Hasinf = spatt???

T

tja

Har en häst som nyligen blivit sprutad båda haserna pga hasinfl samt metacam 10 dagar. Hästen röntgades inte utan veterinären misstänkte iallafall spatt pga behovet av längre uppvärmningstid, stel och tappar bakdelen oftare m.m.. Han "släckte" hältorna vid inj i haserna. Hästen är 10 år och hobbyrids med inriktning på dressyr. Han har aldrig haft besvär med hältor tidigare och han ska på återbesök om 3 veckor. Tycker ni att jag ska kräva röntgen för att säkerställa ev spatt trots ev hästen är ohalt vid återbesöket. Jag känner att jag vill gärna VETA om min häst har spatt eller ej inför framtida träning och upplägg. Finns det nått jag som hästägare kan förebygga för att detta inte ska återkomma dvs inflammationen? Hur väl fungerar en spatthäst vid dressyrridning på ca LB nivå? Jag är väldigt mån om min häst :love: och vill verkligen fortsätta träna tillsammans. Självklart vill jag veta om era erfarenheter i liknande sammanhang.

Sv: Hasinf = spatt???

Jag skulle absolut vilja ha en rtg för att vet.

Kan tillägga att min har haft inflammation, dock bara i ena hasen, utan att det var det minsa antydan til spatt.

Min häst har haft hasledsinflammation i ena hasen och han röntgades för att utesluta spatt. Så jag tycker absolut att du ska röntga!

Klart du ska få en ordentlig diagnos med hjälp av röntgen. Det känns ju inte helt oviktigt att veta huruvida det är spatt eller inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 737
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 141
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka