Hårdare regler för drivning införs 1 april

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Från och med 1 april iår kommer det införas hårdare regler för drivning.

Nu:
För felaktigt användning av körspö:

Första förseelsen - böter
Andra förseelsen inom upprepningstiden*- Körförbud

Övrig felaktig drivning

Första och andra förseelsen inom upprepningstiden - böter
Tredje förseelsen inom upprepningstiden - körförbud

*Upprepningstiden bestäms utefter hur många lopp kusken körde föregående år.

Antal lopp / Upprepningstid / Körförbudstid

0-30 / 6 veckor /21 dagar
31-100 / 4/ 14
101-200 / 2 / 7
201-400 / 1 / 5
401- / 1 / 3

Efter 1 april

Övrig felaktig drivning straffskala skräps. Det blir körförbud efter andra förseelsen även här.

Upprepningstiden fördubblas. Alltså en kusk som förra året körde över 400 lopp måste undvika bestraffning i två veckor istället för en efter den första föreseelsen för att komma undan körförbud.

Källa: travsport.se

Jag säger bara, Välkommet! hade gärna sett hårdare ändå. Men enligt texten verkade de som att de var öppna till att skärpa till det ännu mera om detta inte hjälper.

Sv: Hårdare regler för drivning införs 1 april

Klart det inte kommer hjälpa....
Kompisens häst förlorade med nos mot en som fick drivnings böter 40000kr eller 20000kr vilket lockar mest i en tajt slutstrid.
Otroligt tråkigt att de går till sådana här regler skärpningar av något sånt här sätt hårdare regler på skador på hästarna istället.

Att titta på skador på hästarna är lurigt, en del får märken av att tömmarna ligger mot, en del får aldrig märken.

Jag kan inte se nått annat sätt att skärpa på. Bötessumman är oväsentlig, dessutom är det inte alltid kusken betalar den, utan nån annan i hästens krets gör det. Som du säger så är det inget mot prissumman.

Men nu är chansen dubbelt så stor att bli avstängd. Säg att Björn Goop gör sig skyldig till felaktigt användning av spö. Då måste han sköta sig prickfritt i TVÅ veckor efter det för att inte bli avstängd. Hur många lopp är det tror du?

Tycker reglerna är välkomna, det måste ske en förändring nu.

Och som någon sa så är det nog svårt att bedöma hur hästarna ser ut/skadas av drivning, eftersom hästarna är så himla olika känsliga.

Superbra tycker jag men hårdare tycker jag inte hade skadat. Tycker drivning borde förbjudas helt, att spö används öht tycker jag är helt galet. Även en hel del utrustning som absolut inte gynnar djuren det minsta! Om det vore förbjudet skulle alla ha lika villkor oavsett. Själv tycker jag det skulle räcka med sele, vagn och huvudlag och möjligtvis en lös check. Även proppar och huva om de då inte rycks av/ur.

Men checken hjälper ju hästen? och vad är det för negativt med rycktussar/huva?

Superbra tycker jag men hårdare tycker jag inte hade skadat. Tycker drivning borde förbjudas helt, att spö används öht tycker jag är helt galet. Även en hel del utrustning som absolut inte gynnar djuren det minsta! Om det vore förbjudet skulle alla ha lika villkor oavsett. Själv tycker jag det skulle räcka med sele, vagn och huvudlag och möjligtvis en lös check. Även proppar och huva om de då inte rycks av/ur.

Då skulle travet dö direkt. Ingen diskussion om det. Alla ska få ha de man vill ha på hästen.

"Möjligtvis lös check"?Vill du utveckla det lite?

Att titta på skador på hästarna är lurigt, en del får märken av att tömmarna ligger mot, en del får aldrig märken.

Mycket sant. Men också så är ju resten av Europa och världen för den delen har inte i närheten av svenska drivnings regler varför ska vi ha så himla hårda:confused:. Jag tror bara detta kommer innebära att de bästa inte kommer köra mot varandra lika mycket som de gör idag. Mindre tränare kommer att ta drivnings böter för att vinna ett lopp och låta andra köra istället en vecka eller 2. Böterna kan aldrig bli större än böterna.
Jag välkomnar inte detta. Tråkigt att STC inte förstår att sporten är okey som den är.

Nej för tänk om Sverige var lite före andra länder i något..? Vi ser alla olika på saken, och dina åsikter kommer jag nog aldrig förstå riktigt.
Det går ju inte att komma undan att hästarna kan skadas av kraftig drivning. VARFÖR ska det tillåtas?

(och nej jag är inte för regler där drivning förbjuds helt, men det ska skötas snyggt och vara som reglementet säger, "lätta enstaka drivningar")

Nej för tänk om Sverige var lite före andra länder i något..? Vi ser alla olika på saken, och dina åsikter kommer jag nog aldrig förstå riktigt.
Det går ju inte att komma undan att hästarna kan skadas av kraftig drivning. VARFÖR ska det tillåtas?

(och nej jag är inte för regler där drivning förbjuds helt, men det ska skötas snyggt och vara som reglementet säger, "lätta enstaka drivningar")

Jag är inte av den åsikten att hästen tar skada av "hård" drivning. Klart att den kan ta skada av strimling men drivning med en töm i varje hand tror jag inte hästen tar skada av. De flesta hästar behöver bra med påminnelse om stundens allvar i tajta slutstrider det bevisas gång efter annan. Den som "tar böter" vinner och den som inte gjorde det får andra platsen. Hur ska man kunna få bort det?
det gör bara att de som kör mycket inte kommer köra för vinst då de kör åt oss amatörer utan bara när de kör åt de stora, med försvaret jag körde ju för hästens bästa position inom ramarna av reglementet. Jag tror nog att detta kommer göra den redan hårt ansatta catchdriver politiken ännu värre med färre som kommer köra istället. Alltså kommer det komma tillbaka och bita oss i svansen. Samt är jag mycket negativ till hur Drivnings reglerna vi redan har fungerar då det är måldomarnas uppgift att avväga vad som är bötesgrundade och vad som inte är det. Min vän på Åby får nästan konstant drivnings böter medan våran andra gemensamma vän "aldrig" får det detta till trotts att de i senaste loppet provade och den som inte får mycket böter drev så att han borde fått böter och den andre mycket lugnare. Vem fick böter? Ja det kan ni ju gissa. Det är för mycket en fråga om vem de gillar och inte.
Jag fick böter på Åby för drivning sist jag körde där varför vet jag itne men jag drev mycket hårdare och fulare på Åmål och Årjäng och där fick jag inga böter. Mycket som inte står rätt till med dessa reglerna. Man borde kunna överklaga drivnings böter tycker jag.

Senast ändrad:

Jag är inte av den åsikten att hästen tar skada av "hård" drivning. Klart att den kan ta skada av strimling men drivning med en töm i varje hand tror jag inte hästen tar skada av.
Har du sett filmerna på de fall som gått till åtal för djurplågeri?

De flesta hästar behöver bra med påminnelse om stundens allvar i tajta slutstrider det bevisas gång efter annan.
Du och jag har verkligen helt olika erfarenhet, min erfarenhet är att på den allra största delen av hästarna behövs ganska lite drivning, de går vad de kan ändå. 3-4 drivningar med spöet räcker gott och väl på hyfsat löpärliga hästar. På hästar som skiter i det och bromsar brukar det bli värre med spödrivning. Det finns en liten klick tröga hästar, som verkligen går undan för spödrivning det håller jag med om. Usch vilka tråkiga hästar, behöva be dem om varje liten ansträngning i situation häst mot häst.

Den som "tar böter" vinner och den som inte gjorde det får andra platsen. Hur ska man kunna få bort det?
I mars har följande böter för drivning delats ut på Åby, placering inom parentes:
3 mars
Mahony Paw, 900 kr, övrig felaktig drivning. (3:a)
Berg Thomsen Per, 900 kr, felaktig bruk av körspö. (3:a)
5 mars
Wulcan Emil, 1100 kr, övrig felaktig drivning. (6:a)
Haugstad Kenneth, 1200 kr, felaktig bruk av körspö. (2:a)
Alm Lina, 1200 kr, felaktig bruk av körspö. (5:a)
6 mars
Larsen Öystein, 1500 kr, övrig felaktig drivning. (2:a)
10 mars
Nilsson Bengt A, 900 kr, övrig felaktig drivning. (5:a)
Svensson Linus, avstängning 090317-090323, felaktig bruk av körspö. (8:a)
Kjaersgaard Preben, 900 kr, övrig felaktig drivning. (1:a)
Untersteiner Peter, 900 kr, övrig felaktig drivning. (2:a)
12 mars
Karlstedt Tommy, 1100 kr, övrig felaktig drivning. (opl)
Nyman Timo, 1100 kr, övrig felaktig drivning. (4:a)
Kolgjini Lutfi, 1500 kr, felaktig bruk av körspö. (2:a)
Gustafsson Conny, 1100 kr, övrig felaktig drivning. (4:a)
Erlandsson Stefan, avstängning 090326-090401, övrig felaktig drivning. (5:a)

Din uppfattning om att den som "tar" böter vinner stämmer inte överens med fakta.

Drivnings reglerna vi redan har fungerar då det är måldomarnas uppgift att avväga vad som är bötesgrundade och vad som inte är det.
Reglerna för vad som är godkänd drivning kommer inte att ändras, det är vid upprepning som straffen blir hårdare. Bra tycker jag, det är en liten klick som inte kan/vill följa reglerna som finns.

Min vän på Åby får nästan konstant drivnings böter medan våran andra gemensamma vän "aldrig" får det detta till trotts att de i senaste loppet provade och den som inte får mycket böter drev så att han borde fått böter och den andre mycket lugnare. Vem fick böter? Ja det kan ni ju gissa. Det är för mycket en fråga om vem de gillar och inte.
Det handlar inte bara om hur mycket utan även om hur, är det yvigt eller ser illa ut på annnat sätt så blir det böter. Man får lära sig att driva snyggt. Sedan så spelar det in hur man har skött sig, en lärling som "alltid" får för drivning har ögonen mer på sig än en som "alltid" sköter sig. På Åby är det bara Björn Goop som får fördel av domarna ;)

Jag fick böter på Åby för drivning sist jag körde där varför vet jag itne men jag drev mycket hårdare och fulare på Åmål och Årjäng och där fick jag inga böter. Mycket som inte står rätt till med dessa reglerna. Man borde kunna överklaga drivnings böter tycker jag.
Det tycker inte jag, måldomaren dömer. Det kan skilja lite mellan olika banor, men det beror ju på att det är olika domare.

Ja det är klart, de hästar som ligger långt bakom tätstriden som åker på rejält med spö och liv från kusken, den behöver bara en påminnelse om allvaret.. Min erfarenhet är att en häst som har krafter kvar att kämpa med endast behöver enstaka lättare drivningar.
Fortsätt kör på ditt sätt och ta dina böter, jag sätter upp andra kuskar på min häst. En spöad häst blir ingen modig häst, det är min åsikt.

Min tanke var mest bara att få det så "naturligt" som möjligt för hästen. Vet att det inte funkar så nuförtiden men så går mina funderingar. Vet att checken hjälper till, men har sett de som har den så hårt spänt att det ser helt galet ut. (Sen kanske det bara är ngn i mängden men..) Klart att alla får ha det som de vill, ville ej klanka ner på ngn men tycker i vilket fall att spödrivning eller spö öht ska förbjudas, finns absolut ingen anledning att ha spö...gör ju bara förbannat ont.

Fast vi vill nog inte ha det som i Norge, där de har spöförbud. Mycket fula drivningar med ryck i munnarna osv.
Det går inte att komma ifrån att vi måste få driva våra hästar, men jag tycker det ska skötas snyggt och sparsamt.

Har du sett filmerna på de fall som gått till åtal för djurplågeri?

Ja det har jag, men så vitt jag vet är ingen dömd för djurplågeri ännu. Ser det värre ut än i Frankrike? USA? Italien? Tyskland?
Varför tycker inte dessa länder att drivning är ett problem och bara norden?

Du och jag har verkligen helt olika erfarenhet, min erfarenhet är att på den allra största delen av hästarna behövs ganska lite drivning, de går vad de kan ändå. 3-4 drivningar med spöet räcker gott och väl på hyfsat löpärliga hästar. På hästar som skiter i det och bromsar brukar det bli värre med spödrivning. Det finns en liten klick tröga hästar, som verkligen går undan för spödrivning det håller jag med om. Usch vilka tråkiga hästar, behöva be dem om varje liten ansträngning i situation häst mot häst.

Ja så klart att de flesta men långt ifrån alla. Det gäller naturligt vis inte konstant varje löp men då det gäller lite pengar om man kan vara med land de 3 så är man oftast lite mera ivrig. Om man sitter med chansen att bli 1a-2a och man vet att hästen är lite trög då driver man lite mera än man "ska" göra för pengarnas skull och chansen att vinna loppet. Sånna hästar finns det gott om tyvärr vinner de inte ofta PGA drivnings reglerna de flesta sånna hästar tränas av amatörer.

I mars har följande böter för drivning delats ut på Åby, placering inom parentes:
3 mars
Mahony Paw, 900 kr, övrig felaktig drivning. (3:a)
Berg Thomsen Per, 900 kr, felaktig bruk av körspö. (3:a)
5 mars
Wulcan Emil, 1100 kr, övrig felaktig drivning. (6:a)
Haugstad Kenneth, 1200 kr, felaktig bruk av körspö. (2:a)
Alm Lina, 1200 kr, felaktig bruk av körspö. (5:a)
6 mars
Larsen Öystein, 1500 kr, övrig felaktig drivning. (2:a)
10 mars
Nilsson Bengt A, 900 kr, övrig felaktig drivning. (5:a)
Svensson Linus, avstängning 090317-090323, felaktig bruk av körspö. (8:a)
Kjaersgaard Preben, 900 kr, övrig felaktig drivning. (1:a)
Untersteiner Peter, 900 kr, övrig felaktig drivning. (2:a)
12 mars
Karlstedt Tommy, 1100 kr, övrig felaktig drivning. (opl)
Nyman Timo, 1100 kr, övrig felaktig drivning. (4:a)
Kolgjini Lutfi, 1500 kr, felaktig bruk av körspö. (2:a)
Gustafsson Conny, 1100 kr, övrig felaktig drivning. (4:a)
Erlandsson Stefan, avstängning 090326-090401, övrig felaktig drivning. (5:a)

Din uppfattning om att den som "tar" böter vinner stämmer inte överens med fakta.

Allt jag säger är att vissa som driver mer än andra och får inte böter.....
Dessutom var det omnämnda loppet på jägers. Dessutom gör det nog en mer att CD kommer ta över och vi kommer se mindre och mindre övriga tränare som kör. Dessutom vinner man inte varje löp på att driva shiten ur hästen heller men det hjälper och fungerar på vissa. Och flera av dessa positioner hade inte blivit upptagna utan drivningen.

Reglerna för vad som är godkänd drivning kommer inte att ändras, det är vid upprepning som straffen blir hårdare. Bra tycker jag, det är en liten klick som inte kan/vill följa reglerna som finns.

Jag tycker det är sorgligt då CD sällan får drivnings böter utan bara små tränare och kuskar. På samma drivning alltså CD får i lägre grad drivnings böter än oss övriga.

Det handlar inte bara om hur mycket utan även om hur, är det yvigt eller ser illa ut på annnat sätt så blir det böter. Man får lära sig att driva snyggt. Sedan så spelar det in hur man har skött sig, en lärling som "alltid" får för drivning har ögonen mer på sig än en som "alltid" sköter sig. På Åby är det bara Björn Goop som får fördel av domarna ;)

Men yvig drivning borde ju faktiskt vara tillåten då man inte rör hästen. Jag kan tycka att vissa hästar går som skammen själv när man slår spöet över ryggen utan att röra hästen. Att driva snyggt då ska man driva som Johnny Takter. Men även han får böter då o då.
:rofl: sant BG får iofs alltid fördel i domarna på de flesta banor tyvärr:(

Det tycker inte jag, måldomaren dömer. Det kan skilja lite mellan olika banor, men det beror ju på att det är olika domare.

Ja och det är rätt så illa det. Det borde kunna ses över på filmer och så vidare. Så att man i efterhand kan bedöma om det verkligen var så illa eller inte. Och så att en annan person kan kolla om någon CD som inte fick böter gjorde sig skyldig till en förseelse som grundar en avstängning, rättvisa åt folket inte åt en person som råkar vara kompis med en CD.

Min tanke var mest bara att få det så "naturligt" som möjligt för hästen. Vet att det inte funkar så nuförtiden men så går mina funderingar. Vet att checken hjälper till, men har sett de som har den så hårt spänt att det ser helt galet ut. (Sen kanske det bara är ngn i mängden men..) Klart att alla får ha det som de vill, ville ej klanka ner på ngn men tycker i vilket fall att spödrivning eller spö öht ska förbjudas, finns absolut ingen anledning att ha spö...gör ju bara förbannat ont.

Har du sett drivningarna i Norge,där dom inte får ha spö?Där rycks och slits det i munnen på hästarna i stället för spö drivning,och det vill i alla fall inte jag ha här.

Har du sett drivningarna i Norge,där dom inte får ha spö?Där rycks och slits det i munnen på hästarna i stället för spö drivning,och det vill i alla fall inte jag ha här.

Jag vill behålla de gamla drivnings reglerna som de va kanske sänka bötesbeloppet för de som kör under en visst antal lopp och rejält mycket högre för de som kör över 400 lopp eller så.

Jag vill behålla de gamla drivnings reglerna som de va kanske sänka bötesbeloppet för de som kör under en visst antal lopp och rejält mycket högre för de som kör över 400 lopp eller så.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till den nya regeln!
Ofta ser det värre ut än det är,med dessa spödrivningar och folk som tittar på TV reagerar.Det finns värre saker än spödrivningar som jag tycker man ska fokusera på istället!

Liknande trådar

Trav Som efterdyning på Kalla Fakta och debatterna runt detta skulle jag vilja höra era funderingar på vad ni som aktiva i travet skulle...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 621
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar