- Svar: 71
- Visningar: 6 665
Svenska Ridsportförbundets Tävlingssektion svarar här rörande den namninsamling som just nu cirkulerar angående nosgrimmor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fy vad hemskt. Jag har lärt mig, den hårda vägen (ja hästen var ju tyvärr den som fick lida), att aldrig låta en tränare sitta upp eller låta dem peta på utrustningen. Fy vad mycket puckade idéer jag stött på och i början blev på lurad. Resultatet var att min häst med komplicerad mun aldrig mer fungerade att ridas på bett.Jag drar mig till minnes den tränaren jag testade när vi letade tränare som hissade upp bettet 2 hål på varje sida och uppmanade mig att göra fler hål i nosremmen för att innersta hålet var "för löst" trots att den satt helt korrekt och bettet satt där hästen ville ha det. H*n menade på att det "måste" sitta så för att hästen försöker smita undan tygelhjälperna annars. Det blev inget vidare sammarbete med den tränaren.
Ja, tack och lov tycker jag iaf det där med att hissa upp betten så extremt verkar försvinna mer och mer. Om man har ett ständigt tryck i bettet av sidostycken som är för korta så måste man ju göra större tygelhjälper. Helt galet i min värld. Jag vill ha så lätt kontakt som det går och rida med så små hjälper som möjligt. Det blir trevligast för både häst och ryttare. Då får jag ju fundera hur jag bäst åstadkommer det. Som tränare bör man läsa på om och känselreceptorer, biomekanik, hästpsykologi etc. Jag ser det som mitt ansvar att hålla mig uppdaterad och påläst.Jag drar mig till minnes den tränaren jag testade när vi letade tränare som hissade upp bettet 2 hål på varje sida och uppmanade mig att göra fler hål i nosremmen för att innersta hålet var "för löst" trots att den satt helt korrekt och bettet satt där hästen ville ha det. H*n menade på att det "måste" sitta så för att hästen försöker smita undan tygelhjälperna annars. Det blev inget vidare sammarbete med den tränaren.
Känner samma sak. Detta var ändå en ung person som jobbat i elitstall med beridning osv, inte någon gammal stenåldersmänniska som höll kvar i den "gamla skolan" sas. Jag låter hästen bestämma var den vill ha bettet och fäster det där, det brukar bli så det ligger precis i mungipan med lätt kontakt utan några rynkor.Ja, tack och lov tycker jag iaf det där med att hissa upp betten så extremt verkar försvinna mer och mer. Om man har ett ständigt tryck i bettet av sidostycken som är för korta så måste man ju göra större tygelhjälper. Helt galet i min värld. Jag vill ha så lätt kontakt som det går och rida med så små hjälper som möjligt. Det blir trevligast för både häst och ryttare. Då får jag ju fundera hur jag bäst åstadkommer det. Som tränare bör man läsa på om och känselreceptorer, biomekanik, hästpsykologi etc. Jag ser det som mitt ansvar att hålla mig uppdaterad och påläst.
Jag tycker man bör tänka på hur bett och bettlösa olika varianter inverkar.
Hack och cross-under tex klämmer ju ihop hästens käkar. För att hästen ska kunna ställa/böja sig så måste den kunna lägga ut underkäken åt sidan. Hack påverkar ju det negativt. Det gör även en för hårt spänd nosgrimma.
Ett bett ger en naturlig pivoteringspunkt som inverkar på ett vis som gör att man lättare kan rida ut halsen ur manken. Tränsbett till viss del och stång väldigt mkt om den används korrekt och rids på i eftergift.
Vill man rida dressyr och formge hästen är det klokt att använda utrustning framtaget för det.
Vill man köra bettlöst är en stadig kapson med brett, fast järn och en viss placering och längd på piggarna tygel-ringarna fästs vid det som lämpar sig bäst baserat på hur det inverkar.
Sidepull är gjort för att ridas med slack tygel utan att formge.
Men plocka bort nosgrimma hade varit jäkligt intressant.
Och att premiera ekipage som klarar av att ha nacken som högsta punkt när man når svårklass. Det blir ju svårare att köra vattenskidåknings-ridning med nacken högst.
På ponny är det väl 15 mm?Dock är jag inte automatiskt emot sporrar utan kan tycka att reglerna för sporrar som idag gäller på ponny (rundade, max 2,5cm) kan få gälla (igen i alla grenar).
Ja, det stämmer.På ponny är det väl 15 mm?
I princip att man har så mycket tryck i tygeln med statisk hand, inte sällan i kombination med att man lutar sig bakåt och då kan applicera än mer kraft tygeln.Vad innebär vattenskidåknings-ridning? Läste det någon annanstans också men förstod inte vad dom menade.
I princip att man har så mycket tryck i tygeln med statisk hand, inte sällan i kombination med att man lutar sig bakåt och då kan applicera än mer kraft tygeln.
Vissa drar sig ju också ner i sadeln på det sättet för att inte skumpa så mycket. Många gör det så klart omedvetet, men långt från alla. Oavsett är det något som är otrevligt för hästen och dessutom rent biomekaniskt gör att man tappar lösgjordhet och bärighet.
Jag brukar kalla det banansits, höfterna är längst fram, ben och bål böjda bakåt. Men jag tycker det var vanligare för 10-15 år sen men visst förekommer det fortfarande@Daff man ser alltså ut lite som en vattenskidsåkare där tyglarna motsvarar det vattenskidåkaren har i händerna. Som tillägg till @tuaphua och @the_connemara![]()
Jag brukar kalla det banansits, höfterna är längst fram, ben och bål böjda bakåt. Men jag tycker det var vanligare för 10-15 år sen men visst förekommer det fortfarande
Aha så kan det förstås vara!Jag tror man menar mer stolsits med vattenskidåkare va?
Fast stolsits är i mina ögon något annat. Det som beskrivs ovan är som jag förstår det de som mer åt det här hållet fast ofta ännu mer. Det här var det som närmast beskrev det jag tänker på av de bilder jag hittade vid googling (och jag hoppas att personen är helt oidentifierbar eftersom jag inte har en aning om ifall detta är en representativ bild för ritten eller bara den där eländiga ögonblicksbilden som kan bevisa vad som helst). Skänkeln i relativt normalläge men rumpan neddragen i sadeln via en stark hand och med överlivet bakåtlutat för att dra ner rumpan samtidigt som man driver för kung och fosterland.Jag tror man menar mer stolsits med vattenskidåkare va?
Återigen ett bevis för glorifieringen av elitryttare.Nu har veterinär Flemming Winberg uttalat att han minnsann aldrig sett några skador av hårt spända nosgrimmor och att proffsen vet vad de gör![]()
Nu har veterinär Flemming Winberg uttalat att han minnsann aldrig sett några skador av hårt spända nosgrimmor och att proffsen vet vad de gör![]()
Nu har veterinär Flemming Winberg uttalat att han minnsann aldrig sett några skador av hårt spända nosgrimmor och att proffsen vet vad de gör![]()
Jag håller med.Dags för en välgjord undersökning som mäter stresshormoner och puls i olika nosgrimmespänningar. Tre hårdheter på samma individ, minst 30 individer.
Det förefaller mig som en vetenskaplig omöjlighet att hästarna inte blir stressade när de blir mer begränsade i andningen och möjlighet till att gapa.
Det är ju även hästens upplevelse det handlar om med djurvälfärd, inte bara optiskt synbara skador.
Jag håller med.
Sårskador i munnen finns väl redan studier på?