Hårdare regler för drivning införs 1 april

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hårdare regler för drivning införs 1 april

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till den nya regeln!
Ofta ser det värre ut än det är,med dessa spödrivningar och folk som tittar på TV reagerar.Det finns värre saker än spödrivningar som jag tycker man ska fokusera på istället!

Jag med :D skönt att någon håller med mig här iaf ;)

Jag med :D skönt att någon håller med mig här iaf ;)

Ja,dom kuskar som har drivit sina hästar för hårt och blivit anmälda för djurplågeri har friats eller fälts i domstol + böter och avstängning och dom är inte många.Värre är alla dessa snäva körningar i första sväng,det tycker jag dom kan börja titta lite mer på.Jag har fått en häst helt förstörd tack vare en påkörning i första sväng,hon blev liv rädd och började galoppera där jämt.Hon blev ridhäst.

Ja,dom kuskar som har drivit sina hästar för hårt och blivit anmälda för djurplågeri har friats eller fälts i domstol + böter och avstängning och dom är inte många.Värre är alla dessa snäva körningar i första sväng,det tycker jag dom kan börja titta lite mer på.Jag har fått en häst helt förstörd tack vare en påkörning i första sväng,hon blev liv rädd och började galoppera där jämt.Hon blev ridhäst.

Ludde sa just en bra poäng på V65 nu att den kusk som har en drivnings förseelse kommer sitta mycket lugn vid nästa slutstrid alltså inte köra för hästens bästa position, så drivnings böter hotar spelsäkerheten. Och att det bara är ett estetiskt problem alltså löjligt att dom tjafsar om detta och sänker travet i stöpet. Ludde sa just också att det snart inte kommer finnas några kuskar som finns vill köra om de fortsätter att göra som de gör.
Ludde I like:love:

Ludde sa just en bra poäng på V65 nu att den kusk som har en drivnings förseelse kommer sitta mycket lugn vid nästa slutstrid alltså inte köra för hästens bästa position, så drivnings böter hotar spelsäkerheten. Och att det bara är ett estetiskt problem alltså löjligt att dom tjafsar om detta och sänker travet i stöpet. Ludde sa just också att det snart inte kommer finnas några kuskar som finns vill köra om de fortsätter att göra som de gör.
Ludde I like:love:

I Lööv Ludde!:love::love::D

Ja det har jag, men så vitt jag vet är ingen dömd för djurplågeri ännu.
Jodå. http://www.aftonbladet.se/trav365/article4435243.ab

Ser det värre ut än i Frankrike? USA? Italien? Tyskland?
Varför tycker inte dessa länder att drivning är ett problem och bara norden?

Frankrike har skärpt sina regler massor de senaste 20 åren och jobbat massor med detta. Drivningarna i USA ser faktiskt riktigt otrevliga ut. Enhändare som hämtas bakom axeln, dock tror jag inte att de flesta kuskar slår speciellt hårt på hästarna.

Jag tycker det är sorgligt då CD sällan får drivnings böter utan bara små tränare och kuskar. På samma drivning alltså CD får i lägre grad drivnings böter än oss övriga.

Det kan ju bero på att de vet var gränsen går och försöker hålla sig inom den? Jag tycker att gröna lärlingar och amatörer bedöms hårdare än mer rutinerade. Kanske fel, men jag gissar att det är för att markera gränser för nybörjarna. I övrigt tycker jag det är ganska lika bedömning men att lärlingar döms något hårdare än övriga grupper.

Min tanke var mest bara att få det så "naturligt" som möjligt för hästen. Vet att det inte funkar så nuförtiden men så går mina funderingar. Vet att checken hjälper till, men har sett de som har den så hårt spänt att det ser helt galet ut. (Sen kanske det bara är ngn i mängden men..) Klart att alla får ha det som de vill, ville ej klanka ner på ngn men tycker i vilket fall att spödrivning eller spö öht ska förbjudas, finns absolut ingen anledning att ha spö...gör ju bara förbannat ont.

Jag vill passa på att citera K-G Holgerssons beskrivning (från boken "Mitt liv & mina hästar") av bruket av körspö. Hoppas att även Civil Action läser detta inlägg...

"Det finns särskilt två situationer som finns med i bilden när det gäller löpkörning.

När starten väl har gått ska körspöet hållas framåt för att kunna understödja säkerheten vid höga farter, kanske behövs ett påpekande om lite skärpa i gångarten. Detta moment är ofta återkommande och här ska kusken ta kommandot och "putta" fram hästen mot bettet. Konsten ligger i att kunna få hästen på bettet utan att öka farten.

Denna detalj är också viktig när vi kör långsamt. Hästen ska kommenderas framåt och får inte trava med lösa tömmar. Det handlar inte på något vis om att vara elak, endast om att kräva uppmärksamhet. Tävlingsfunktionärer och djurskyddsdamer har svårt att förstå att spöet bara är en understödjare av rytmen, dirigentens taktpinne, och inte ett bestraffningsvapen. För mig är det lika felaktigt att köra häst utan körspö som det är att köra bil utan bromsar. Detta måste en ung häst och ung människa känna till redan första gången i vagnen. Att inte kunna hantera körspöet på ett korrekt sätt är inget annat än oprofessionellt."

Jag tycker det är en så perfekt beskrivning av HUR körspöet ska användas.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till den nya regeln!
Ofta ser det värre ut än det är,med dessa spödrivningar och folk som tittar på TV reagerar.Det finns värre saker än spödrivningar som jag tycker man ska fokusera på istället!
Visst kan det vara så, MEN... Det är spödrivningarna som de facto oinsatta reagerar mot och upprörs mot när det gäller trav. Ska travet få acceptans måste bl.a. spödrivningarna ses över. Att det finns mer att göra, innebär inte att man kan blunda för drivningarna. Risken finns, om spödrivningarna får fokus i media att STC tvingas införa förbud mot körspö. Det vore förödande, men om vi kan få "värstingarna" att hålla sig inom ramarna för regelverket är det goda möjligheter att vi får fortsätta med körspö. Det är pga att "värstingarna" inte klarar av att hålla sig till reglementet som gör att det blir hårdare regler...

Jag är för körspö, men det SKA använda korrekt.

Håller med dig fullständigt!
Men för mig känns det som all fokus ligger på just spödrivning,men det finns mycket mer att ta tag i.

Visst kan det vara så, MEN... Det är spödrivningarna som de facto oinsatta reagerar mot och upprörs mot när det gäller trav. Ska travet få acceptans måste bl.a. spödrivningarna ses över. Att det finns mer att göra, innebär inte att man kan blunda för drivningarna. Risken finns, om spödrivningarna får fokus i media att STC tvingas införa förbud mot körspö. Det vore förödande, men om vi kan få "värstingarna" att hålla sig inom ramarna för regelverket är det goda möjligheter att vi får fortsätta med körspö. Det är pga att "värstingarna" inte klarar av att hålla sig till reglementet som gör att det blir hårdare regler...

Jag är för körspö, men det SKA använda korrekt.

Precis, det finns en handfull kuskar som vägrar följa de regler som finns. I värsta fall kan de, ironiskt nog, bli de som indirekt gör så att körspöet förbjuds, men de tänker inte längre än mållinjen :grin:

Precis, det finns en handfull kuskar som vägrar följa de regler som finns. I värsta fall kan de, ironiskt nog, bli de som indirekt gör så att körspöet förbjuds, men de tänker inte längre än mållinjen :grin:
Precis...och tyvärr verkar de inte vara helt ensamma... :crazy:

Förbjuds körspöet så slutar jag med trav och hästar så enkelt är det. Men dessa reglerna är sjuka och drabbar bara oss små som kör lite själva då man för en gång skull lyckas få en bra kusk så kör denne inte för fullt i slutstriderna PGA att han inte vill bli avstängd om han har en förseelse bakom sig. Detta gäller både de som finns på "buslistan" och de som ligger utanför den. Jag är förvånad över att vi aktiva tillåter oss att styras av STC och deras utomstående krafter. Framför allt spelarna borde ju tänka lite nu vart försvinner spelsäkerheten när kusken inte driver med risken att bli avstängd?
Jo den flyger ut genom fönstret. De gamla reglerna var bra som de var.
Jag säger som jag sagt tidigare varför säger inte Frankrike Italien USA och övriga länder i Europa så mycket om drivningen?
Kanske för att de inte bryr sig så himla mycket om lobyister och förståsigpåare som vi i kalla norden gör, vi är nog bra insnöade här tycker jag.
Jag håller med JMB att det finns mycket värre saker att fokusera på. Livstids avstängning för att klippa benen på en häst vore en bra början. Man är inte lämplig att sitta och köra häst om man inte kan kontrollera att sin egen häst inte skadar någon annans. :bow:

Jag säger fokusera på att travet skall bli lika för alla och inte någon elit klick sport. Lyssna inte på alla förståsigpåare djurrättsaktivister och djurrättsorganisationer de vet ändå inget vad de pratar om. När STC erkänner att det enbart är en estetisk fråga så lägg ner och lyssna på de som inte vill lyssna på oss. :bow:

Jag vill passa på att citera K-G Holgerssons beskrivning (från boken "Mitt liv & mina hästar") av bruket av körspö. Hoppas att även Civil Action läser detta inlägg...

"Det finns särskilt två situationer som finns med i bilden när det gäller löpkörning.

När starten väl har gått ska körspöet hållas framåt för att kunna understödja säkerheten vid höga farter, kanske behövs ett påpekande om lite skärpa i gångarten. Detta moment är ofta återkommande och här ska kusken ta kommandot och "putta" fram hästen mot bettet. Konsten ligger i att kunna få hästen på bettet utan att öka farten.

Denna detalj är också viktig när vi kör långsamt. Hästen ska kommenderas framåt och får inte trava med lösa tömmar. Det handlar inte på något vis om att vara elak, endast om att kräva uppmärksamhet. Tävlingsfunktionärer och djurskyddsdamer har svårt att förstå att spöet bara är en understödjare av rytmen, dirigentens taktpinne, och inte ett bestraffningsvapen. För mig är det lika felaktigt att köra häst utan körspö som det är att köra bil utan bromsar. Detta måste en ung häst och ung människa känna till redan första gången i vagnen. Att inte kunna hantera körspöet på ett korrekt sätt är inget annat än oprofessionellt."

Jag tycker det är en så perfekt beskrivning av HUR körspöet ska användas.

En gammal beskrivning på spöets användning, ja. Men något förlegad med jag menar hur många kör med spö hemma idag?
Och har inte BG läst denna bok:rofl: han kör ju galopp när han kommer till spets titt som tätt;).
Spöet ska användas för att få hästen fokuserad på uppgiften om det sedan handlar om att peta på hästen eller klippa till med spöet eller bara visa det eller vifta bakom ryggen på hästen är upp till kusken att avgöra och de bra väljer alltid rätt sätt.

En gammal beskrivning på spöets användning, ja. Men något förlegad med jag menar hur många kör med spö hemma idag?
Och har inte BG läst denna bok:rofl: han kör ju galopp när han kommer till spets titt som tätt;).
Spöet ska användas för att få hästen fokuserad på uppgiften om det sedan handlar om att peta på hästen eller klippa till med spöet eller bara visa det eller vifta bakom ryggen på hästen är upp till kusken att avgöra och de bra väljer alltid rätt sätt.
Gammal och förlegad? Vet inte det... :confused:
Jag kör alltid unghästar med spö. Grejen är väl att alltför många åker häst numera, istället för att köra häst. Om du inte behöver körspö för att köra enligt KGH:s beskrivning, så kan du enligt min mening lika gärna vara utan även på upploppet när du åker häst...

Om du inte har större kärlek till hästarna och sporten, än att du bestämmer dig för att lägga av om du inte får använda körspö...så vet jag inte... Du säger att ju du använder det för att driva, inte för att köra.

Visst kan man anse att spelsäkerheten rubbas, för att någon annan går över gräsen. Problemet är att ju mer "någon annan" går över gränsen, så kommer vi närmare djurskyddet. Kan vi inom travet inte leva upp till djurskyddet, så får vi heller inte arrangera några tävlingar. Oavsett vad du, jag och STC säger. Staten kommer att förbjuda tävlingarna och det vore väl inte så lyckats för mig och alla andra som älskar våra hästar och sporten. Om alla höll sig till reglementet, så rubbas inte spelsäkerheten! Då behöver vi inte oroa oss för djurskyddet i denna fråga, i alla fall.

Visst kan vi travmänniskor stoppa huvudet i sanden och ignorera kritiken från djurrättsaktivister m.m., men då står vi snart där utan tillstånd att anordna travtävlingar. Tråkigt, i så fall...

Gammal och förlegad? Vet inte det... :confused:
Jag kör alltid unghästar med spö. Grejen är väl att alltför många åker häst numera, istället för att köra häst. Om du inte behöver körspö för att köra enligt KGH:s beskrivning, så kan du enligt min mening lika gärna vara utan även på upploppet när du åker häst...

Jag tror inte att man behöver spö för att "köra" häst. Att träna häst med spö är rätt så gammaldags jag vet ingen som kör med spö konstant nu längre. Jag kör med spö om hästen är dum och vill slåss eller stanna då har den någon effekt annars gör den mest att hästen blir seg i lopp när man visar den spöet och kanske måste driva hårdareoch fram för allt mer än om man inte tränat med spöet. Jag har spö med i loppen för att tala om för hästen vad den ska göra inte banka skiten ur den. En bra kusk driver bara så länge som hästen svarar slutar hästen att svara slutar kusken driva.

Om du inte har större kärlek till hästarna och sporten, än att du bestämmer dig för att lägga av om du inte får använda körspö...så vet jag inte... Du säger att ju du använder det för att driva, inte för att köra.

Jag anser det vara en del av sporten och jag anser bestämt att Norsk travsport är rena djurplågeriet jämfört med den Svenska. Så jag slutar av djurskydds skäl inte för någon annan anledning om det nu skulle vara aktuellt vilket jag verkligen inte hoppas.

Visst kan man anse att spelsäkerheten rubbas, för att någon annan går över gräsen. Problemet är att ju mer "någon annan" går över gränsen, så kommer vi närmare djurskyddet. Kan vi inom travet inte leva upp till djurskyddet, så får vi heller inte arrangera några tävlingar. Oavsett vad du, jag och STC säger. Staten kommer att förbjuda tävlingarna och det vore väl inte så lyckats för mig och alla andra som älskar våra hästar och sporten. Om alla höll sig till reglementet, så rubbas inte spelsäkerheten! Då behöver vi inte oroa oss för djurskyddet i denna fråga, i alla fall.

Tror ni verkligen att staten skulle stänga en mångmiljon skatte sport med en så stor utövande yrkeskår bara för lite tjafs om ett estetiskt problem?
Det tror inte jag, vad skulle hända med stats kassan då?
Vi har mer kort på handen och ess i rockärmen än många verkar tro.

Visst kan vi travmänniskor stoppa huvudet i sanden och ignorera kritiken från djurrättsaktivister m.m., men då står vi snart där utan tillstånd att anordna travtävlingar. Tråkigt, i så fall...

Läs ovan.... Jag tycker det är viktigast att vi håller på spelsäkerheten för om spelarna börjar svikta på att vissa kuskar inte kör maximalt för hästens bästa placering så kommer slutet för travet på den nivå vi har den idag vara ett minne blott, och en total elitalisering med samma 10-15 kuskar som kör alla lopp och ett 30 tal tränare nästan helt utan amatörer. Hur roligt skulle det vara att se samma gäng köra dag ut och dag in?
Bara fin rockar som har råd att ha hästar på en lönsam nivå (att det går någorlunda runt iaf). Ingen har råd att ha häst för att byråkratin bestämmer om massor med nya avgifter som det här med vaccinationer. Bara ännu en utgift på tusentals kronor för den som vill ha och tävla med sin häst. Byråkrati och diktator styre på hög nivå. Det fungerade ju inte i Frankrike ändå. Eller på Wahlmans gård trotts massor med vaccinationer.

Målet är ju inte klart ännu överklagande att vänta...

Frankrike har skärpt sina regler massor de senaste 20 åren och jobbat massor med detta. Drivningarna i USA ser faktiskt riktigt otrevliga ut. Enhändare som hämtas bakom axeln, dock tror jag inte att de flesta kuskar slår speciellt hårt på hästarna.

Precis man slår på sulkyn och utrustningen inte på hästen i Sverige ett estetiskt problem inte i USA. Jag har sett en liten förbättring av strimlingarna i Frankrike men deras drivning de har idag tycker jag borde vara fullt tillåten i Sverige med det ser "humant" ut tycker jag.

Det kan ju bero på att de vet var gränsen går och försöker hålla sig inom den? Jag tycker att gröna lärlingar och amatörer bedöms hårdare än mer rutinerade. Kanske fel, men jag gissar att det är för att markera gränser för nybörjarna. I övrigt tycker jag det är ganska lika bedömning men att lärlingar döms något hårdare än övriga grupper.

Alltså helt fel syn på det ju nyare du är ju mjukare skall du bedömas. BG och övriga CD ska inte få göra det minsta lilla felet dom skall veta bättre det gör man inte om man är ny. Då tycker man det är tråkigt att få böter och dyrt är det också. Alltså inte ett bra sätt att få in nya i travet snarare tvärt om. Att lärlingar döms hårdare kan jag tycka är korrekt dom betalar inte för sina misstag det gör vi andra. Jag tror att travet går emot tyngre tider än vi är idag med dessa förändringarna. Färre nya att ta gamlingarnas plats. Låt de nya i travet vara med och bestämma vad som ska vara travet i framtiden inte de gamla rävarna. Mera Ludde mindre Sandin!!!

Vi har olika syn på detta och vi lär inte komma längre... Jag ser bara riskerna i att din syn kommer att leda till ett förbud av körspö. Det vore sämre för sporten är vi i alla fall överens om. Det finns ju även de som är travaktiva här på Buke som redan nu vill förbjuda spö.

Att staten skulle förbjuda travsporten är naturligtvis inte något som sker i första taget. Däremot kan djurskyddsmyndigheter (eller är det jordbruksverket nu?) som är statliga förbjuda travsporten. Precis som en banveterinär kan förbjuda tävlingar, om de inte anser att djurskyddet efterlevs. Blir det fler uppmärksammade drivningsfall och "Kalla Fakta"-reportage, så kommer ett förbud närmare. Det finns ju redan en organisation som jobbar för det... Vi måste se till att hålla oss till de regler som finns. Hur än du vrider på det så är djurskyddet viktigare än spelsäkerheten...

Jag tror inte statskassan går under pga minskade intäkter från travet...

Att skräpa drivningsreglerna är ju för att skapa bättre spelsäkerhet, det ska INTE löna sig att fuska. Rättar sig inte kuskarna kommer garanterat YTTERLIGARE skärpningar. För spelsäkerheten och djurskyddet...

Ser inte sambandet att hårdare drivningsregler skulle gynna rika hästägare och framgångsrika tränare/kuskar...

Ang. vaccinationer så är det en annan historia som jag inte har samma syn som dig. Vi skippar den debatten...orkar inte.

JAg tycker inte att det på något vis alls är förlegat. Personligen kör jag ALLTID med spö när det gäller unghästar, oavsett hemma eler på banan. Hästen ska ju inte drivas men måste lära sig att "gå fram på bettet". En häst som tillåts springa på i sin egen lilla värld utan att ta bettet blir både farlig och ointresserad av sin uppgift.
När en sådan häst sedan kommer ut i lopp så är risken stor att det blir just en sådan som t ex BG kör galopp med när han kommer till spets enligt ditt exempel...

