Harmonisk häst / Harmonisk ridning

Sv: Harmonisk häst / Harmonisk ridning

"Jag och min häst bråkar inte. Vi är överrens och han lyssnar utan att vara knäckt eller underlägsen. Vi är ett team. Vi har roligt och vi trivs när vi umgås och rider. Jag skrattar ofta högt även på dressyrpassen, glädjen bubblar i magen och jag bara ÄLSKAR min häst!"
Jag blev så glad när jag läste ditt inlägg för precis så känner jag för min lilla tjej, blir alldeles varm i hela kroppen och det bubblar i magen när jag tänker på henne (och det gör jag mest hela tiden fast jag nu har haft henne i snart tre år). Nästan så jag får lite dåligt samvete mot barnen ibland. Önskar alla tvåbeninar en skön och mysig sommar tillsammans med sina fyrbeningar!!!!

Mycket bra tråd :bow:

Jag har reflekterat över detta många gånger.
Jag är "av den gamla stammen", började rida 1964 då jag var 9 år gammal. Började hänga i ett privatstall ett par år senare och fick en hård stallfostran som hängt med hela livet: rent och prydligt, var sak på sin plats, borsta hästen minst en halvtimma, putsa sadel och träns efter varje användning osv osv. Och det kanske viktigaste av allt: respekt för hästen. Inte i den mening att det kan vara farligt att hantera hästar, utan att man ska respektera hästens integritet och behandla den utifrån de behov den har. På senare år har det blivit väldigt populärt att pussa på hästar i tid och otid - vad har hästen för behov att bli pussad av en människa? Jag tycker snarare att man nästan förolämpar den.....

En häst för mig är en vän, en levande varelse som förtjänar att hanteras väl. Jag blir ledsen när jag ser folk behandla sina hästar som om de vore tävlingsredskap, ett medel för att nå ära och berömmelse. Om man inte kommer till msv klass med den ena hästen skaffar man en ny osv osv. Har man inte råd att köpa en häst till ser man till att rida sönder den förra och få den utdömd.

Jag och min man bor på egen gård och har tre hästar. De kan gå allra längst bort på sommarbetet men kommer i trav eller galopp bara vi visslar. Om mitt sto ser mig komma bärande på sadeln går hon och ställer sig vid grinden, valacken har börjat göra likadant. Och unghästen fullkomligt tigger om att "få vara med och göra något". Jag tror att våra hästar är harmoniska ;)

Immer

:bow:
Visst är det underbart med hästar! :)
Jag älskar min häst över allt annat, och skulle aldrig få för mig oim att (medvetet) vara elak mot henne, som många andra faktiskt är mot sina hästar.
Vi har gjort stora framsteg både i dressyr och hoppning det senaste halvåret, och allt var jättebra innan hon fick den förbaskade fången.

Visst har vi haft våra tvister, som i början när hon prompt skulle slänga av mig efter hindren om hon råkade slå i bommen, eller om jag råkade komma lite i obalans, eller...
Men skam den som ger sig, nu hoppar hon superbra och oftast med glädje. Hon är ju trots allt sto ;)

Jag är en sån människa som helst inte använder spö osv när jag rider. Kan använda sporrar vid dressyren men det är för att jag får en bättre sits då :D

Jag kan ju - helt sanningsenligt - säga att jag är den enda (!) i mitt stall som faktiskt är snäll mot min häst.
Om man bortser från barnen som alltid har ett leende på läpparna ;)
Det är väldigt mycket slit-och-drag-och-slå bland ryttarna och det avskyr jag. Visst har det blivit bättre med åren, men det förekommer fortfarande väldigt ofta.
Samma sak är det med att ställa för höga krav - det är väldigt många som gör mot sina hästar (el de hästar de rider).

Förstår inte alls varför man ska rida och hålla på med hästar om man ska spendera ett ridpass med tjurskallighet och bråk?
Konflikter/missförstånd kan alltid ske - visst men det är ändå skillnad mot den där negativa inställningen som så många har.
suck. usch. blä.

Jag har funderat en del över samma fråga och enda förklaringen jag kan komma på är att en del människor vill ha problem. Därför skaffar de sig hästar över sin förmåga och låter bli att ta hjälp.

:bow: :bow: till dej som vågar tänka "det här problemet var jobbigt, det vill jag bli av med" och "undrar vad det är jag gör som får hästen att bete sig såhär".

:bow: :bow: :bow: till dej som när du får frågor från en sån person inte idiotförklarar personen utan försöker stötta och hjälpa hästen och människan till en bättre relation.

Och ibland är det bättre att sälja/lämna bort hästen än att kämpa tills någon blir skadad.

Jag inser att det inte bara är jag som har tänkt i de här banorna. Jag blir så ledsen när man ser/hör folk sitta och rida hästar som så uppenbart har ont/inte förstår/inte vill. Det gapas på hästarna, de ska helst inte kosta ngt i utrustning och skötsel och dessutom ska det gå fort! Varför lösa problem, det finns ju diverse hjälpmedel?? Då går jag in till min häst och gosar med honom extra länge, glad över att inte dela deras åsikter...

Mer glädje o kärlek åt hästfolket! :D

Jag förstår precis hur du menar. Allting ska vara så smidigt- när hästen är inriden ska den gå som en maskin tills den dör, och gör den inte det så är det något konstigt. Det här med ledarskap och tillit är något jag aldrig har lärt mig på ridskolan, varför är det så? det är ju grundläggande i allt hästhanterande (oavsett ras, diciplin eller häst) att man är lugn, har tålamod, löser problem och försöker förstå hästen.

Ofta hör jag människor som säger att Den Här rasen är SÅ lätthanterlig och bra för nybörjare, medan Den Där rasen är svårhanterlig. Var är hästkunanndet då?

Visst är det otrevligt det håller jag med om, och inte helt ovanligt heller att det är så. Det konstiga? är att det ofta är människor som köpt den väldigt dyr och högt utbildad häst som beter sig på det viset. De betalar massor för att hästen kan mycket, men de tänker inte på att hästens mentalitet kanske inte alls stämmer överens med deras eget kunnande. Det är sorgligt. Det blir nog så när prestation är det de har för ögonen.:cry:

Kan man inte köap det på burk? Det borde väl få? Lära sig tar ju tiiiiid och det har vi inte, fort ska det gå!

Äldre människor hör man ofta säga att var sak har sin tid, men det verkar som att många människor idag inte ens har tid att LYSSNA på andra medmänniskor, hur ska de då ha tid att lyssna på ett djur??

En tjej t ex som hade häst i stallet jag har min skulle flytta hästen till ett fullservicestall där hästarna går i små sandfyrkanter. Anledningen: det tar sån tid att mocka och packa höpåsar... Men hallå! Så du ska byta ut stora hagar med hästkompisar för en sandfyrkant för att slippa mocka? Joo, men se då skulle hon ju ha mer tid att gosa med hästen... Jo tjena, vara i stallet tre dagar i veckan typ...

Härlig tråd! :)
Min egen pålle har jag kännt nu i 7 år (ägt han i fyra) och ibland känns det som om vi bara sitter ihop. Vi har haft många problem, men vi har slitit och löst dom tillsammans, vilket har gett oss ett väldigt nära band. Det har funnits perioder då jag varit rädd för att rida honom och tillfällen då jag näsan letat upp numret till slaktbilen. Numera är han min drömhäst och jag kan inte tänka mig ett liv utan honom. Vi utvecklas ihop och han kämpar tappert med dressyren. När marken tillåter det så går vi på promenader och klättrar ihop, bra för bådas muskler! :d Minst lika viktigt tycker jag det är att ta hänsyn till hästens vilja, min älskling tycker inte om att klappas på mulen- alltså låter jag bli (men skulle jag vilja så får jag utan problem). Igår släpptes han på nytt bete (med fem brudar! :bump:) och idag tänkte jag rida en sväng, när jag kom upp visade han att han ville gå med sina tjejer, alltså blev det bara lite mat och flugspray.
Men det bästa tycker jag är när man sitter upp och det går som en rysning genom kroppen- det är är jag hör hemma! Man liksom smälter ihop med pållen och blir alldeles lycklig! Hoppas att alla hästägare får uppleva det! :love:

Jättebra tråd:bow:

Visst är det otrevligt det håller jag med om, och inte helt ovanligt heller att det är så. Det konstiga? är att det ofta är människor som köpt den väldigt dyr och högt utbildad häst som beter sig på det viset. De betalar massor för att hästen kan mycket, men de tänker inte på att hästens mentalitet kanske inte alls stämmer överens med deras eget kunnande. Det är sorgligt. Det blir nog så när prestation är det de har för ögonen.

Tycker det ligger mycket i det här.
Varför ser man egentligen så många till salu annonser där det endast står hur utbildad hästen är/vilka klasser den tävlat?

Om man är en duktig ryttare är det kanske viktigast med prestation, resten kan man rätta till då.

Men för oss vanliga måste det väl ändå vara en ny bästa vän som vi söker? En häst med ett temperament och personlighet som passar mig som ryttare.
Att hästen går att rida ut på själv skulle tex. vara en självklarhet för mig den dagen då jag ska köpa min första häst.

Jag söker inte efter en massa problem, för mig är ridning avkoppling, det optimala sättet att stressa av på och att få kravlös kärlek från hästen är bara underbart:love:
Jag vill ha pigga, glada, trygga och personliga hästar som jag kan lita på, samtidigt ska det vara en utmaning träningsmässigt för att hela tiden nå ännu bättre samförstånd:)

Jag har flera svar...
Många hästar och många människor mår i dag mindre bra. Hälsa eller harmoni är något som få verkligen prioriterar.

Harmoni är något som vissa inte känner till eller tror att dom är maktlösa att skapa. Det är lätt hänt att tro om man lever i sina tankar och i sin stress, både för häst och människa.

Att bryta trenden är inte alltid lika lätt. Det kräver en förändring av människans syn på livet, hästen och sig själv, -helheten.

Förutsättnignen för harmoin är att på något sätt kunna eller leva i sitt eget hjärta, ta ansvar och vara ödmjuk mot både sig själv och hästen. Där ingår det att läsa hästens personlighet och fysiska förmågor, så att man ser vad man har och lever efter detta.

Om man inte ser vad man har så kan man omöjligt förändra och skapa hälsa. För att förändra behövs motivation och diciplin, -även när det gäller att ändra sina egna tankemönster.

Det finns harmoniska ekipage, dock skulle antalet gärna har varit högre. Jag tror att det grundläggande för dessa är att man sällan söker fel och brister.

Att söka efter rätt och fel hos andra, hos sig själv eller hästen är ju bara ett bevis på att vi tror att andras sanning är mer sann än vår egen och att hästen inte bär på någon sanning alls. Det är inget fel i sig, utan bara en del i utveckligen. Jag tror att det uppstår när kontroll är viktigare än glädje.

Många föds och lever hela livet i detta alternativ, styrda av yttre behov som aldrig kan bidra med inre harmoni, utan enbart skapa en större tomhet och distans till hästen.

Dom människor som tror att hästen har en själ som kan utvecklas behandlar sina hästar på ett sätt där även den inre utveckligen (= harmoni) är viktig. :bow:

Immer, för att visa respekt för hästen så behöver vi lära oss vad respekt är...;)

jag älskar min häst, jag älskar att vara i stallet varje dag o bara pyssla o gosa :love:
Jag har inte haft Flash så jättelänge o han har testat mig en hel del eftersom han fårr göra ganska mkt som han velat i två år men för varje dag blir vi mer som ett team, vi litar mer o mer på varandra. Visst har vi egna uppfattningar o ibland blir det en del missar i komunikationen men i slutändan blir det bra o vi är båda nöjda :)

Min nordsvensk kunde jag göra allt med:love: kunde göra precis det som bara vi gillade:D Och han är verkligen min själsfrände (om man kan kalla en häst så:p ) och jag älskar honom något grymt!
Vi är båda sånna som gillar att gå runt och bara mysa i skogen på långa tyglar och bara koppla av. Och det är så skönt:)
Tyvärr nu så har min lilla gubbe fått problem med benen och kan inte ridas lika mycket längre pga påfrestningen. Men i hagen mår han prima:D Och bara jag får ha honom i närheten så spelar ingen ridning i världen roll för mig:love:

Min andra plutt tror jag är påväg till Team-känslan med :) I hantering så går det så himla bra just nu (han lyssnar på mig, är lugn, följer efter mig vart jag än går när han är lös och jag behöver aldrig "ta i honom" på negativt sätt. Han vill lära så han försöker verkligen göra rätt för sig) och förut var ridningen mest ett tittande med massa skrämselhopp. Men nu senare veckan så verkar det ha "försvunnit" och vi har kunnat göra precis det som vi båda tycker är kul ute på ridturerna utan att besvära oss över att stenen brevid håller på att bita:p Det känns verkligen bra då:D Och vägen man jobbat sig dit påkänns värd besväret till 100 %!!

En väldigt trevlig tråd detta:D

Senast ändrad av en moderator:

...
Jag söker inte efter en massa problem, för mig är ridning avkoppling, det optimala sättet att stressa av på och att få kravlös kärlek från hästen är bara underbart:love:
Jag vill ha pigga, glada, trygga och personliga hästar som jag kan lita på, samtidigt ska det vara en utmaning träningsmässigt för att hela tiden nå ännu bättre samförstånd:)

:bow: Håller verkligen med:bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka