Härligt sommarbete - eller?

S

smocke

Min häst gav mig en tankeställare idag - angående sommarbete. Väldigt vanligt är ju att hästen står uppstallad under året till skydd mot väder och vind och vi är noga med täcken och dylikt för att det är kallt. På sommaren (enligt oss människor - den sköna sommaren) åker hästarna (inte alla men många) ut på sommarbete och går ute dygnet runt.
Jag har gjort likadant tidigare, tills för några år sedan då jag skaffade lösdrift pga kronisk bronkit på en av hästarna. Mina hästar går ute i alla väder utom NU i värmen. Det är nu de väljer att stå inne hela dagarna. Idag skickade jag ut hästarna och stängde tillfälligt dörren till lösdriften, vilket resulterade i tokspring och missnöje och panik! De ville inte vara ute!
Gör vi människor inte lite bakvänt med våra hästar egentligen?
Jag menar rent generellt - jag vet att många av er har andra lösningar. Men tex ridskolor skickar ofta ut sina hästar på härlig sommarvila - frågan är om hästarna egentligen uppskattar det...

Sv: Härligt sommarbete - eller?

Ja absolut! Hästarna bör ha skog att gå in under och ta skydd. Har man inte det är det schysst att erbjuda ett vindskydd. Jag är för lösdrift året runt!

Ja de vill helst hålla sig inne på sommaren för att undkomma alla insekter, på sommaren är vindskyddet populärt. På vintern är de knappt inne där.
Så det är ju mer besvärligt för hästar på sommaren än vintern att gå ute året om.

Våra står inne i stallet några timmar mitt på dagen under sommaren. Då slipper de insekterna och de som behöver extra fodringar kan få det utan problem. Det är uppskattat av hästarna! Att de går på bete ska ju inte betyda att ingen ser efter dem ordentligt :)

Ja absolut! Hästarna bör ha skog att gå in under och ta skydd. Har man inte det är det schysst att erbjuda ett vindskydd. Jag är för lösdrift året runt!

Skog brukar tyvärr innebära ännu mer insekter många gånger. Jag har lösdrift året om. Har hagar så jag genom att flytta ett staket kan erbjuda nya beteshagar sommartid och fortfarande ha hästarna i samma ligghall. Medan vinterhagen då får vila. Det blir en liten remsa där hästarna trampar året om.

Min häst gav mig en tankeställare idag - angående sommarbete. Väldigt vanligt är ju att hästen står uppstallad under året till skydd mot väder och vind och vi är noga med täcken och dylikt för att det är kallt. På sommaren (enligt oss människor - den sköna sommaren) åker hästarna (inte alla men många) ut på sommarbete och går ute dygnet runt.
Jag har gjort likadant tidigare, tills för några år sedan då jag skaffade lösdrift pga kronisk bronkit på en av hästarna. Mina hästar går ute i alla väder utom NU i värmen. Det är nu de väljer att stå inne hela dagarna. Idag skickade jag ut hästarna och stängde tillfälligt dörren till lösdriften, vilket resulterade i tokspring och missnöje och panik! De ville inte vara ute!
Gör vi människor inte lite bakvänt med våra hästar egentligen?
Jag menar rent generellt - jag vet att många av er har andra lösningar. Men tex ridskolor skickar ofta ut sina hästar på härlig sommarvila - frågan är om hästarna egentligen uppskattar det...

det där har jag också tänkt på..
men det är väl upp till var och en hur man gör.
hästarna brukar uppskatta att stå inne när det är som varmast och jobbigast.
men på vintern brukar dom oftast villa in till kvällen, iaf våra.

Min hästar står ute dygnet runt i väder och vind hela vintern utan täcke eller något. På sommaren åker salvor, sprayer, flughuvor och flugtäcken på nattetid, dagtid vill dom stå inne i det svala stallet.

Jag har en häst som uppskattar det men hon tillhör inte dem som blir väldigt besvärade av insekter.
För henne är bete paradiset och hon brukar bli håglös, nästan deprimerad, första veckan efter uppstallning.

Använder täcke så lite som möjligt på både vinter/höst. Riktiga regnskurar så slänger jag på regntäcke på hösten annars är det inga täcken nästintill. På vintern får våra så bra vinterpäls att dem klarar sig utan täcke. Men det beror ju på hur hästens päls är. Nu på sommaren har våra gått ute dygnet runt hela tiden. Dem är inte speciellt besvärade av insekter och så länge vattnet är rent och lite insektsspray så är dem glada över att gå ute ..

Ja jag tycker att sommaren är mycket besvärligare. Eksem insekter täcken fångest bete(?). Snälla höst , kom fort.

Mina gillar betet som regel men det krävs att jag är där och sprayar dom varje kväll, räcker till nästa kväll ungefär. Dom har skog och det blåser en del från Ångermanälven så insektstrycket är inte så besvärande. Mest svidknott/knott på kvällen. Använder Renons flugspray och här har det räckt hittills.

Tidigare bodde jag i södra Småland (Tingsryd, flyttade norrut i november-09). Där var det en helt annan sak och jag stallade in mina när det var som värst med insekter. Använde Switch/Flusa, Ultra Shield och tjärsalva vilket hade dålig effekt överlag då insektstrycket var rejält påfrestande. Hagarna var bra där också, bodde på en höjd så det fläktade lite hela tiden. Hade dock inte så mycket skog. Vindskydd var uppskattat av bägge men stormen Per tog hand om det på ett mycket effektivt sätt...blev bara en vedhög kvar:mad:

Tror man ska lyssna lite mer på hästarna. Inte vara rädd att stalla in om det är övervarmt och mycket broms, som jag upplever att hästarna far mest illa av. Ett år var det mygginvasion i Småland, fullständigt galet!!! Hästarna stod inne från ca 16:00 till 22:00. När jag bodde i Hälsingland drabbades vi av bromsår då och då. Riktigt otäckt och min häst fick en allergisk reaktion liksom en grannes hingst. För att skydda alla hästarna stod dom inne dagtid, från ca 9-22 och gick ute under natten istället.

Inte alla uppmärksammar när hästarna har det jobbigt. Tar det för att hästarna "leker" när det lika gärna kan vara rusningar p.g.a. insektstrycket. Rekommenderar att man då går ut och "känner av" stämningen och stressnivån och agerar därefter.

I övrigt önskar jag alla en skön sommar :D

Detsamma :)

Här har vi en del bromsar och mycket sol just nu.

Våra går i en kuperad skogshage och står och väntar vid grinden på dan. Vi tar in dem på dan och tar ut dem runt 17-tiden. Då ligger de och vilar.
Sprayar flugspray och kollar igenom.

Sen tar vi in dem vid 22 och rider , nytt flugspray och sen ut med dem.

I början av sommaren tog vi in dem över natten då vi hade så mkt knott.

Har aldrig haft hästarna inne så mkt som i sommar.

Jag håller med! Stället där jag (eller, ja, min häst!) står uppstallad håller hästarna inomhus från 8, 9 på morgonen till solnedgång, beroende på temperaturen, luftfuktigheten och flugtätheten. Det kan bli sådan fruktansvärt tryckande hetta att hästarna blir som utflutna kolor med propellersvansar (tydligen har knott och flugor inga problem med 40 graders värme och stillastående blöt luft). Bättre för deras hälsa att vara inne då, när de så tydligt inte vill vara ute bland flygfäna i hettan. Ibland släpps de lösa i stora svala ridhuset ett par timmar kring lunchtid, och då brukar de busa runt lite. Min fux visar verkligen att han inte vill vara ute i hagen när det är stekhett och fullt av flugor, så då får han vara ute hela natten istället.

men på vintern brukar dom oftast villa in till kvällen, iaf våra.

Fast är det för att de fryser/vill in och 'sova' eller för att de är en rutin och de kanske får mat när de kommer in?

*KL*

Vi har våra hästar på lösdrift och oftast är det så att på intern ska det mycket till för att de ska gå in. Är endast om det regnar mycket/stormar. På sommaren står de inne i princip hela tiden. Lider med grannens hästar som bara har ett öppet fält HELT utan skugga och massor av insekter. :crazy:

Till att börja med bör du inte ta förgivet att alla människor gillar sommaren. Jag ogillar den :devil:

Och för det andra så är det ju inte inne eller ute som gäller, utan snarare vilket skydd mot värme och insekter man erbjuder hästarna.

Haha, ja där ser man. Jag drog en snabb slutsats att alla är som jag - ääälskar sommaren. :D
Men jag lider med stackars hästarna, i alla fall mina - "stora stoet" vägrar gå ut dagtid. Och med ut menar jag ut ur sitt skydd, i hennes fall vill hon vara i stallet - vindskyddet räcker inte åt henne. Skog o skugga har de också men hon är väl extra känslig.
På vintern vill hon aldrig in.

Mer eller mindre samtliga hästar här, totalt strax över 25 hästar, står helst i solgasset. Det är väldigt sällan någon står i skugga. Dock ska väl tilläggas att flygfäna inte är överbesvärliga här, varken för de vuxna hästarna eller fölen.
En del är flygsprayade och/eller switchade men t.ex. stona med föl går utan sådant. Ett fåtal hästar har flugmössor men särskilt en av hästarna tar helst av den i hagen.

Det beror ju mycket på hur insektstrycket ser ut där man har hästarna. Här verkar ingen häst besvärad utan de står lugnt i solen och slappar :laugh:

Våra står inne i stallet några timmar mitt på dagen under sommaren. Då slipper de insekterna och de som behöver extra fodringar kan få det utan problem. Det är uppskattat av hästarna! Att de går på bete ska ju inte betyda att ingen ser efter dem ordentligt :)

Vi gör likadant med våra om de går på "fältet", då får de gå in ett par timmar per dag. Går de i skogen är får de gå in om de verkar besvärade, annars kan de söka naturlig skugga där... Jag förstår mig faktiskt inte på folk som bara släpper ut vind för våg! I förra stallet var det en del som inte ens brydde sig om att kolla vattnet varje dag under betesperioden och sånt gör mig aaaarg :devil:

Fast mina hästar vill inte vara i sin skog. De trivs bäst i sin öppna hage utan skydd. Där blåser insikterna bort o de har full uppsikt. Mina hästar är riktiga stäppdjur :)

Senast ändrad:

Jag ogillar också sommaren och den här sommaren verkar ju bli rekordvarm. Just nu oroar jag mig framförallt för bränder, det är knastertorrt överallt och börjar skogen brinna bakom mitt hus då går det nog illa.

OT häromdagen var jag i ett annat stall och de ställde fram en grill två meter från stallväggen och tände på den. Fem meter från dörren där all halm förvarades :eek: Det blåste dessutom en hel del, en liten gnista så poff. Det kändes faktiskt lite riskfyllt eller är jag nojjig nu?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 718
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 267
Senast: Djurvän
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka