Sv: Härligt sommarbete - eller?
kl
intressant tråd.
Upplever att många släpper sina hästar dygnet runt på bete för att det "ska" vara så, det är smidigt att slippa mocka och slippa skötsel, samt man ska åka på semester. Helt plötsligt är hästarna ute dygnet runt, i 3-4 månader, medans det annars är ett evigt duttande och utevistelse typ 6 timmar om dagen resten av året. Klart det blir en stor omställning för hästarna och inte alla uppskattar det. Värmebölja, skitsommar med spöregn rakt igenom, you name it - jag har sett så många hästägare som släpper ut dygnet runt oavsett för de ska iväg på semester, och helt plötsligt mår hästen jättebra att gå ute oavsett väderförhållanden. Resten av året är det ett otroligt duttande runt täcken, att hästen inte ska frysa, bli skadad, osv osv. Gäller dock inte tydligen sommarperioden : )
Jag har mycket svårt för just de som släpper för att de tror hästarna tycker det är skönt i samband med att de själva vill vara lediga. Personligen tycker jag sommaren är den värsta perioden jobbmässigt i hästaspekt, om man vill att hästen skall må bra ute på betet. Det kräver mycket och noggrann tillsyn, intagning pga bromsinvasioner, flugangrepp, smörja med flugspray, solsalva, ögonjox, flughuvor som skall tvättas, sommarhovar som behöver extra nogsam tillsyn för att hålla sig i skick, osv osv.
Min häst har gått ute dygnet runt som unghäst. senaste åren(han är 10 år nu), går han ute 10-12 timmar hela sommrarna, men är inne resten. (jobbas utöver de 10-12 timmarna). Samma med övriga hästar i stallet vi står i. Jag upplever att det funkar bäst. Hästarna är glada och nöjda över att gå ute så mycket, men får vila från knott, flugor och broms, och behåller en del av sina fasta rutiner. Man har möjlighet att noggrant visitera sin häst precis som vanligt, och de är nöjda och harmoniska av balansen mycket utevistelse parat med vila inne.Övergången mellan vinterhalvår och sommar och tillbaks igen blir aldrig så drastisk utan man behåller en jämn rutin som hästarna trivs med året runt i stort sett.
visst, man kan inte dra iväg på 4 veckors semester och resa bort, men det är det värt tycker jag.