Äldre hästar som vet vad de ska göra använder jag inte spö på hemmavid. Ibland önskar jag dock att jag tagit med spö när jag kommer till ett läge då hästen exempelvis blir skrämd av något och blir osäker på om den ska gå framåt eller inte. Jag anser det mer humant att visa spöet än att klappa till den med tömmarna i baken. Då tappar man även kontakten med hästen vilket i sig blir ytterligare en säkerhetsrisk. Att visa spöet innebär ju inte att man behöver slå hästen med det...

Att köra en häst med tömmarna dinglandes vid sidorna kan ju vara behagligt för kusken vid en lugn motionstur men fyller knappast något syfte. Oavsett man kör motion, lopp, maraton, dressyrkörning, ridning eller annat så måste hästen ta stöd i bettet med framåtbjudning för att arbeta effektivt. För mig innebär inte "stöd i bettet" att jag bara har kontakt med hästen utan att jag får en egen bjudning i hästen. Detta är svårt att uppnå utan att kunna mana hästen framåt. För den sakens skull vill jag inte ha en vrålpullandes häst som rusar.

Vi har olika syn på detta och vi lär inte komma längre... Jag ser bara riskerna i att din syn kommer att leda till ett förbud av körspö. Det vore sämre för sporten är vi i alla fall överens om. Det finns ju även de som är travaktiva här på Buke som redan nu vill förbjuda spö.

Ja det är mycket tråkigt att se att det finns folk som förespråkar en travsport som är så nära rent djurplågeri som det överhuvudtaget kan komma. Och om vi kommer överens om allt hela tiden finns det ju inget att diskutera om eller hur;).

Att staten skulle förbjuda travsporten är naturligtvis inte något som sker i första taget. Däremot kan djurskyddsmyndigheter (eller är det jordbruksverket nu?) som är statliga förbjuda travsporten. Precis som en banveterinär kan förbjuda tävlingar, om de inte anser att djurskyddet efterlevs. Blir det fler uppmärksammade drivningsfall och "Kalla Fakta"-reportage, så kommer ett förbud närmare. Det finns ju redan en organisation som jobbar för det... Vi måste se till att hålla oss till de regler som finns. Hur än du vrider på det så är djurskyddet viktigare än spelsäkerheten...

Det är inte jordbruksverket eller liknande myndighet som har problem med hur det ser ut i travet det är okunniga djurrättsaktivister.

Jag tror inte statskassan går under pga minskade intäkter från travet...

Med alla de skatteintäkter som travet och alla dess underleverantörer och anställda ger så tror jag att Svenska statskassan skulle gå under på mycket kort tid. Inte bara spelets skatt som går förlorad utan mycket annat med från jordbruk till anställda i affären som säljer foder och utrustning.

Att skräpa drivningsreglerna är ju för att skapa bättre spelsäkerhet, det ska INTE löna sig att fuska. Rättar sig inte kuskarna kommer garanterat YTTERLIGARE skärpningar. För spelsäkerheten och djurskyddet...

Om kusken inte driver sin häst med risk för att bli avstängd ger det som Ludde sa i TV i söndags då får spelarna ytterligare en sak att tänka på kusk X har drivnings böter från o torsdags och kommer förmodligen inte köra max om det blir en tät slutstrid. Inget som jag som spelare skulle vilja behöva tänka på mera om hur hästen är i form och läge osv osv. Inte hur mycket böter kusken fått förra veckan.

Ser inte sambandet att hårdare drivningsregler skulle gynna rika hästägare och framgångsrika tränare/kuskar...

Efter som de inte behöver oroa sig för att få en annan av de bästa kuskarna. Det är ju bara så att Kari alltid har första styrning på JT och så vidare. Vi små får då de sämsta kuskarna som nu inte kommer köra så mycket på hästen med risken att bli avstängd och så får de stora ännu mera pengar och vi ännu lite mindre. Jag kör själv i mesta möjliga mån men då jag har en häst som jag inte anser mig klara av sätter jag upp andra kuskar men vilka finns till övers för oss små nu då många förmodligen inte ens vill köra åt oss med risken att inte få styrning av någon större tränare.

Ang. vaccinationer så är det en annan historia som jag inte har samma syn som dig. Vi skippar den debatten...orkar inte.

Jag tog fram det som ett bevis på att vi blir diktatorstyrda den debatten kan vi ta då vi båda orkar diskutera om det.

JAg tycker inte att det på något vis alls är förlegat. Personligen kör jag ALLTID med spö när det gäller unghästar, oavsett hemma eler på banan. Hästen ska ju inte drivas men måste lära sig att "gå fram på bettet". En häst som tillåts springa på i sin egen lilla värld utan att ta bettet blir både farlig och ointresserad av sin uppgift.
När en sådan häst sedan kommer ut i lopp så är risken stor att det blir just en sådan som t ex BG kör galopp med när han kommer till spets enligt ditt exempel...

Det är enligt mig inte ett nödvändigt hjälpmedel med spö idag kan man inte få hästen att jobba och ta bettet utan spö ska man kanske se om lite varför inte hästen villigt tar bettet utan att man talar om för hästen med spöet vad den ska göra. Och att BG kör galopp när han kört max för spets är oftast att han litar för mycket på hästen som slappnar av och släpper grejerna och då galopperar. Det är sällan man ser EA göra det längre men han hade en period då han också körde mycket galopper efter startrusningen. Det har inget med om man kör med spö hemma eller inte o göra.

Äldre hästar som vet vad de ska göra använder jag inte spö på hemmavid. Ibland önskar jag dock att jag tagit med spö när jag kommer till ett läge då hästen exempelvis blir skrämd av något och blir osäker på om den ska gå framåt eller inte. Jag anser det mer humant att visa spöet än att klappa till den med tömmarna i baken. Då tappar man även kontakten med hästen vilket i sig blir ytterligare en säkerhetsrisk. Att visa spöet innebär ju inte att man behöver slå hästen med det...

Ja kör man på vägar kan det vara läge att kunna över tala hästen vart den ska gå men då kan man ha spöet på vagnen de flesta vagnar går att sätta på ett spö som man har med sig överallt. och som vi båda tycekr verkar det som så behöver man ju inte slå hästen med spöet bara för att man råkar ha det med sig. Jag har inte det problemet då jag har banor att köra på.

Att köra en häst med tömmarna dinglandes vid sidorna kan ju vara behagligt för kusken vid en lugn motionstur men fyller knappast något syfte. Oavsett man kör motion, lopp, maraton, dressyrkörning, ridning eller annat så måste hästen ta stöd i bettet med framåtbjudning för att arbeta effektivt. För mig innebär inte "stöd i bettet" att jag bara har kontakt med hästen utan att jag får en egen bjudning i hästen. Detta är svårt att uppnå utan att kunna mana hästen framåt. För den sakens skull vill jag inte ha en vrålpullandes häst som rusar.

Sitter man så tycker jag inte att man är kvalificerad att köra häst. Jag skulle bli skogs tokig om jag hade häst i träning och ser skötaren sitta med tömmarna vid hasen på hästen. Men det är ju bara min åsikt jag har nästan alltid spö på vagnen om något skulle gå snett men jag använder det mycket sällan.

JAg tror helt enkelt att du inte förstår vad jag menar (eller någon annan heller för den delen)...

Och jag vet inte om jag klarar av, eller orkar, att förklara vad jag menar så att du ska kunna förstå det heller. Så jag nöjer mig med att var o en får ha sin tro och sin modell. Så länge inga hästar tar skada av det.
Suck.

Liknande trådar

Trav Som efterdyning på Kalla Fakta och debatterna runt detta skulle jag vilja höra era funderingar på vad ni som aktiva i travet skulle...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 621
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar