hårtappande

jessii

Trådstartare
Mitt fullblod tappar päls i ansiktet och bakom öronen.
Ungefär där grimman sitter men han har grimma på sig ca 3 dagar i veckan max 1 min när man leder in honom så kan inte vara den som skaver.

Vad kan det vara?
De brukar ju va B vitamin man ger,
men kan väl vara mineraler också.
Vad tror ni? :) han är ju lika kort i pälsen på de ställena,
som han är när det är sommar. Det kan ju inte va skönt?

Sv: hårtappande

Ringorm ser inte riktigt ut så därför tror jag inte de. :/

Han har stått still sen september efter en olycka jag var med i så träns är de inte heller :/

Vet inte pälsätare då borde han ju ha de över hela kroppen väl? Vet inte nått om de så ska googla :) tack!

Ringorm ser inte riktigt ut så därför tror jag inte de. :/

Han har stått still sen september efter en olycka jag var med i så träns är de inte heller :/

Vet inte pälsätare då borde han ju ha de över hela kroppen väl? Vet inte nått om de så ska googla :) tack!

Jag tänkte också på ringorm... det finns 7 olika sorters(eller fler) och de kan se lite olika ut:)

Har nån varit i ett stall där det finns eller har funnits ringorm kan detta räcka. Ringorm är väldigt smittsamt och har man trä inredning så är det jättesvårt att få bort ringorm därifrån. I ko ladugårdar finns ofta ringorm och även om det inte syns på korna kan det räcka med att man lutar sig mot en vägg och så får man ringorm på kläderna och sedan på sin häst. Veterinär eller hovslagare kan ha spridit ringormen utan vetskap. Nån kanske har köpt ett begagnat träns, täcke, grimma, hästtransport eller annat som har fört med sig ringormen in till stallet? Virkon S blev jag beodrad att tvätta ALLT i hela stallet med+ hästen när min häst fick ringorm. Men först gjorde vet ett hudskrap för att kontrollera att det var ringorm så jag inte gjorde allt jobb i onödan:grin:

Ka;)n ju också va nått annat...som inte är så jobbigt att få bort

ja men idag har jag sett att det är precis som om han är för varm.
han har ju ett ryggproblem som gör att han alltid måste vara varm om ryggen,
vid mycket kyla stelnar musklerna. därför har han alltid täcke, så hon som var hos oss idag.
säger att det kan va för att han är sååå varm, även i ansiktet. då han nu börjat fälla över hela kroppen.
veterinären ville att vi skulle avvakta, eftersom vi inte hittat nått i pälsen, då han nu fäller exakt över allt.
tack för dina tips nilla! ska absolut kolla upp det extra mycket =)

nej de gör han inte :p alltså han har ju tunn päls i sig, riktig fullblodspäls. och dessutom har han såå lätt att frysa att de inte finns nån risk att de e de.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 218
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 964
Senast: linnsan
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 749
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Klisterkarlsson har magknip. Klisterkarlsson förstår inte varför klistret smetar ut i en ojämn sörja där en ordentlig smörja med balans...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 943
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på