Harhasighet...

S

Stopek

undrar just hur en kommentar i besiktningsprotokoll av veterinär skall tydas "något harhasig"? Hur kan det påverka hästens användbarhet.

Hästen hade förövrigt allt UA och det efter 3 år av galoppträning och tävling. Kan harhasigheten ge problem om man börjar hoppa med hästen tror ni?

Själv tolkar jag en kommentar från veterinär om benställning som att det är tämligen extremt. De brukar ju aldrig anmärka på sådant som ligger inom det normala spektret av benställingar.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Harhasighet...

Just harhasighet kan jag inte mycket om, men visst brukar veterinären skriva ex "något intåad" om hästen är det. Det brukar inte betyda något, huvudsaken att hästen är ua på böjprov.

:idea:
undrar just hur en kommentar i besiktningsprotokoll av veterinär skall tydas "något harhasig"? Hur kan det påverka hästens användbarhet.

Hästen hade förövrigt allt UA och det efter 3 år av galoppträning och tävling. Kan harhasigheten ge problem om man börjar hoppa med hästen tror ni?

Själv tolkar jag en kommentar från veterinär om benställning som att det är tämligen extremt. De brukar ju aldrig anmärka på sådant som ligger inom det normala spektret av benställingar.

Hälsning Maja

hej!

en anmärkning om benställning behöver absolut inte vara något extremt-bara en notis om att benställningen är avvikande från normen.

harhasighet har jag fått förklarat av en travtränare (det är enl uppgift mer vanligt förekommande bland varmblodiga travhästar) som att under hasspetsen buktar ut där ytliga böjsenan börjar, dvs just under hasens senhållare (kolla i hästbok för att hitta om det låter grekiska ;))
på en normalt ställd häst är konturen helt rak från hasspetsen och ner från sidan sett men på en harhas finns en konturstörning just där skenbenet börjar.
på stuteriet jag jobbade fanns en hoppstammad unghäst med denna "åkomma", avvikelse, fast bara på ett bakben. ägaren valde att behandla, men jag tror inte det behöver betyda att det ger nedsatt prestation vid hoppning.

sa inte veterinären nåt? frågade du inte ?;)

hoppas du fick lite klarhet!

:idea:

hej!

en anmärkning om benställning behöver absolut inte vara något extremt-bara en notis om att benställningen är avvikande från normen.

harhasighet har jag fått förklarat av en travtränare (det är enl uppgift mer vanligt förekommande bland varmblodiga travhästar) som att under hasspetsen buktar ut där ytliga böjsenan börjar, dvs just under hasens senhållare (kolla i hästbok för att hitta om det låter grekiska ;))
på en normalt ställd häst är konturen helt rak från hasspetsen och ner från sidan sett men på en harhas finns en konturstörning just där skenbenet börjar.
på stuteriet jag jobbade fanns en hoppstammad unghäst med denna "åkomma", avvikelse, fast bara på ett bakben. ägaren valde att behandla, men jag tror inte det behöver betyda att det ger nedsatt prestation vid hoppning.

sa inte veterinären nåt? frågade du inte ?;)

hoppas du fick lite klarhet!

Jag frågade inte då jag inte var på plats, då jag inte ens visste om hästens existens när det gjordes. ;) Hästen är till salu och en klinikbesiktning har gjorts före de bestämde sig för försäljning, så att hästen var fräsch. Ägaren berättade över telefon. Har ännu ej sett hästen och funderar på om det ens är lönt att titta. Långt att åka.

Så harhasighet är inte hjulbenthet?

Hälsning Maja

Be att få tele nr till veterinären så kan du ju fråga själv. Det kanske är din drömhäst?

Jag frågade inte då jag inte var på plats, då jag inte ens visste om hästens existens när det gjordes. ;) Hästen är till salu och en klinikbesiktning har gjorts före de bestämde sig för försäljning, så att hästen var fräsch. Ägaren berättade över telefon. Har ännu ej sett hästen och funderar på om det ens är lönt att titta. Långt att åka.

Så harhasighet är inte hjulbenthet?

Hälsning Maja

nej, det är inte hjulbenthet :)

kan du inte be dom att skicka en bra bild på själva "harhaserna"?

det ska väl inte vara fel på den om inte "bedöms kunna ha betydelse för hästens framtida användningsområde"-rutan så att säga var ikryssad?

"Harhasighet" eller "krokhasig" är som någon skrivit här en liten "utbuktning" där skenan börjar. Detta är ganska vanligt på fullblod har jag för mig och är ingetsom behöver inverka på hästens användbarhet men jag har hört att man inte bör avla på dessa hästar. Lycka till

Förlåt,men när jag läste rubriken fick jag det till..
HAR-HASTIGHET,och tänkte i mitt stilla sinne..
en speedad häst:D

Förlåt,men när jag läste rubriken fick jag det till..
HAR-HASTIGHET,och tänkte i mitt stilla sinne..
en speedad häst:D

Nej inte speedad tvärtom. Hariga farter måste ju vara långsamma och fega, eller kanske är det så att det är snabba. Jag menar tävlingen mellan haren och sköldpaddan. :idea:

Till alla: tack för svar. Förmodligen kommer hästen hem till mig på prov i två veckor i morgon och då kan jag lasta henne och åka till min egen vet och fråga, för att inte tala om vikten av uttalande från min hovslagare.

Hälsning Maja

nej, det är inte hjulbenthet :)

kan du inte be dom att skicka en bra bild på själva "harhaserna"?

det ska väl inte vara fel på den om inte "bedöms kunna ha betydelse för hästens framtida användningsområde"-rutan så att säga var ikryssad?

Här har jag en bild.

http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=harhasig.jpg

Det som synes här är ju mest att det är brett mellan haserna. På film syns det i traven som att haserna är veka vid rörelse. Det som jag sett förut är harhasighet i samband med marktrånghet och det blir en oerhört skev bakkärra. Haser som sticker ut och vridningar i rörelsen.

Tar hästen på prov i två veckor. Får se hur det hela blir. Gärna mer tips om det finns andra där ute med erfarenhet av harhasighet.

I besiktningsprotokollet fanns det tydligen ingen ruta att kryssa i för betydelsen för användbarhet. Det finns ju så många sådana mallar. Jag kommer själv att genomföra en besiktning på hästen. Funderar på om man inte borde röntga knän på en fd galoppör.

Jag skall inte använda hästen på någon högre tävlingsnivå, men som allroundhäst mot hopp och dressyr. Vill kunna hoppa en gång i veckan. Hästen är galoppör och just nu direkt av banan och galoppmager. Inte mycket hull och muskler på överlinjen.

Hälsning Maja

Den bilden säger ingenting. Harhasighet ses som en konturstörning nedanför hasspetsen på skenans baksida. Du måste därför lägga in bild på hästen uppställd från sidan.

Ja,harhas har den. ofta kombinerat med krokhas som i din hästs fall. Detta är en försvagning och beror på en inflammation i infästningarna. Personligen skulle jag aldrig köpa en häst med den defekten. Hästen står även mkt under sej( syns tydligt även om bilden inte är den bästa...) Det hör ihop med bakbensvinklarna..

Här:

http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=harhassidan.jpg

Det där rackarns bandet var ivägen på de flesta bilder, men här tror jag att det syns.

Hälsning Maja

jo, det där såg ut som ganska mkt hashas ja.
när det är såpass mycket tror jag hästen kan få problem av det?
ska du ha hästen på prov, se till att få hästen besiktad på klinik och fråga så mycket du kan om defekten, och överväga köp efter det. tror det kan vara svårt att försäkra en fd galoppör med en så pass framträdande defekt utan reservationer, tyvärr.

Ja,harhas har den. ofta kombinerat med krokhas som i din hästs fall. Detta är en försvagning och beror på en inflammation i infästningarna. Personligen skulle jag aldrig köpa en häst med den defekten. Hästen står även mkt under sej( syns tydligt även om bilden inte är den bästa...) Det hör ihop med bakbensvinklarna..

Ja, det blir som du säger, inget köp. Det var illa live, värre än bilder.

Hälsning Maja

Jag hade inte dragit mig för att köpa en häst med harhas. Jag har en häst med harhas, och jag har haft fler som haft det. Det är inget de behöver lida av alls och skulle de göra det så går den att bränna bort med ett inte alltför stort ingrepp.
Om jag hade gillat hästen för övrigt och det enda som fick mig att tveka var harhasen skulle det absolut inte fälla ett avgörande.

Hästen är galoppör och just nu direkt av banan och galoppmager. Inte mycket hull och muskler på överlinjen.

Hälsning Maja

Men du frågade på galoppforumet och både jag och andra skrev att det där är INTE ok för galopphäst. Så ser inte en galopphäst som är i kondition ut. Den har ju inga muskler - alls :crazy: Du tror väl inte dom kan springa utan muskler:confused: Den ser helt eländig ut.:cry:

Kanske trivs den inte med galopplivet, eller så mår den inte bra av andra skäl:crazy:
Däremot tror jag inte den där hasen skulle vara några problem för det du vill ha den till. Trevlig modell.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård jag vet varken in eller ut. jag har ett 8 årigt halvblod med shivering, och ganska mycket sådant också.. har ägt honom i snart 2 år...
Svar
17
· Visningar
3 189
Senast: Cillen89
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 624
Senast: ameo
·
Hästvård Bekymrar mig lite över att min häst verkar lite skev.. Han har behandlats av Equiterapeut ett par ggr, första gången hittades en hel del...
Svar
4
· Visningar
1 227
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka