Hårt spända nosgrimmor är förbjudet

Beroende på hårdheten av nosgrimmans åtspänning? Jag har inte sett den, du får gärna länka :). Eller menar du den om huruvida nosgrimma kan orsaka skavsår i munhålan? Har för mig att den var med vs utan nosgrimma.
Nej jag menade det andra, skavsår med nosgrimma. Kanske var så det var, med och utan.. min hjärna är inte helt hundra med. Vet också att jag läst någon studie om bett och bettskador på fullblod, de har sällan nosgrimma och ofta typ tvådelade bett bara (fullblod i träning alltså).

Jag har för mig att det var ett reportage från en ridskola i Norrland som helt slutat använda nosgrimmor och sett en markant förbättring på sår i munnen. Vid kontroll ett år efter att nosgrimmor slutat användas hade i princip ingen häst sår eller dylikt i munnen.

Låter egentligen självklart i mina öron.

Nu har veterinär Flemming Winberg uttalat att han minnsann aldrig sett några skador av hårt spända nosgrimmor och att proffsen vet vad de gör :sorry:
Den dåren ville avliva min häst när hästen protesterade vid ridning och vi inte hittade orsaken.. Hästen, visade det sig, protesterade mot sadlarna och när han väl fick en sadel han gillade så har det inte varit några större problem, hästen är bara otroligt pipig när det kommer till sadlar. Kan säga att jag är glad att jag inte lydde rådet!! När jag ifrågasatte avlivning iom att vi inte hittade något fel så fick jag svaret, men den går ju inte att rida på. Jag svarade att det går mot mina principer att avliva en häst när vi inte hittar några fel och bara för att han inte går att rida på. I värsta fall hade jag ju fått sälja honom som körhäst. Han är flott och rör sig fint samt standardbrun, hade säkert kunnat hitta någon som ville köra par eller fyrspann.

Extremt ickesvar i SvRFs vanliga anda.

Vad som står i TR spelar inte särskilt stor roll så länge ekipage med extremt hårt spända nosgrimmor får höga procent på tävlingar. I nuläget är det domarna som bär ansvaret i detta.

Kontroller i all ära men sånt är beroende av frivilliga funktionärer som ställer upp, vilket många av oss vet är svårt att få till när det vankas tävling på våra hemmaklubbar.
Domarna? Inte alltid så lätt för en domare att se att nosgrimman är hårt spänd..?

Jag tror man menar mer stolsits med vattenskidåkare va?
Njae.. Främst den statiska handen med mkt tryck. Det går att sitta hyfsat upprätt och ha en helsikes massa kraft i tygeln.
För mig är det vattenskidåknings-ridning när tygeln liksom blir ett handtag. Ett handtag som man drar hårt i. I vissa fall kombineras det med att luta sig bakåt. Men inte alltid.

Jag kan också råka hamna i bakvikt i en ökad trav tex om jag försöker att inte skumpa. Och jag rider ju inte gångartskanoner som ska gå VM etc liksom. Skitdumt att jag hamnar där ibland ändå och något jag får jobba med. Men jag skulle aldrig försöka ta stöd i tygeln. Det är ju någons känsliga mun med en metallbit som jag då skulle dra i.
Där får man ju fundera över om man ska rida hästar med så mkt gång om man inte vill lära sig sitta på dem utan att dra sig ner i sadeln med tygeln. Finns ju folk som kan det.. Vi som inte kan det bör väl lära oss eller låta bli.

Jag har läst båda hans inlägg på facebook och maken till ignorant uttalande får man leta efter.
Som vanligt får bara folk med meriter uttala sig, resten göra sig icke besvär, både enligt honom och hans tillskyndare.
Var tvungen att leta upp honom på Fb och läsa (jag har ingen koll på vad det är för nån snubbe sedan innan), men vilket vidrigt översitteri! Snacka om härskarteknik så det sjunger om det. Fy fan.
Och enligt kommentarerna så har han rensat bort andra veterinärers kommentarer, de stämde tydligen inte in i hans mening...
Ibland är det svårt att hålla hoppet om mänskligheten uppe. Men å andra sidan så är det över 17 000 underskrifter nu, det kan de inte ryggdunka bort hur som helst... eller?

Det är ju någons känsliga mun med en metallbit som jag då skulle dra i.

Och häri ligger skillnaden mellan de som förfasas och de som inte bryr sig.

Någon.

Vi ser andra däggdjur som individer, personer, som någon som kan uppleva livet. Som någon vi inte vill skada, för att de upplever smärta, glädje, rädsla, ilska, med mera, på ett liknande sätt som vi själva gör.

Tyvärr så tror jag att hästsporten domineras av folk som inte ser hästar som "någon". Dom ser på hästen som dom ser på en bil.

Var tvungen att leta upp honom på Fb och läsa (jag har ingen koll på vad det är för nån snubbe sedan innan), men vilket vidrigt översitteri! Snacka om härskarteknik så det sjunger om det. Fy fan.
Och enligt kommentarerna så har han rensat bort andra veterinärers kommentarer, de stämde tydligen inte in i hans mening...
Ibland är det svårt att hålla hoppet om mänskligheten uppe. Men å andra sidan så är det över 17 000 underskrifter nu, det kan de inte ryggdunka bort hur som helst... eller?

Eller kika på Daniel Nilssons svar direkt på Veterinärbesökets sida med namnunderskriften där han delar in Flemmings svar och sedan verka referera till hennes ridning som ren amatör och elev till honom 🤢🤮 Fy fan.

Måste säga att det är ganska upplysande vilka reliker man INTE ska ha något förtroende för i framtiden när man ser till svar och gillamarkeringar på liknande inlägg.

Eller kika på Daniel Nilssons svar direkt på Veterinärbesökets sida med namnunderskriften där han delar in Flemmings svar och sedan verka referera till hennes ridning som ren amatör och elev till honom 🤢🤮 Fy fan.

Måste säga att det är ganska upplysande vilka reliker man INTE ska ha något förtroende för i framtiden när man ser till svar och gillamarkeringar på liknande inlägg.
Tolkar jag dig rätt i att han sitter och hånar sin elev?
Vilken lysande reklam för verksamheten. Kom till mig och träna så ska jag håna dig på nätet sedan.
Varför finns det ens tränare som gör så. (Ja jag har stött på en som plockade poäng från folk på läktaren genom att förlöjliga sina elever, jag åkte hem innan alla pass var avklarade)

Tolkar jag dig rätt i att han sitter och hånar sin elev?
Vilken lysande reklam för verksamheten. Kom till mig och träna så ska jag håna dig på nätet sedan.
Varför finns det ens tränare som gör så. (Ja jag har stött på en som plockade poäng från folk på läktaren genom att förlöjliga sina elever, jag åkte hem innan alla pass var avklarade)

Jag förstod hans kommentar som så iaf 😡

Och häri ligger skillnaden mellan de som förfasas och de som inte bryr sig.

Någon.

Vi ser andra däggdjur som individer, personer, som någon som kan uppleva livet. Som någon vi inte vill skada, för att de upplever smärta, glädje, rädsla, ilska, med mera, på ett liknande sätt som vi själva gör.

Tyvärr så tror jag att hästsporten domineras av folk som inte ser hästar som "någon". Dom ser på hästen som dom ser på en bil.
Jag tror dock att väldigt många är helt omedvetna om hur mycket de faktiskt har i handen och hur mkt de håller balansen i tyglarna.
Samt att många tror att man måste ha ett fysiskt stöd i handen. Jag hatar uttrycket ”ta stöd i bettet/ge stöd i bettet” Judy IOM att många misstolkar det som ett fysiskt stöd. Hästen behöver ju liksom ingen rullator för att gå/springa.

På samma sätt hatar jag uttrycket ”hård i munnen”. Ingen häst är hård i sin mun. Den är felutbildad/felriden, i obalans och kan inte vara lösgjord i kroppen/mentalt och då upplevs den styv. Det är inte så att hästen är mindre känslig i munnen än andra hästar(visst är de olika känsliga.. men inte SÅ olika att de inte kan ridas på lätta hjälper med rätt skolning).

Det brister i utbildning av tränare, domare och ryttare på en del sätt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tidigare avslöjat hur dressyrhästar tappar syret i tungan och plågas av hårt spända nosgrimmor. Efter granskningen tar...
Svar
0
· Visningar
75
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet lanserar nu ett mätverktyg som ska kunna användas för att kontrollera att nosgrimmor inte är för...
Svar
9
· Visningar
924
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett klipp som cirkulerar i sociala medier visar en händelse som ledde till samtal med Svenska Ridsportförbundet. Med anledning av det...
Svar
0
· Visningar
86
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett foto på en häst vid en av prisutdelningarna vid årets Falsterbo Horse Show blev till ett hett debattämne. En namninsamling startade...
Svar
0
· Visningar
591
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31