A
Anrarhiboul
Är det någon som har koll på vad för "förslag" STC jobbar med vad gäller amatörträning av häst? Jag läste någonstans (Ronden, travnet?!) att amatörtränare enbart ska få träna sina egna/anhörigas hästar, d.v.s inte ens kompisars, och funderar om detta är sant? Och vad vill STC uppnå med den regeln i så fall? Jag förmodar att det är en regel mot s.k svartträning, men tycker det ändå verkar knepigt, jag menar, jag t.ex, jobbar som lärling i ett proffsstall, har sju hästar tillsammans med en kompis som vi hjälps åt med på fritiden. Han jobbar inom industrin men har, liksom jag, hästarna på fritiden. Det är också hans stall och vi hjälps åt med ekonomin, så visst, det kanske är svartträning när han står som tränare och jag som delägare och jag betalar honom för inackordering och hyra (som sagt, vi delar 50/50 på kostnader och eventuella prispengar) men det står jag för i så fall... Jag har e-licens, han har tränarlicens och det fungerar bra för båda, jag vill inte träna häst, han vill inte köra...
Men, vad händer om det blir så att han bara får träna sin och sin sambos hästar?! Vore ju väldigt tråkigt om man inte får stå med som ägare, när man ändå äger 50% av hästarna... Vi har knappast råd att lämna in sju häst i proffsträning, bara för att den ena delägaren inte får stå med som ägare...
Eller är det här bara rykten? Någon som har en aning? Känns som att Stc mer och mer försöker stänga sporten? Alla som vill hålla på med det här har inte råd att ha sina hästar i proffsträning, och jag tror inte det kommer att komma så många fler hästar i proffsträning om man nu ska gagna dessa, snarare att sporten kommer att förlora ännu fler hästägare och anhängare... Tyvärr blir det väl troligt att jag blir en av dem...
Men, vad händer om det blir så att han bara får träna sin och sin sambos hästar?! Vore ju väldigt tråkigt om man inte får stå med som ägare, när man ändå äger 50% av hästarna... Vi har knappast råd att lämna in sju häst i proffsträning, bara för att den ena delägaren inte får stå med som ägare...
Eller är det här bara rykten? Någon som har en aning? Känns som att Stc mer och mer försöker stänga sporten? Alla som vill hålla på med det här har inte råd att ha sina hästar i proffsträning, och jag tror inte det kommer att komma så många fler hästar i proffsträning om man nu ska gagna dessa, snarare att sporten kommer att förlora ännu fler hästägare och anhängare... Tyvärr blir det väl troligt att jag blir en av dem...