Härligt sommarbete - eller?

Sv: Härligt sommarbete - eller?

Haha, ja där ser man. Jag drog en snabb slutsats att alla är som jag - ääälskar sommaren. :D
Men jag lider med stackars hästarna, i alla fall mina - "stora stoet" vägrar gå ut dagtid. Och med ut menar jag ut ur sitt skydd, i hennes fall vill hon vara i stallet - vindskyddet räcker inte åt henne. Skog o skugga har de också men hon är väl extra känslig.
På vintern vill hon aldrig in.

Min kille vill inte in. När jag är i stallet och förbereder innan/efter ridning så vill han gladeligen ut igen, trots att han älskar stallet, det är svalt och insektsfritt. Men då är han ju å andra sidan ensam i stallet :P
hade han inte haft väl fungerande insektsskydd i form av spray och salva hade han nog inte varit lika ivrig att komma ut igen dock :p
Han har lite svårt för värme, men nöjer sig alldeles utmärkt med skogspartierna i hagen.

Jag har jättesvårt för värme, framför allt när man måste både jobba och motionera i den :devil: Jag är nog den enda som kvittrar runt när det är svalt eller regnigt på sommaren :angel:

Fast mina hästar vill inte vara i sin skog. De trivs bäst i sin öppna hage utan skydd. Där blåser insikterna bort o de har full uppsikt. Mina hästar är riktiga stäppdjur :)

Samma här! Ser dem ytterst sällan i skuggan.

Dock tycker de att det är väldigt skönt att komma in de varmaste timmarna under soliga, vindstilla dagar och det är inte så underligt med tanke på hur mkt broms vi får här då :cool: Det är tveklöst det största problemet den här varma sommaren.

Jag vill ha mer värme! Jag mår som bäst nu när det är 30 grader :) svensk luft är underbara, utomlands blir den ofta duktig o äcklig när det är varmt men inte här :) älskar varm svensk sommar.

Det måste finnas bra skydd i beteshagen. antingen i form av ett vindskydd/ligghall eller riktigt tät skog. Hästarna ska ju kunna välja när de vill vara ute och beta eller när de vill söka skydd. Våra häatar står under träden i skuggan (där det är svalare och mindre insekter) när det är varmt på dagarna och går ut och äter tidig och sent när det är riktigt varma dagar. Valfriheten är det som är viktigt för hästarna tycker jag. (jag skulle inte ha dem i en platt beteshage utan skydd)

Senast ändrad:

Tjo!

Våra hästar står just nu i skuggan av ett enda träd och verkar inte det minsta nöjda med tillvaron, värmen och solen tror jag inte dom bryr sej det minsta om, men bromsarna.... Iaf en av hästarna är alldeles knottrig över hela halsen (stora knottror inte små "gulliga myggbett") och alla står och sparkar och viftar frenetiskt.

Min tjej fick faktiskt vara inne och vila från odjuren 1 timme och hon stog lugnt och sov- jag tror hon skulle stått kvar om hon fått välja själv, men det valet fanns tyvärr inte..

Jag tror mer och mer på att man ska ha vindskydd eller liknande på sommaren så hästarna kan slippa insekterna..

/Lavinia

Jag vill ha mer värme! Jag mår som bäst nu när det är 30 grader :) svensk luft är underbara, utomlands blir den ofta duktig o äcklig när det är varmt men inte här :) älskar varm svensk sommar.

Oj jösses :eek: När det närmar sig uppåt 25 grader vill jag ha vinter igen. Jag ÄLSKAR höst, vinter och vår, men sommaren ligger mig inte lika nära om hjärtat :devil: När det är kallt kan man klä på sig så man håller sig varm. När det är varmt kan man inte klä av sig till mindre än bikini, men ändå är det för varmt!

Haha, var du månne isbjörn eller nåt i ditt förra liv:D
Jag förstår vad du menar även om jag själv stortrivs med sommarvärmen och avskyr kyla!

Haha, var du månne isbjörn eller nåt i ditt förra liv:D
Jag förstår vad du menar även om jag själv stortrivs med sommarvärmen och avskyr kyla!

Åh vad lustigt, senast igår sa sambon att jag skulle drömma om isbjörnar och kyla ;)

:angel::angel:

Javisst är det så, många ställer av sina hästar på semester bland alla insekter, i stekande sol, utan en ordentlig skog eller vindskydd och låter de till råga på allt bli extremt betestjocka. Här får hästarna komma in när det är som varmast och när det är som mest knott ute. Någon regnskur får de däremot vara ute i och regntäcke används naturligtvis om det behövs när det regnar dag in och dag ut.

som sagt mina hästar har en platt hage utan skydd o det är deras favorithage. Inga insekter o värmen lider de inte av.

Okej, solskydd i form av träd eller annat tycker jag är ett absolut måste. Men man ser ofta hästar som står i stekande sol.

o det gör mna alltid även när det går i hagen med skog så väljer de att stå på de öppna delarna. Hellre sol än insekter.

Men hos mig är det massor av insekter i solen, jag tycker att det är ju i solen o värmen som de elaka bromsarna och liknande otäckingar trivs. Flugor också men de är mest irriterande de gör i alla fall inte ont! Bläääh!

Lite blinningar finns det men iante så farligt. Det är mer när man rider o hästarna bli svettiga än i hagen.

*lånar*

Har två unghästar hemma... 2 och 3 år.... De har en hage på nästan 3 hektar med både skog och skugga och stora öppna partier samt att de har tillgång till en rejäl ligghall.

På dagarna när det är så här varmt står de och häckar inne i lösdriften... hela dagen. De väljer alltså att stå där framför betet till och med. Idag har de inte betat alls på hela dagen. Men de kommer ut framåt kvällningen när det börjar bli svalt..

Själv gör jag likadant... jag häckar inne på sofflocket hela dagen och tar mig inte för någonting förrän framåt kvällningen....

Högsommar är inte min favoritårstid....

Håller med dig, jag njuter varenda sekund!

Var och hälsade på mitt sto mer årsföl på seminstation idag, och de stod mitt i hagen och hade knappt en insekt på sig. De var inte särskilt varma heller trots att det var mitt på eftermiddagen.
Mitt sto besväras sällan av insekter eller värme och det var skönt att se att lillan inte heller var det.

Oj jösses :eek: När det närmar sig uppåt 25 grader vill jag ha vinter igen. Jag ÄLSKAR höst, vinter och vår, men sommaren ligger mig inte lika nära om hjärtat :devil: När det är kallt kan man klä på sig så man håller sig varm. När det är varmt kan man inte klä av sig till mindre än bikini, men ändå är det för varmt!

Min själsfrände! :bow:

Min häst står i en öppen hage med ett vindskydd i ena hörnan. Där har jag mest sett hästarna stå (i skuggan) mitt på dagen. På morgon/kväll när insekterna är värst så står de ute i hagen där det blåser lite mer. I skogen som vi har här (blandskog) så är myggen rent hemska på kvällarna. Det går inte att skritta utan att bli helt attackerad. Tyvärr har min häst lika gott blod som jag själv, så vi är riktiga myggmagneter. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 720
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 267
Senast: Djurvän
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka