder. Tom mitt gamla halvblod och fullblodet som kommit från banan har varit med och det går över förväntan! Lilltjejen tränar russet i grimma och de har jättekul! I oktober startar vi russagility och det ska bli spännande! Men då är det ju med grimma, men hästarna verkar ha kul då med, även om det inte känns lika "häftigt"!:) Bara fantasin sätter gränser!

ooo det låter spännande! Lägg upp film på det också om du kommer ihåg, vippbräda vill jag verkligen se :D haha. Det kanske skulle kunna bli en rolig sport? Hästagility istället för hund, som det brukar vara på alla större ridsportstävlingar.

Det finns faktiskt redan agilitytävlingar, har mest sett för ponnyer, men googla lite får ni se:)! Bla shettisföreningen brukar ha på utställningar o Skånska russavelsföreningen har det på sin årliga russtävling i Skåne o ordnar i oktober den första rena russagilitytävlingen i klubben.
Vippbräda funkar faktiskt bättre än man tror, trodde våra skulle vara mer skeptiska men sedan russet fick lite godis så travar(!) hon gärna över! De andra har inte blivit mutade men det går riktigt bra ändå! Men jag tror att alla ledövningar och löslongerande och trailarbete ger resultat!:)

Så tänkte jag med!

Vilken finsk gubbe brallar runt med sin häst på en agilitybana!? :)

KL

Jag tyckte det var många hastiga klipp........:o Förstår inte varför så många tycker det är fantastiskt att det går att lära hästar saker, som i stort sett alla kan lära en hund:confused:

Frågan är väl nyttan och syftet, men varför tro att det är så mycket svårare än en kanin eller hund:confused:: Ser ni hästar som dummare djur?
Mer opraktiskt bara med större grejor:angel:

Förstår inte varför så många tycker det är fantastiskt att det går att lära hästar saker... Frågan är väl nyttan och syftet
Tror många upplever det så, för att det inte är så vanligt att se. Har man en bra kontakt med sin häst så är det inte svårt alls. Min hoppar det jag pekar på när vi springer runt :D - bara för att det är så roligt att leka ihop. Det ger en underbar samhörighet, hästen får tänka och ha roligt samtidigt. Människan tvingas vara medveten om sitt kroppsspråk. Nya allt svårare utmaningar gör att man utvecklas. Det är kul. :p

Frågan är väl nyttan och syftet, men varför tro att det är så mycket svårare än en kanin eller hund: Ser ni hästar som dummare djur?
Mer opraktiskt bara med större grejor

Att lära hästar kliva upp på ramper och broar är en ypperlig förberedelse för den dagen hästen ska kliva på ett släp. Likaså att gå under presseningar påminner också en del om släp, gå in i ett mörkt (eller i alla fall mörkare än ute) lågt utrymme.

Var och tittade på tävling igår (lokal) och det var ju som vanligt ett par hästar som inte vill gå in i transporten och som blev inhivade med hjälp av linor och muskelkraft, svordomar och slag. Dessa skulle nog absolut må bra av lite agility. Har man inget eget släp att lastträna med är ju en pressening och en ramp ett betydligt billigare alternativ att ha hemma för att träna med. Dessutom kan ramper och ev presseningar (om det inte blåser för mycket) stå framme till skillnad från släpet som måste vara kopplat till bil. Det är väl inte så många som har möjlighet att låta bil och släp står kopplade i paddock/hage så man kan träna dagligen?

Då hästen till skillnad från hund (om kaniner vet jag inte så mycket) är ett utpräglat flyktdjur som helst lever på öppna stäpper är framför allt att bli intvingad i ett rangligt, skramlande släp något av det mest onaturliga vi begär av hästen. Att börja träningen med ramper och presseningar skulle nog många hästar må bra av. Att hästar skulle vara dummare än hundar tror i alla fall inte jag men hästar har en betydligt större flyktinstinkt och är dessutom betydligt större så ytterst få människor kan hålla i en häst som bestämmer sig för att fly.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama