Vad vill vi travfolk förbättra...

Sv: Vad vill vi travfolk förbättra...

Jag har funderat vidare. Tycker fortfarande inte det är ekonomiskt försvarbart med två vet. Vi ska inte rusa på blint nu. Då tycker jag det är viktigare att det finns en ambulans vid varje tävling.
Däremot så borde vet. innfinna sig mycket tidigare på tävlingsdagen. Så kan han innan tävlingen besikta ett x antal lottade hästar.

Ang att banveterinärer har för lite tid att kolla upp hästarna så kanske vi skulle införa obligatorisk vetreinärkontroll à la ridsporten.
Och vad går man igenom på vetrinärkontrollen à la ridsporten då?
Om jag får göra en gissning så är den vet.kollen enkom spel för galleriet.....(viskar- och sno pengar av människorna)

Jag anser det vara i princip en omöjlighet att ta reda på om en häst är i tävlingsmässigt skick förrän efter loppet -och då kan det vara försent. Och då tänker jag inte på feber eller hälta. Det kan jag lova att de flesta inom trav kollar upp innan.
Nej, jag täker på virus som ligger på lur och bryter ut efter loppet på grund av den stress hästen utsätts för. Har man otur kan du ha dragit på hästen en hjärtmuskelinfl -som inte upptäcks förrän efter några starter gjorts (om hästen har tur dvs) och hästen inte orkar med upploppet.
Skillnaden mellan trav,galoppsporten och ridsporten är antalet verksamma proffs. Man får nog ochså säga att det är stor skillnad på amatörerna ochså. (men visst finns det amatörer inom travet som är så mycket amatör att man undrar om de vet var svansen sitter på hästen)

I det stora hela är jag rätt nöjd med hur djurskyddet innom trav och galoppsporten funkar.
Vad gäller munnar och bett tycker jag att man borde få köra med snarbett hellre än dra sönder hästens mun varje gång den körs. Det är grymt elakt, tycker jag.
gulan

Och vad går man igenom på vetrinärkontrollen à la ridsporten då?
Om jag får göra en gissning så är den vet.kollen enkom spel för galleriet.....(viskar- och sno pengar av människorna)

Jag anser det vara i princip en omöjlighet att ta reda på om en häst är i tävlingsmässigt skick förrän efter loppet -och då kan det vara försent. Och då tänker jag inte på feber eller hälta. Det kan jag lova att de flesta inom trav kollar upp innan.
Nej, jag täker på virus som ligger på lur och bryter ut efter loppet på grund av den stress hästen utsätts för. Har man otur kan du ha dragit på hästen en hjärtmuskelinfl -som inte upptäcks förrän efter några starter gjorts (om hästen har tur dvs) och hästen inte orkar med upploppet.
Skillnaden mellan trav,galoppsporten och ridsporten är antalet verksamma proffs. Man får nog ochså säga att det är stor skillnad på amatörerna ochså. (men visst finns det amatörer inom travet som är så mycket amatör att man undrar om de vet var svansen sitter på hästen)

I det stora hela är jag rätt nöjd med hur djurskyddet innom trav och galoppsporten funkar.
Vad gäller munnar och bett tycker jag att man borde få köra med snarbett hellre än dra sönder hästens mun varje gång den körs. Det är grymt elakt, tycker jag.
gulan

Varje häst kollas ju upp av veterinären enskilt och för hand. Veterinären kan känna igenom hästen och kan ju givetvis se saker på ett annat sätt en vad de gör idag. Självklart går inte mycket att se på det här viset heller men jag tror att man kan upptäcka mer än vad man gör idag när hästarna travar runt på en volt precis innan loppet och i en provstart. Frågan är hur långt man ska gå bara. Det får ju inte bli dyrare än vad det är idag för hästägarna för då kommer antalet tävlingshästar att minska i stort antal Men när nu kritiken är hård på hur vi tävlar våra hästar och att de veterinärer som ska titta på hur hästarna mår inför tävling kritiserar oss så måste vi nog ta ett steg i den rikting som ses som gott djurskydd. Och då kanske det här är ett steg. Det vore katastrof för travet om spelarna tycker att de kan satsa sina pengar på annat spel för att media får oss travsportentusiaster att framstå som djurplågare. Det finns tillräckligt många som redan gör det.

*kl*
Jag undrar om alla ban veterinärer anser att de inte ha möjlighet att hålla koll på hästens allmäna status inför tävlan eller om det är ett fåtal?

Vi kan ju vara överrens om att hältor syns bra, iallafall när hästen kommer till en kurva.
Defilerings volten är ju dessutom på böjt spår, vilket underlättar.. Kanske borde köra i båda varven dock?

Hästar med mun problem brukar ju utmärka sig på olika sätt, borde det inte kunna gå att veterinär ber vissa hästar "komma upp" för inspektion efter värmning o innan lopp?
En vet assistent eller liknande borde ju kunna kolla i hästens mun om där finns sår eller liknande.. Extra kurs för indentifierar personalen?

Efter vad jag förstått syns inte alltid magsår, de kan ha magsår utan att vara påverkade av dem men de som är påverkade beträder då ingen travbana utan är i ej tävlingsmässigt skick.

Annars håller jag med Gulan, det är ju efter loppet man vet att hästen var sjuk... Ingen försöker ju starta en sjuk häst medvetet.

Ni har sagt så bra saker redan så jag kliver lite utanför.

Jag skulle vilja ändra på anonymiseringen av startande hästar.
I tidningar och på radion läses rätt rad upp utan att man ens får veta hästarnas namn.
De kunde i många fall lika gärna ha varit Lottobollar dragna ur en tombola.

ATG medverkar till objektiviseringen i allra högsta grad då de godkänner reklambyråernas stereotypa bildspråk.
De få gånger travreklam visar vackra bilder är bla. när fria hästar, av andra raser än de varm- och kallblodiga travarna (!) springer fritt vid strand och hav, alternativt spränger sig fria ur sina "bojor".
Mina ridhästvänner läser in symbolik i det där.
Travhästen är statyn, andra hästar är fria..
Medverkar en travare så är det ofta i en slowmotionfrekvens ackompanierat till hjärtljud -benen trummar och det löddrar ur den betslade munnen.

OTW och andra produktionsbolag ska ha en känga de med -förutom de välgjorda "Hemma-hos-reportagen" så sätter man kusk och publik i fokus.
Hästarna skymtar alltför mycket förbi som objekt och inte som levande varelser.
Jag tror att detta bildspråk i allra högsta grad förstärker bilden av att trav är ett spel -inte en sport!
Hästarna är spelets nummerbrickor.

Det finns en anledning till varför mina ridhästvänner hävdar att Commander Crowe är en av få travare som har det drägligt. ;)

*kl*
Ingen försöker ju starta en sjuk häst medvetet.

Det tror inte jag heller. Men allmänheten och då spelarna verkar tro det med hjälp av media. Och för att återfå förtroendet måste något göras. Just nu pågår en kampanj MOT travet från olika håll och det kan kosta så för att visa att vi inte alls håller på med djurplågeri måste vi göra något och om det här bara är ett spel för galleriet så är det ok bara vi visar att det inte är skumma saker vi gör med våra hästar. För det vet ju vi alla som håller på med trav att vi plågar inte våra hästar mer än någon annan hästsport. Eller?

DEt där med reklamen har jag funderat på..

Kommer ni ihåg när de hade upplopet i Hamboletonian (?) som reklam o det kom ett ekipage för fulla lårsmällar längst ut :eek::mad:
TYror jag skrev en si så där 7 mail till olika delar för att påpeka det olämpliga i detta o att det inte var svensktravsport..

Å så idag...
Det kom nederbörd, i form av regnblandad snö på oss, i ansiktet, på henne, det gick knappt att skritta..
O där sitter man o fryser häcken av sig o njuter av livsglädjen hos hästen, ser öronen spela, lyssnar, busar lite o sneglar på den vanliga farliga stenen, o tar sen i uppför backen, får hela tömmen och bara drar i väg för fullt, för att sen stanna där vi brukar o förnöjt skritta hem på lång töm... Hätfigt när det går från fullt ös till totalt avslappnad skritt :love:
Det kan de visa i en av reklamfilmerna :love:

Det tror inte jag heller. Men allmänheten och då spelarna verkar tro det med hjälp av media. Och för att återfå förtroendet måste något göras. Just nu pågår en kampanj MOT travet från olika håll och det kan kosta så för att visa att vi inte alls håller på med djurplågeri måste vi göra något och om det här bara är ett spel för galleriet så är det ok bara vi visar att det inte är skumma saker vi gör med våra hästar. För det vet ju vi alla som håller på med trav att vi plågar inte våra hästar mer än någon annan hästsport. Eller?

Jasså gör det?? :grin:
Tror jag för dagen är Bukes mest anklagade person för att inte se verkligeheten inom min sport... Ridfolk däremot, de vet verkligheten dem..

Men jag tycker vi ska förändra för hästarna o de aktivas skull, inte för vad folk tycker o tror, börjar man i rätt ände finns det inget klanka ner på.
Ändra det som är fel o visa riktiga fakta istället.

Forst och framst - har de inte ambulanser pa tavlingsbanan?? Har har de bade mannisko och hast pa de storre banorna (alla "riktiga") och sommarbanorna har alla vanlig ambulans.

Det dar med random vet kontroll later bra. Kanns mycket mer vettigt an att alla ska kollas (nu menar jag kostnadsmassigt) Det ar dessutom mycket viktigt att veterinaren har modet och respekten att saga ifran nar det ar fel och inte lata tranar/kusken/hastens namn satta stopp for en eventuell strykning!

Det dar med reklamen haller jag med om. Det maste hallas positiv, spela pa folks kanslor. Jag maste saga att den svenska reklamen slar USA + Canada med hastlangder - har har de knappt nagon alls vid narmare eftertanke. Gor det inte mindre pampigt och kraftfullt men som nagon namnde, varfor maste det vara andra hast raser och annan "utovning" an trav? Det dar med tranings runda i skogen tex ar nagot jag tror de flesta manniskor skulle dras till.
Angaende att ha hambot som reklam och da visa det sk svenska travet. Har har Woodbine (Canadas storsta trav och galopp bana) forutom fullblod en plansch med standardbred. Denne bar ocksa fargerna av en av de storsta tranarna i landet. Enda kruxet ar att denne tranare varit avstangd i 10 ar pga bloddoping och ar numera bannlyst pa namnda bana - dubbelt budskap?!

Jasså gör det?? :grin:
Tror jag för dagen är Bukes mest anklagade person för att inte se verkligeheten inom min sport... Ridfolk däremot, de vet verkligheten dem..
Ett sätt att få dem att börja tänka till är att dra in varenda spänn som går till ridsporten. ATG klinikerna bör enkom komma till de stackars slagna travare och inte till halta ridhästar. Det är ju travarna som knatat in klinikerna.

man ska inte bita i den hand som försörjer en.......

Där tycker jag att ridsporten borde föra mer seriös debatt med sina medlemmar om varifrån pengarna kommer.
Jag har ochså varit en travhatande ridtjej för många många år sedan. Kunde och visste allt. Nåja-trodde man i alla fall
gulan

Ett sätt att få dem att börja tänka till är att dra in varenda spänn som går till ridsporten. ATG klinikerna bör enkom komma till de stackars slagna travare och inte till halta ridhästar. Det är ju travarna som knatat in klinikerna.

man ska inte bita i den hand som försörjer en.......

Jag tror inte att många av ATG-klikerna skulle klara sig ekonomiskt om inte alla hästar är välkomna dit. En skulle få slå igen direkt; Täby. Och skulle inte travarna var välkomna på de andra klinikerna då? Jag tror inte på vi och dom tänkandet. Det är bättre med ett samarbete över gränserna. Och i flera fall börjar det bli så. Travanläggningarna börjar användas för islandshästtävlingar, Solvalla har hopptävlingar på innerplan är en annan. Jag tror på mer samarbete än motarbete.

KL*

Det här med ambulans på plats vore nog bra, inte för att det händer så ofta, men om olyckan är framme....

Jag har faktiskt funderat på just detta om det överhuvud taget finns någon i alla fall något sjukvårdskunnig personal på plats. HLR vore kanske något att föra in till alla som jobbar på och runt banan, om det inte redan är så.

Grundläggande exempel i korthetTex:
- 4 drivningar tillåtet på upploppet.
- 5-7 drivningar böter 10% av förstapris
- 8-10 drivningar böter 50% av första pris
- 10+ en vecka avstängning för varje drivning.
Kusken får aldrig underloppet släppa handstropparna.

Nu är inte jag egentligen insatt i trav öht, men drivning = ett rapp i rumpan? Om så ställer jag mig lite undrande.. Varför ska man få slå sina djur öht? Detsamma gäller ju ridsporten, såklart, men detta är ju en travtråd.
Så man får slå.. 4 gånger, men inte 5? Vad är skillnaden?

Jag tror inte att många av ATG-klikerna skulle klara sig ekonomiskt om inte alla hästar är välkomna dit. En skulle få slå igen direkt; Täby. Och skulle inte travarna var välkomna på de andra klinikerna då? Jag tror inte på vi och dom tänkandet. Det är bättre med ett samarbete över gränserna. Och i flera fall börjar det bli så. Travanläggningarna börjar användas för islandshästtävlingar, Solvalla har hopptävlingar på innerplan är en annan. Jag tror på mer samarbete än motarbete.

Du har givetvis rätt!
Men visst känns det lite konstigt att ena stunden kasta skit på en sport man vet så väldigt lite om (men tror sig veta allt) men glatt ta emot stort ekonomiskt stöd utan ett uns av tacksamhet. Ok, jag anser inte de behöver stå med hatten i hand och tacka och bocka -men väl ta reda på mer fakta än att fortsätta tro att "de" minsann vet hur illa ställt det är med trav och travare.
Ridsportförbundet borde jobba mer på att få bort den tråkiga stämpeln och den negativa synen många ridtränare har på fd. travare, den nedsättande synen man har på de ryttare som kommer med en ridtravare.
Det känns lite som om "de" river till sig den stora sedelbunten med en föraktfull och nedsättande fnysning.
gulan

*Låt travets pengar gå till travet o inte till ridsporten.

Man kanske inom travet skulle granska de egna administrativa kostnaderna för att driva hela kittet med dess höga löner och omkostnader.

För egen del har jag inget emot att travets pengar till ridsporten stryps.

Ridsportförbundet borde jobba mer på att få bort den tråkiga stämpeln och den negativa synen många ridtränare har på fd. travare, den nedsättande synen man har på de ryttare som kommer med en ridtravare.

Jag har aldrig träffat någon som inte gör annat än prisar dess lynne, som inte bara är travaren tillgodo.

Att man ska vara försiktig med travare till ridmarknaden, möjligtvis undantag enbart turer i skogen, är för deras extriör som gör att långt ifrån alla lämpliga som träningsobjekt.

Sedan att det prånglas ut halvskadade gör inte saken bättre, stackars hästar.

Men visst känns det lite konstigt att ena stunden kasta skit på en sport man vet så väldigt lite om (men tror sig veta allt) men glatt ta emot stort ekonomiskt stöd utan ett uns av tacksamhet. Ok, jag anser inte de behöver stå med hatten i hand och tacka och bocka -men väl ta reda på mer fakta än att fortsätta tro att "de" minsann vet hur illa ställt det är med trav och travare.

Travat kanske ska rannsaka sig själva lite mer- var kommer pengarna ifrån?

Pengarna som travsporten tycker är deras helt egna kommer från allmänhetens, vanliga människors, plånböcker, var lite mer ödmjuka ni istället över de pengarna, när eller om spelintresset för trav minskar, ja, hur får ni in alla era pengar då?

Förvisso kommer en stor del av pengarna från spelarna, men det är dock trav de går och tittar på/ spelar på och inte hopp, dressyr osv. Alltså är det travet som drar in pengar. Och om vi inte får "våra" pengar som du säger får inte ridsporten några.............

Sedan att det prånglas ut halvskadade gör inte saken bättre, stackars hästar.
Ja, det är synd när det blir så. Men jag tänkte kanske mer på att tex. tidningen ridsport, som läses av rätt många ryttare, kunde mer uppmärksamma de få travare på hopp och dressyrbanor som faktiskt gjort riktigt bra ifrån sig, skriva mer om hur det är att äga ridtravare, några solskenshistorier finns det ju ochså.
Det låter inte vidare kul heller att målar man över frysmärkningen får man högre poäng, men glömmer man så blir det lägre.
Travat kanske ska rannsaka sig själva lite mer- var kommer pengarna ifrån?
Och jag tycker att staten och spelarna ska rannsaka sig själva väldigt mycket. Speciellt staten. Vi vet att vi är beroende av varann. Vi har rätt många skyldigheter gentemot spelarna redan som det är tycker jag.
Pengarna som travsporten tycker är deras helt egna kommer från allmänhetens, vanliga människors, plånböcker, var lite mer ödmjuka ni istället över de pengarna, när eller om spelintresset för trav minskar, ja, hur får ni in alla era pengar då?
Staten ska ta sig en rejäl funderare och sluta upp med att vara så förbannat ointresserad av vad travet och dess aktiva har att säga. För det står privata intressen och i princip bankar på dörren och är på väg att med våld bryta sig in på spelmarknaden. Och då -ja då blir det inte kul för ATG (staten) inte för oss aktiva heller tyvärr. Då är det slut på travet tror jag.
Ödmjuk vet jag inte om jag är mot de som spelar på mina hästar, som jag arbetar och tränar på heltid med, handlar massor av mat åt dem av bonden, låter vetrinären få en del jobb och köper dyr utrustning åt osv.
Kanske mer att jag är tacksam, men jag vill att de ska känna tacksamhet ochså och det vet jag att de gör ochså.
gulan

Liknande trådar

J
Trav Ingen har väl undgått att läsa om de nya nerskärningarna inom travsporten?! Och att vi här uppe drabbas hårdast var väl inte heller...
2
Svar
21
· Visningar
3 265
Senast: Gammeln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar