Harungar på ridbanan!

Fraggel_Tess

Trådstartare
Fy vilket dåligt samvete jag fick nu. Skulle klippa av gräset på vår ridbana och när jag kommer på andra varvet hittar jag fyra harungar som ligger på det nyklippta de hade överlevt dock hade en ett lite kortare öra numera. Vad gör man? De ligger nu i kanten av ridbanan och trycker i det lite högre gräset.

Mår inte alls väl av det här :crazy:

Sv: Harungar på ridbanan!

Det är lätt hänt när de inte flyttar på sig tyvärr, samma sak med rådjurskid. :(

Hur ser den med avklippt öra ut att må? Blöder det mycket?

Jag skulle låtit dem vara, förhoppningsvis kommer mamman och hämtar dem, ev avliva den skadade. Håll koll om mamman kommer, annars kanske något viltcenter kan ta dem, annars avliva.

Den med ett mindre öra ser inte ut att må dåligt. Tanken är att låta dom vara nu och hålla lite koll åt det hållet under dagen om man ser mamma hare. Får väl smyga dit senare idag och se om de är kvar.

Vad jag har läst mig till nu så besöker mamman dom sällan ca 2 ggr per dag. Dessa ungar är troligen 2 veckor gamla. Nåt som förvånar mig är att alla fyra låg ihop på samma ställe. Har alltid fått mig berättat att haren brukar sprida ut ungarna...

Smög förbi innan, såg 3 av 4 varav den med det skadade örat var en av dom och det såg inte blodigt ut. De låg med ngn meters mellanrum och tryckte. Verkar inte vara nåt större fel på dom *Tack och lov* Får se om mamman kommer framåt kvällen.

Hittade stora harpluttar på platsen imorse så hon har varit där och skitit i alla fall. Ungarna är kvar och lever. Det lilla jag spanade på dom vill ju inte störa i onödan så verkar de må bra så då måste de fått mat. Ridbanan låter vi vara nu ett tag, rids ju inte så mkt där och uteturer är ju mysiga ändå.

Du har gjort rätt, låt dem bara vara ifred, mamman kommer tillbaka! Man får vara försiktig när man klipper högt gräs, vi får ett par förtvivlade samtal till viltrehbiliteringen varje år med folk som gått med lie:crazy:, inte roligt!

Jag hoppas dom klarar sig. Dock konstigt att lägga dom där det ändå sker en viss aktivitet. Hunden går ju dagligen förbi där när hon har sin "kissrunda". Nu har vi dock sagt att vi låter bli att rida där tills de försvinner. Rida i skogen är ju mysigt också.

Jag är tyvärr sån så jag tar åt mig riktigt avskyr när djur far illa nu var det visserligen bara ett halvt öra som försvann.

Varför skulle jag klippa just igår? Men antar det va tur i oturen för idag hade det blivit full fart med ridning annars och de är inte lätta att upptäcka de där små.

Som sagt kan ju bara ana hur många som stryker med vid slåttern när det ska skördas hö! :crazy:

//Fraggel som hädanefter kommer finkamma området innan hon klipper nästa gång

Som sagt kan ju bara ana hur många som stryker med vid slåttern när det ska skördas hö! :crazy:

Det jag undrar är om hararna verkligen lägger sina nyfödda ungar på ställen där det är lite längre gräs, som en slåttervall som snart ska slås.?
Vi ser harungar i beteshagarna, kantområden, men inte i vallarna vid slåttern.

Grannens arrendator brukar ta ngn varje slått. Vi brukar gå efter slåttern och det är ofta vi ser någon döing eller rättare sagt hunden hittar dom när vi promenerar över.

Nu är bebisarna borta så jag antar mamma hare har flyttat dom till ett bättre ställe. Ska dock gå igenom ridbanan grundligt innan jag klipper nåt gräs där!

Ungarna lever och är kvar. Tänkte jag skulle gå igenom ridbanan idag och vad fick jag se jo om inte ungarna. De hade växt på dessa dagar vilket är ett gott tecken på att mamman har varit där! Och jag antar att de inte hade levt så länge utan mat heller.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Nu åker anonyma nicket fram... vet att några känner till vem jag är och en del kan säkert förstå det - snälla var tysta om det! Skapade...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 011
Senast: nattsvart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar