Vad vill vi travfolk förbättra...

Sv: Vad vill vi travfolk förbättra...

*Ang drivning.
Tydligare regler och större straffskala.
Grundläggande exempel i korthetTex:
- 4 drivningar tillåtet på upploppet.
- 5-7 drivningar böter 10% av förstapris
- 8-10 drivningar böter 50% av första pris
- 10+ en vecka avstängning för varje drivning.
Kusken får aldrig underloppet släppa handstropparna.

Eftersom du i rätt många inlägg hänvisar till din tråd här och ber att man vänligen kan diskutera saken på sin rätta plats, så undrar jag angående misshandel, vad är det då om kusken i ditt exempel släpper handstropparna? Misshandel?

Och vad händer om kusken slår 15 slag, 15 v. semester från tävlandet, eller diskning?

Jag undrar fortfarande hur du kan tycka det är rätt att behålla prispengarna om hästen kommit dit av fuldrivning där hästen drabbas, och fortfarande har du inte svarat på varför du tycker att det är Ok att körekipaget får behålla peng och ära, mer än "det ska inte drabba hästägaren", och "du tycker inte det är rätt väg att gå", varför är diskning i det avseendet inte rätt väg att gå?

Sv: Vad vill vi travfolk förbättra...

Eftersom du i rätt många inlägg hänvisar till din tråd här och ber att man vänligen kan diskutera saken på sin rätta plats, så undrar jag angående misshandel, vad är det då om kusken i ditt exempel släpper handstropparna? Misshandel?

Och vad händer om kusken slår 15 slag, 15 v. semester från tävlandet, eller diskning?

Jag undrar fortfarande hur du kan tycka det är rätt att behålla prispengarna om hästen kommit dit av fuldrivning där hästen drabbas, och fortfarande har du inte svarat på varför du tycker att det är Ok att körekipaget får behålla peng och ära, mer än "det ska inte drabba hästägaren", och "du tycker inte det är rätt väg att gå", varför är diskning i det avseendet inte rätt väg att gå?
Välkommen :)

Släppa handstropp medför omedelbar diskning.

Fast, det känns som man slår inte 15 slag.
För även om du får de låta otroligt fint med semester, så är det ju inte riktigt så det är. Detta är ju levebrödet för kusken...
Men är nån så dum att den driver 15 gånger, så blir ju ändå inte hästen drabbad på samma sätt.
Drivningen blir ju inte hård och kan räknas som misshandel.. Och driver man 1 gånger genom att peta på hästen, så får man nog mest en irriterad svansviftning o en bromsning till svar..

Men det är ju oxå bara min ide´i grunden o det var ju de som var tanken, ha en grund o utgå o sen får andra som är intresserade av att diskutera, komma med synpunkter o sen gemensamt kanske finna en bra lösning som funkar i praktiken. :idea:
Så fram med ditt förslag!

Jag har aldrig sagt det inte ska drabba hästägaren? :confused:
Men om man har dagens regler som grund o ändrar drivningsböter till diskning så tror jag det finns en stor baksida av det.
Så här skrev jag till P-L i en annan tråd:
Nej, det är inte sportsligt.
Det har väl varit massor av diskutioner om ekipage som skulle blivit diskade av olika anledningar i olika sammanhang som inte blivit det o jag vet inte att jag tyckt det varit ok någonstans?
Nu är ju inte drivning något du blir diskad för. förrens som du säger kusken bryter mot djurskydden, blir anmäld om dömd.
Jag tycker som sagt de regler som är nu, lämnar en hel del övrigt att önska.

Om man tar dagens regler som utgångspunkt o ändrar så att det blir diskning istället för böter vid felaktig drivning. Och vi då enas om att felaktig drivning inte är misshandel i sig.

Så tror jag en stor del av baksidan till det är att många de hästar som är exv. lata och behöver drivning för att hålla farten uppe kommer få lära sig vad driving betyder (el?) eller så kan man helt enkelt inte starta hästar som behöver drivning..
Då känns det som staten "tvingar" folk använda sig av värre metoder helt enkelt och det tycker jag skulle vara hemskt.
Ren spekulation dock.

Så jag tror alltså inte att dagens reglar kan ligga till grund för diskning, ändrar vi regler så Absolut!

Liknande trådar

J
Trav Ingen har väl undgått att läsa om de nya nerskärningarna inom travsporten?! Och att vi här uppe drabbas hårdast var väl inte heller...
2
Svar
21
· Visningar
3 265
Senast: Gammeln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar