Hasledsgalla

M

monchestre

Min häst har en kronisk hasledsgalla efter operation sedan några år. vid vterinärbesiktgning skrevs den som lindrig. Tycker dock att den är stor, ful och missklädsam. Min hovslagare föreslog något som hette kamferolja, kan det stämma? Man skulle då kunna få eländet att gå tillbaka.

Någon som vet eller har erfarenhet från fula kroniska gallor?

Sv: Hasledsgalla

Eftersom du känner till orsaken till gallan så är det nog bara att vänja sig vid att den finns där. Så länge den är mjuk och hästen inte är halt av den så gör den ingen skada.
Kamfersalva kan du köpa på apoteket eller i hästaffärer, men den lär inte göra någon större nytta eftersom den inte kan angripa orsaken. Kamfersalva är helt enkelt en sorts liniment.

Mitt förra hblsto hade också stoooora gallor i båda haserna (orsakade av osteochondros - opererad men gallorna var kvar). Jag lärde mig att "inte se" gallorna, mer än att jag observerade hur de förändrades.

Osteochondros här också tyvärr...Jaja, nu är den ju borta, och nä, han haltar ju inte eller så, och den går ju ner lite när man rider honom.
Tävlade du den hästen? Känner mig lite osäker på vad som händer när vi nu ska tävla reg= veterinärbesiktning.
Nu tittar de väl mest så att hästen går rent o så, och det finns ju mycket gallor, överben etc på tävlingshästar. Men om nån skulle säga nåt? "Öhh, han har alltid den", duger det som svar?
Alla mina tidigare har varit så rena o fina i benen så jag känner mig lite osäker...

Ja, jag tävlade med den hästen (både regionalt o nationellt - eller C- och B-tävlingar som det hette då... :p) och det var aldrig nån veterinär som reflekterade över hennes gallor. Inte så att de sa något i alla fall. Skulle någon fråga så är det ju bara att säja som det är, att han ÄR opererad för ocd där och att gallan alltid finns.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 986
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 574
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka