Hårt spända nosgrimmor är förbjudet

Glömde skriva … även olika typer av bettlösa träns menar jag också ska vara tillåtet i både hoppning och dressyr, men inte de jättestora hackamoren som en del hoppryttare använder (gärna i kombination med bett + nosgrimma).

Hackamore går vissa hästar jättebra på och jag ser gärna att det är tillåtet, men att man fastställer hur långa skänklarna ska vara osv.

Jag hade gärna sett typ Isabell Werth rida med sidepull eller liknade. Hade varit intressant att se skillnaden gentemot kandar. Det hade också varit intressant att se henne (och andra dressyrryttare) rida med vanlig tränsbett utan nosgrimma och se skillnaden där.
Jag tycker man bör tänka på hur bett och bettlösa olika varianter inverkar.
Hack och cross-under tex klämmer ju ihop hästens käkar. För att hästen ska kunna ställa/böja sig så måste den kunna lägga ut underkäken åt sidan. Hack påverkar ju det negativt. Det gör även en för hårt spänd nosgrimma.

Ett bett ger en naturlig pivoteringspunkt som inverkar på ett vis som gör att man lättare kan rida ut halsen ur manken. Tränsbett till viss del och stång väldigt mkt om den används korrekt och rids på i eftergift.
Vill man rida dressyr och formge hästen är det klokt att använda utrustning framtaget för det.
Vill man köra bettlöst är en stadig kapson med brett, fast järn och en viss placering och längd på piggarna tygel-ringarna fästs vid det som lämpar sig bäst baserat på hur det inverkar.
Sidepull är gjort för att ridas med slack tygel utan att formge.

Men plocka bort nosgrimma hade varit jäkligt intressant.
Och att premiera ekipage som klarar av att ha nacken som högsta punkt när man når svårklass. Det blir ju svårare att köra vattenskidåknings-ridning med nacken högst.

Går hästar bättre då med extremt hårt spända nosgrimmor? eftersom de får så höga procent?
Det går ju att rida upp frambenen genom att kicka på lite och rida upp hästen i underhalsen. Dvs att man trycker på med energi och fångar upp det i en rätt hård, statisk hand så att de spänner underhalsen. Är ju inte direkt ovanligt.
Och med dagens avel går det att forcera rätt mycket IOM hästmaterialet.
Rider du med det trycket utan nosgrimma/med löst spänd så kommer det märkas mer IOM att hästen kan gapa.

Att det var så galet inne med att rida med padd under nosgrimman ”för att vaddera” är ju ett symptom på det. Inte fasen behöver man vaddera mer om man drar nosgrimman löst.

Jag har varken sett de klipp eller bilder som motiverat namninsamlingen utan går bara på erfarenheter. Hårt åtdragna nosgrimmor ÄR jättevanligt och ses ofta som "äsch, hen är så orolig i munnen annars." tycker jag. Det är jättebra om vi kan få hårdare nedslag på utrustningen inom all hästsport.
Ja, jag vet inte hur många nya kunder jag fått spänna upp nosgrimma och prata om hur det funkar. Det är ändå folk som ridit regelbundet för tex A-tränare under rätt många år med egen häst.
Och oftast blir de lugnare i munnen/mentalt när man spänner upp ett par hål/tar bort aachengrimna.

Som ägare till en häst med enligt tandis ”extremt köttiga kinder och stor tunga som ger väldigt lite utrymme i munnen” som till det skarpt ogillar bettlöst så ser jag stora problem med att reglera minimått på omkrets på bett på det sättet. Det finns flera anledningar att använda tunnare bett men långt ifrån alla beror på att hästen inte är ok skolad eller behöver skarpt bett pga att de blir för starka annars. Spö ser jag också som en säkerhetsgrej, speciellt på framridningen så skulle inte alls uppskatta ett helt förbud där. Sen är många dressyrnosgrimmor idag så extremt vadderade att det säkert går att få in 1,5 cm mellan nosrygg och nosgrimma med någon sorts mätverktyg fast de sitter åtspända för hårt och engelska nosgrimmor är knappast de anatomiskt mest gynnsamma för hästen. Så där tror jag snarare reglerna behöver ses över så stt de bättre stämmer överens med verkligheten.

Fast hur tunna bett kan man behöva? Dagens regelverk tillåter 14mm (som tunnast) på tränsbett och 12mm på bridong. Det är rätt tunnt som det är. 10 mm är... väldigt tunt.

Lägg också till att man mäter i ytterkant och det är tillåtet för bettet att smalna av. Ska man då ha tunnare får man typ rida med ståltråd i munnen.

...det rör sig dock om väldigt långa filmklipp, inte stillbilder.

"Drevet" var noga den här gången med att ta fram material. Det är tydligt, och inte ögonblicksbilder.

Jävligt otrevlig ridning också.
Ja då får vi väl se då vad som händer, men reglerna är för häst i stillastående, utan tryck i bettet och utan gapande- det kommer oavsett så länge nosgrimma är tillåtet-och med den regel som finns, finnas bilder eller film då nosgrimman ser spänd ut fast den i stillastående är korrekt, ja pga av gapande, även hästar utan nosgrimma gapar.

Försvarar inte fulridning, gillar inte ryttaren i sak pga av omständigheter kring ridning som inte verkar ändras-

Blir oerhört förvånad att det inte är mer kontroller. Har ridit ett par dressyrtävlingar på hemmaplan de sista två åren och blivit kontrollerad efter varje ritt. Och då pratar vi om LB-nivå.

Jag har också den uppfattningen att ju lägre nivå desto noggrannare kontroller, det finns en förklaring att de behöver utbildas men jag tror inte på den utan på att överdomare isf på högre nivå som går på högre tävlingar och där de inte sällan är fler öd helt enkelt är rädda för ryttareliten.
De är rädda. Dels för att stöta sig med den arrangerande klubben som givetvis( oftast) vill ha dit de bästa och många starter särskilt om det är lokala förmågor.
Dels för att behöva utesluta någon och få skit den vägen, sannolikt i form av mindre jobb, eller ffa mindre jobb på den högsta nivån.

Ja då får vi väl se då vad som händer, men reglerna är för häst i stillastående, utan tryck i bettet och utan gapande- det kommer oavsett så länge nosgrimma är tillåtet-och med den regel som finns, finnas bilder eller film då nosgrimman ser spänd ut fast den i stillastående är korrekt, ja pga av gapande, även hästar utan nosgrimma gapar.

Försvarar inte fulridning, gillar inte ryttaren i sak pga av omständigheter kring ridning som inte verkar ändras-

Men grejen är inte atr hästar gapar. Grejen är att folk spänner nosgrimmor så hårt att hästen inte kan göra det. För du får avdrag på poängen om hästen gör det. Gapandet har inget med nosgrimman att göra, utan nosgrimman är ett sätt att försöka dölja fulridning.

Men grejen är inte atr hästar gapar. Grejen är att folk spänner nosgrimmor så hårt att hästen inte kan göra det. För du får avdrag på poängen om hästen gör det. Gapandet har inget med nosgrimman att göra, utan nosgrimman är ett sätt att försöka dölja fulridning.
Menar du att de som gapar då inte har nosgrimman för hårt spänd? stämmer inte. Klart att en häst kan gapa i viss mån även om en nosgrimma är för hårt spänd, eller spänna vrida käkarna.
Är det fulridning om en häst utan nosgrimma gapar?

Så du menar att man får avdrag på poängen så fort en häst gapar? stämmer inte det heller, och jag tror de flesta domare ser om en häst försöker gapa om nu nosgrimman skulle vara för tajt, tyvärr är det samma där iaf i högsta klasserna, domare som inte törs säga ifrån av samma anledning som öd som inte törs.

Det går ju att rida upp frambenen genom att kicka på lite och rida upp hästen i underhalsen. Dvs att man trycker på med energi och fångar upp det i en rätt hård, statisk hand så att de spänner underhalsen. Är ju inte direkt ovanligt.
Och med dagens avel går det att forcera rätt mycket IOM hästmaterialet.
Rider du med det trycket utan nosgrimma/med löst spänd så kommer det märkas mer IOM att hästen kan gapa.

Att det var så galet inne med att rida med padd under nosgrimman ”för att vaddera” är ju ett symptom på det. Inte fasen behöver man vaddera mer om man drar nosgrimman löst.
KL sista stycket

Och varför måste man ha paddar under nosgrimman? Har aldrig fattat.

Är dessa snordyra fina träns inte tillräckligt mjuka och vadderade som de är? 🙃

Jag blir helt ärligt less på den så kallade journalistiken inom Ridsporten.

Ryttarstjärnorna (oavsett gren) ses av många som gudar som inte kan göra fel.

Kritisk granskande reportage om konstiga bettslingar, nosgrimmor kandarets påverkan på hästen osv. lyser med sin frånvaro.

INGEN häst som tävlade i Falsterbo hade 1,5 cm mellan nosrygg och nosgrimma. De få ekipage som mäts mäts på sidan av nosryggen och inte där man ”ska” mäta.

Jag tycker personligen inte att det är roligt att titta på ridsport mer när man ser alla konstiga bett, hårt åtdragna nosgrimmor, spön och sporrar.

Vissa ritter ser helt ärligt hemska ut.

För att ridsporten överhuvudtaget ska ha en framtid menar jag att följande regler ska införas:

Dressyr:
Inga sporrar
Vanligt tränsbett (rakt, två eller tredelat, minst 10 mm tjockt)
Engelska nosgrimma (minst 2 cm mellan nosrygg och nosgrimma).
Förbud mot achenrem och andra typer av nosgrimmor som hindrar att hästen gapar.
Skarpare regelverk mot de hästar som går bakom hand och går bakåt i piaffen.

Hoppning:
Inga sporrar
Inget spö
Vanligt tränsbett (rakt, två eller tredelat, minst 10 mm tjockt)
Engelska nosgrimma (minst 2 cm mellan nosgrimma och nosrygg)
Förbud mot achenrem och andra typer av nosgrimmor som hindrar hästen från att gapa.
Automatisk uteslutning vid mer än 12 fel.
I lagtävling får alla ekipage 12 fel som an någon anledning bryter tävlingen, eller får mer än 3 hinder ner. Detta hade gjort att måstet att ta sig i mål oavsett hur det ser ut hade försvunnit.

Jag tror att ridsporten hade blivit roligare att se på med dessa regler eftersom man då verkligen hade sett hur hästen går och inte dålt någonting med olika typer av utrustning,

Jag tycker att man i högre klasser i dressyr ska förbjuda nosgrimma helt. Om hästen inte trivs med bett/hand så ska den kunna gapa och det ska vara tydligt. Man ska inte kunna dölja det med en hårt spänd nosgrimma.

Är inte det bara en modegrej?
Dock gör ju padden att nosgrimmn måste sitta relativt fast, annars ramlar den ju av. Inget fan av paddarna här heller.
Vet inte,
tycker den känns oerhört onödigt när man har träns och kandar för många tusen kronor där läder och stoppning borde kunna vara tillräckligt bekvämt och mjukt utan att stoppa om ännu mer. Men det är kanske inte därför den finns där 🙃
Någon borde ju kunna svara på varför man har den ens.

Vet inte,
tycker den känns oerhört onödigt när man har träns och kandar för många tusen kronor där läder och stoppning borde kunna vara tillräckligt bekvämt och mjukt utan att stoppa om ännu mer. Men det är kanske inte därför den finns där 🙃
Någon borde ju kunna svara på varför man har den ens.
På 90-talet fick jag höra att man skulle lägga musmatta under, det var för att kunna dra hårt. Jag var redan då rätt frågande till detta och fortsatte med mina två fingrar.... Men jag har inte hört det sedan dess. Under 90-talet var jag dessutom rätt ensam om att alltid använda engelsk nosgrimma och fick ofta frågan om varför. Jag såg helt enkelt inget skäl till aachenremmen. Nu har jag däremot en häst som uppskattat det lilla stöd mot bettet som aachenremmen (givetvis löst spänd, då jag inte drar åt engelska grimman kan jag inte heller dra aachenremmen särskilt hårt, då drar den ju ner nosgrimman, så allt sitter "lagom löst") ger under sin tidigare utbildning. Nu behöver han inte det längre och går i princip bara på engelsk.

Ja, jag vet inte hur många nya kunder jag fått spänna upp nosgrimma och prata om hur det funkar. Det är ändå folk som ridit regelbundet för tex A-tränare under rätt många år med egen häst.
Och oftast blir de lugnare i munnen/mentalt när man spänner upp ett par hål/tar bort aachengrimna.
Jag drar mig till minnes den tränaren jag testade när vi letade tränare som hissade upp bettet 2 hål på varje sida och uppmanade mig att göra fler hål i nosremmen för att innersta hålet var "för löst" trots att den satt helt korrekt och bettet satt där hästen ville ha det. H*n menade på att det "måste" sitta så för att hästen försöker smita undan tygelhjälperna annars. Det blev inget vidare sammarbete med den tränaren.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tidigare avslöjat hur dressyrhästar tappar syret i tungan och plågas av hårt spända nosgrimmor. Efter granskningen tar...
Svar
0
· Visningar
75
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet lanserar nu ett mätverktyg som ska kunna användas för att kontrollera att nosgrimmor inte är för...
Svar
9
· Visningar
924
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett klipp som cirkulerar i sociala medier visar en händelse som ledde till samtal med Svenska Ridsportförbundet. Med anledning av det...
Svar
0
· Visningar
86
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett foto på en häst vid en av prisutdelningarna vid årets Falsterbo Horse Show blev till ett hett debattämne. En namninsamling startade...
Svar
0
· Visningar
591
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31