hårdjobbande hästar

B

BeastieBabe

Hur ska man egentligen beräkna hästarnas arbete på en ridskola.. om vi antar att en häst går 2x50 min lektioner med 10 min avsutten skritt emellan.. vilar ca 2 timmar och går 2x50 min lektioner igen.. detta görs 5 agar i veckan med ev uteritt på lördagen/söndagen..
hur bör man lägga upp dessa hästars arbete? hur ofta kan man hoppa bana med dem? träna på hoppövningar, terrängbana osv.. vad är rimligt?
dessutom måste eleverna kunna få ut något av det.. att bara hoppa var 10:de gång eller så blir juh ganska lite...

vad anser ni? hur skulle ni ha lagt upp det??

Sv: hårdjobbande hästar

Hmn, jag vet inte.. På ridskolan där jag håller till finns det (menar nu ridskolan med de större C/D-ponnyerna och stor häsarna, vi har ridlekis med) 7 hästar som klubben äger,
samt att de brukar hyra in 2 stycken privathästar. På tisdagarna är det tre lektioner
x 45 min, onsdagarna två lektioner x 45 min och en lektion x 60 min, torsdagarna är det som onsdagen och på lördagen är det en 45 min lektion. Dvs. vi har väl totalt 10 lektioner i veckan.

Överlag så är många grupper på den nivån att ryttarna behärskar hästarna i samtliga gångarter, vissa kan även rida hästarna i form - men alla ryttare är ju såklart inte kapabla till det. Sen är det väl så att medans vissa kanske nyss börjat med skänkelvikninar så kanske en annan grupp sitter och rider öppnor och slutor, och
så ligger väl hoppbanorna på olika höjd, men överlag - som sagt, så är grupperna annars väldigt lika. Det finns dock en nybörjargrupp, där samtliga är rena nybörjare.

Men upplägget i de flesta grupper brukar väl vara typ:

*Kontrollbana
*Dressyr
*Kontrollbana
*Markarbete
*Dressyr
*Markarbete
*Hoppning

Nåt sånt ser det väl ut i ungefär alla grupper typ... men alla har ju såklart inte samma sak varje vecka, utan t.ex. så kanske mellangruppen på tisdagen har hoppning v. 39 och så har sista gruppen det v. 42 liksom...

Sen brukar vi försöka se till så att hästarna delas upp så jämt fördelat som möjligt, dock efter deras egen förmåga (t.ex. konditon, styrka) och ryttarna i gruppen osv.

Fungerar väldigt bra faktiskt! Hästarna brukar vara rätt lagom framåt och ha bjudning,
en gång i veckan är det tre privatryttare som rider till dem (säga vad man vill om det men men..) och så ska de helst ut i skogen en gång i veckan med. På helgerna tar hästarnas skötare hand om dem, mockar och rider, fodrar osv.

Sv: hårdjobbande hästar

Nästan 4 timmar om dagen låter lite mycket, de flesta ridskolor jag har ridit på har det varit 2-3 lektioner, där hästen går högst 2 lektioner i sträck, förutom då det är hoppning,och hästarna får skritta mycket medan eleverna hoppar en i taget, då har hästarna ibland gått alla 3 lektionerna. Hur mycket en häst ska gå per dag beror också på hästen själv, en del hästar bjuder så mycket på sig själva att de blir helt slut även vid nybörjarlektioner, en del hästar "hamstrar" energi, och gör aldrig mer än vad man ber de om, det måste man ta hänsyn till.

De 4 ridskolorna jag har ridit på hittils har alla följt detta schema :

*dressyr
*dressyr
*markarbete
*hoppning

Det brukade bli då att hästarna hoppade en gång i veckan jämna veckor och två ojämna.

Nybörjargrupperna kör markarbete var 4 gång, och dressyr de övriga.

Sen har alla grupperna haft 2 teorilektioner per termin. Antingen så har teorilektionen varit som en paus i hästarnas arbete, eller så har man samlat flera grupper (oftast seniorer) och kört en heldag bara teori, clinics etc.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 048
Senast: netschjen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ridit på min ridskola i ca 11 år och under den tiden har dom allting tjatat om hur dålig ekonomi ridskolan har. Det är en...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka