Hårt spända nosgrimmor är förbjudet

Extremt ickesvar i SvRFs vanliga anda.

Vad som står i TR spelar inte särskilt stor roll så länge ekipage med extremt hårt spända nosgrimmor får höga procent på tävlingar. I nuläget är det domarna som bär ansvaret i detta.

Kontroller i all ära men sånt är beroende av frivilliga funktionärer som ställer upp, vilket många av oss vet är svårt att få till när det vankas tävling på våra hemmaklubbar.

Funderade just om vi hade en tråd om det här igång.

Jag är förvånad, förvånad över att det fortfarande ser så illa ut, förvånad över att det inte kontrollerats, förvånad över icke-svaret.

Det är så jävla dålig reklam för sporten, och har inte social licens diskuterats hela vintern? Hur kunde det här hända?

Personligen tycker jag att aachen-remmen och dubbel nosgrimma ska förbjudas i TR för både hopp och dressyr. Då kommer vi en liten bit på vägen.

Sen ska mätpinnen fram för varenda ekipage som ska in på framridningen, igen när dom rider ut mot banan, och kanske behöver gränsen höjas till 2,5cm vid nosryggen.

Det ska bara inte få hända.

Jag blir helt ärligt less på den så kallade journalistiken inom Ridsporten.

Ryttarstjärnorna (oavsett gren) ses av många som gudar som inte kan göra fel.

Kritisk granskande reportage om konstiga bettslingar, nosgrimmor kandarets påverkan på hästen osv. lyser med sin frånvaro.

INGEN häst som tävlade i Falsterbo hade 1,5 cm mellan nosrygg och nosgrimma. De få ekipage som mäts mäts på sidan av nosryggen och inte där man ”ska” mäta.

Jag tycker personligen inte att det är roligt att titta på ridsport mer när man ser alla konstiga bett, hårt åtdragna nosgrimmor, spön och sporrar.

Vissa ritter ser helt ärligt hemska ut.

För att ridsporten överhuvudtaget ska ha en framtid menar jag att följande regler ska införas:

Dressyr:
Inga sporrar
Vanligt tränsbett (rakt, två eller tredelat, minst 10 mm tjockt)
Engelska nosgrimma (minst 2 cm mellan nosrygg och nosgrimma).
Förbud mot achenrem och andra typer av nosgrimmor som hindrar att hästen gapar.
Skarpare regelverk mot de hästar som går bakom hand och går bakåt i piaffen.

Hoppning:
Inga sporrar
Inget spö
Engelska nosgrimma (minst 2 cm mellan nosgrimma och nosrygg)
Förbud mot achenrem och andra typer av nosgrimmor som hindrar hästen från att gapa.
Automatisk uteslutning vid mer än 12 fel.
I lagtävling får alla ekipage 12 fel som an någon anledning bryter tävlingen, eller får mer än 3 hinder ner. Detta hade gjort att måstet att ta sig i mål oavsett hur det ser ut hade försvunnit.

Jag tror att ridsporten hade blivit roligare att se på med dessa regler eftersom man då verkligen hade sett hur hästen går och inte dålt någonting med olika typer av utrustning,

Glömde skriva … även olika typer av bettlösa träns menar jag också ska vara tillåtet i både hoppning och dressyr, men inte de jättestora hackamoren som en del hoppryttare använder (gärna i kombination med bett + nosgrimma).

Hackamore går vissa hästar jättebra på och jag ser gärna att det är tillåtet, men att man fastställer hur långa skänklarna ska vara osv.

Jag hade gärna sett typ Isabell Werth rida med sidepull eller liknade. Hade varit intressant att se skillnaden gentemot kandar. Det hade också varit intressant att se henne (och andra dressyrryttare) rida med vanlig tränsbett utan nosgrimma och se skillnaden där.

Kritisk granskande reportage om konstiga bettslingar, nosgrimmor kandarets påverkan på hästen osv. lyser med sin frånvaro.

INGEN häst som tävlade i Falsterbo hade 1,5 cm mellan nosrygg och nosgrimma. De få ekipage som mäts mäts på sidan av nosryggen och inte där man ”ska” mäta.

Jag tycker personligen inte att det är roligt att titta på ridsport mer när man ser alla konstiga bett, hårt åtdragna nosgrimmor, spön och sporrar.

För att ridsporten överhuvudtaget ska ha en framtid menar jag att följande regler ska införas:

Dressyr:
Inga sporrar

Hoppning:
Inga sporrar
Inget spö
Förbud mot achenrem och andra typer av nosgrimmor som hindrar hästen från att gapa.
I lagtävling får alla ekipage 12 fel som an någon anledning bryter tävlingen, eller får mer än 3 hinder ner. Detta hade gjort att måstet att ta sig i mål oavsett hur det ser ut hade försvunnit.

Jag tror att ridsporten hade blivit roligare att se på med dessa regler eftersom man då verkligen hade sett hur hästen går och inte dålt någonting med olika typer av utrustning,

Jag förstår varifrån du kommer men tycker att du drar det lite för långt.

De varianter av tränsbett som tillåts i dressyren är ok i dagsläget (kravet på kandar bör tas bort) och bör gälla alla grenar.

Dock är jag inte automatiskt emot sporrar utan kan tycka att reglerna för sporrar som idag gäller på ponny (rundade, max 2,5cm) kan få gälla (igen i alla grenar).

Nosgrimmor hade jag velat se större variation än vad du vill tillåta (hästar föredrar olika) men att 2cm på nosryggen skall gälla.

Spö kan förbjudas på tävlingsbana och framridning.

Jag förstår varifrån du kommer men tycker att du drar det lite för långt.

De varianter av tränsbett som tillåts i dressyren är ok i dagsläget (kravet på kandar bör tas bort) och bör gälla alla grenar.

Dock är jag inte automatiskt emot sporrar utan kan tycka att reglerna för sporrar som idag gäller på ponny (rundade, max 2,5cm) kan få gälla (igen i alla grenar).

Nosgrimmor hade jag velat se större variation än vad du vill tillåta (hästar föredrar olika) men att 2cm på nosryggen skall gälla.

Spö kan förbjudas på tävlingsbana och framridning.
Jag har inte riktigt koll på vilka bett som är tillåtna i dressyren, men ja, jag håller med dig att även andra bett än vanliga tränsbett bör vara tillåtna. Det finns ju en mängd olika ”hästvänliga” bett och hästar är ju olika. Med unghästen var exempelvis parerstängerna jättebra. Sen har någon häst gått bättre på fasta bettringar, medan andra föredragit lösa.

Det är framförallt alla ”konstiga” bett inom hoppningen jag menar ska förbjudas.

Samma sak med nosgrimmor. Här är det väl framförallt aachenremen jag tycker är problematiskt + dubbla nosgrimmor. Det är mycket möjligt att dessa går att spänna ”rätt”. Jag har tyvärr aldrig sett ett aachenträns med 2 cm mellan näsryggen och nosgrimman.

Sporrar är en svår fråga. Det jag reagerar på är att det framförallt inom dressyren ser ut som att ryttarna hela tiden använder sporrarna, men det kan ju självklart också vara ögonblicksbilder från tv.

Jag har inte riktigt koll på vilka bett som är tillåtna i dressyren, men ja, jag håller med dig att även andra bett än vanliga tränsbett bör vara tillåtna. Det finns ju en mängd olika ”hästvänliga” bett och hästar är ju olika. Med unghästen var exempelvis parerstängerna jättebra. Sen har någon häst gått bättre på fasta bettringar, medan andra föredragit lösa.

Det är framförallt alla ”konstiga” bett inom hoppningen jag menar ska förbjudas.

Samma sak med nosgrimmor. Här är det väl framförallt aachenremen jag tycker är problematiskt + dubbla nosgrimmor. Det är mycket möjligt att dessa går att spänna ”rätt”. Jag har tyvärr aldrig sett ett aachenträns med 2 cm mellan näsryggen och nosgrimman.

Sporrar är en svår fråga. Det jag reagerar på är att det framförallt inom dressyren ser ut som att ryttarna hela tiden använder sporrarna, men det kan ju självklart också vara ögonblicksbilder från tv.

Precis.

Dock är jag mycket öppen för att tex nosgrimmor skall mätas innan ekipaget släpps in på banan.

Precis.

Dock är jag mycket öppen för att tex nosgrimmor skall mätas innan ekipaget släpps in på banan.
Jag håller med dig om mätning innan egentligen, men jag är lite osäker på hur det ska genomföras i praktiken. En del ryttare (och hästar också för den delen) är väldigt spända innan start. Kan bli problematiskt…

Tror faktiskt att det är bättre att mäta alla innan de släpps in på framridningen + obligatorisk diskning om man efter ritten upptäcker att den blivit åtdragen.

Extremt ickesvar i SvRFs vanliga anda.

Vad som står i TR spelar inte särskilt stor roll så länge ekipage med extremt hårt spända nosgrimmor får höga procent på tävlingar. I nuläget är det domarna som bär ansvaret i detta.

Kontroller i all ära men sånt är beroende av frivilliga funktionärer som ställer upp, vilket många av oss vet är svårt att få till när det vankas tävling på våra hemmaklubbar.

Hur ska domarna som sitter och dömer se det?, det är faktiskt överdomarnas ( eller stewards Fei) ansvar att utföra kontrollerna. så det beror inte liksom på frivilliga funktionärer/ dressyrtävling.

Men om du nu eftersöker kritisk granskning varför hjälper du inte till då och anmäler detta som du vet och såg i Falsterbo? dels att ingen hade 1,5 cm-och hur vet du det??- dessutom att de gjorde fel i alla kontroller och mätte vid sidan av?

Går hästar bättre då med extremt hårt spända nosgrimmor? eftersom de får så höga procent?

Tror faktiskt att det är bättre att mäta alla innan de släpps in på framridningen + obligatorisk diskning om man efter ritten upptäcker att den blivit åtdragen.

Så du menar att om någon kommer till framridningen med slack nosgrimma så ska den sedan diskas bara nosgrimman blivit åtdragen, och hur kommer någon ihåg hur exakt den satt? du måste mena att den isf blivit åtdragen för hårt- man kan ju spänna en slack nosgrimma ex ett hack och den fortfarande är helt ok.

KL

Det finns flera saker som många överdomare missar, de tittar inte på nosgrimman hur den brukar vara spänd-syns på lädret- är det innerhålet som är använt och det är för tajt så brukar hästen gå så eller tvärtom då är den satt i ett hål längre ut som sällan används......

Dessutom något som drevet missar, som här, många ggr, det är att det går inte att se på en stillbild hur nosgrimman sitter med säkerhet. Även om nosgrimman är godkänt spänd, eller då lös, så kan hästen i det gapa, spänna käken etc så nosgrimman på bild ser tajt ut särskilt då om fotot tas framifrån så man inte ser vad hästen gör med sin mun. Det är ju per automatik inte så att hästar utan nosgrimma inte gapar.

Hästen kan ex spänna käken när något prisutdelare håller ovarsamt o hårt i en tygel när rosetten ska på och hästen kanske är lite orolig.

Självklart ska nosgrimmor vara slacka, men detta drev och namninsamling på en stillbild känns väldigt sisådär när många av de som skriver under säkert har felaktiga sadlar som nyper och gör ont, rider felaktigt, kanske skaver för mkt på dressyrbanan med alla dessa ledinflammationer som följd och tillhörande behandlingar.

Dressyr:
Inga sporrar

Hoppning:
Inga sporrar
Inget spö

Som ägare till en häst med enligt tandis ”extremt köttiga kinder och stor tunga som ger väldigt lite utrymme i munnen” som till det skarpt ogillar bettlöst så ser jag stora problem med att reglera minimått på omkrets på bett på det sättet. Det finns flera anledningar att använda tunnare bett men långt ifrån alla beror på att hästen inte är ok skolad eller behöver skarpt bett pga att de blir för starka annars. Spö ser jag också som en säkerhetsgrej, speciellt på framridningen så skulle inte alls uppskatta ett helt förbud där. Sen är många dressyrnosgrimmor idag så extremt vadderade att det säkert går att få in 1,5 cm mellan nosrygg och nosgrimma med någon sorts mätverktyg fast de sitter åtspända för hårt och engelska nosgrimmor är knappast de anatomiskt mest gynnsamma för hästen. Så där tror jag snarare reglerna behöver ses över så stt de bättre stämmer överens med verkligheten.

KL

Det finns flera saker som många överdomare missar, de tittar inte på nosgrimman hur den brukar vara spänd-syns på lädret- är det innerhålet som är använt och det är för tajt så brukar hästen gå så eller tvärtom då är den satt i ett hål längre ut som sällan används......
Nu är det iof hyfsat vanligt att de som plockar med sig flera hästar på tävling använder åtminstone delar av utrustningen på mer än en häst antingen hemma eller på plats. Dvs mest använda hål säger nödvändigtvis inte så mycket om den aktuella hästen.

Så du menar att om någon kommer till framridningen med slack nosgrimma så ska den sedan diskas bara nosgrimman blivit åtdragen, och hur kommer någon ihåg hur exakt den satt? du måste mena att den isf blivit åtdragen för hårt- man kan ju spänna en slack nosgrimma ex ett hack och den fortfarande är helt ok.

KL

Dessutom något som drevet missar, som här, många ggr, det är att det går inte att se på en stillbild hur nosgrimman sitter med säkerhet. Även om nosgrimman är godkänt spänd, eller då lös, så kan hästen i det gapa, spänna käken etc så nosgrimman på bild ser tajt ut särskilt då om fotot tas framifrån så man inte ser vad hästen gör med sin mun. Det är ju per automatik inte så att hästar utan nosgrimma inte gapar.

Hästen kan ex spänna käken när något prisutdelare håller ovarsamt o hårt i en tygel när rosetten ska på och hästen kanske är lite orolig.

Självklart ska nosgrimmor vara slacka, men detta drev och namninsamling på en stillbild känns väldigt sisådär när många av de som skriver under säkert har felaktiga sadlar som nyper och gör ont, rider felaktigt, kanske skaver för mkt på dressyrbanan med alla dessa ledinflammationer som följd och tillhörande behandlingar.

...det rör sig dock om väldigt långa filmklipp, inte stillbilder.

"Drevet" var noga den här gången med att ta fram material. Det är tydligt, och inte ögonblicksbilder.

Jävligt otrevlig ridning också.

Jag har varken sett de klipp eller bilder som motiverat namninsamlingen utan går bara på erfarenheter. Hårt åtdragna nosgrimmor ÄR jättevanligt och ses ofta som "äsch, hen är så orolig i munnen annars." tycker jag. Det är jättebra om vi kan få hårdare nedslag på utrustningen inom all hästsport.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tidigare avslöjat hur dressyrhästar tappar syret i tungan och plågas av hårt spända nosgrimmor. Efter granskningen tar...
Svar
0
· Visningar
75
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet lanserar nu ett mätverktyg som ska kunna användas för att kontrollera att nosgrimmor inte är för...
Svar
9
· Visningar
924
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett klipp som cirkulerar i sociala medier visar en händelse som ledde till samtal med Svenska Ridsportförbundet. Med anledning av det...
Svar
0
· Visningar
86
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett foto på en häst vid en av prisutdelningarna vid årets Falsterbo Horse Show blev till ett hett debattämne. En namninsamling startade...
Svar
0
· Visningar
591
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31