Brev till STC ang licensbest för amatörer

Sv: Brev till STC ang licensbest för amatörer

Hästar som ägs av nära anhörig räknas som "helägda" om jag förstått det rätt, så ni bör inte få något problem så länge ni inte har med delägare utanför familjen på fler än 5(var det väl?) hästar.

Aha:idea:... Då löser det sig för tillfället, men ok... Sambo räknas som helägd (så hade inte jag förstått det faktiskt så det är bra att få klarsida på det) men hur är det med pappa och syster som inte bor på samma ort, är det också nära anhöriga som det är idag och helägda hästar?

I övrigt, har sagt det förut och säger det igen: Låt dem som vill träna häst på heltid och kan få in hästägare i stallet, få göra det...

Hur gör man med Särbos ??

Haha... Känner ett hästägarpar med 6 hästar. Gifta sedan 20 år eller liknande, och som flyttade isär för att inte slå ihjäl varandra. Nu funkar allt utmärkt dem emellen och de är nästan som nyförälskade. Jag skulle inte VÅGA föreslå dem att flytta ihop !!!

Men allvarligt. Håller inte STC på att sätta upp nya regler för det ena efter det andra högt över huvudena på dom som anställt dom? Jag menar, utan oss "medlemmar" så är STC en väldigt tandlös organisation.

Kan man förresten "rösta" bort ledningen för STC ? Så är det ju i föreningar osv.
Mitt förtroende har de sittande inte längre..........

Nu är det kanske statsvetaren i mig som börjat vakna,men hur exakt går det till när STC inför nya regler?

Men allvarligt. Håller inte STC på att sätta upp nya regler för det ena efter det andra högt över huvudena på dom som anställt dom? Jag menar, utan oss "medlemmar" så är STC en väldigt tandlös organisation.

Kan man förresten "rösta" bort ledningen för STC ? Så är det ju i föreningar osv.
Mitt förtroende har de sittande inte längre..........

Blir opinionen alltför stark så antar jag att styrelsen ställer sina platser till förfogande. Travfolk är ju bara så svåra att ena om en gemensam ståndpunkt.

"Svensk travsport är en folkrörelse. Travbanorna drivs som ideella föreningar kallade travsällskap. STC är huvudorganisationen för dessa travsällskap, 32 med totalisator, 43 utan (travklubbar anslutna till STC) och basorganisationerna ASVT (uppfödarna), BTR (amatörtränarna), RST (hästägarna), Slepiner (kallblodsintresserade) och TR ( travtränarna) .

STC har till uppgift att leda, organisera och utveckla verksamheten inom sporten. STC skall utfärda gemensamma regler och bestämmelser samt att företräda sporten gentemot staten och utlandet. STC är också ett serviceorgan för sällskapen, aktiva och intresserade.

STC och SG (galoppförbundet) är representerade i ATG:s styrelse, där staten har majoritet. STC äger 90% av aktierna i ATG, SG 10% av aktierna. STC äger också Travsportens Utvecklingsbolag som i sin tur äger Trav och Galoppronden."

Saxat från STC

Av ovanstående framgår inte hur det går till när nya regler ska införas, men de ska ju "leda, organisera och utveckla verksamheten inom sporten".

och även detta:
STC är också ett serviceorgan för sällskapen, aktiva och intresserade
Då kommer frågan, är dem verkligen ett serviceorgan för de aktiva?

Som jag ser det är problemet att det där med att "utveckla verksamheten" kan tolkas på olika sätt och ger stort handlingsutrymme.

Blir opinionen alltför stark så antar jag att styrelsen ställer sina platser till förfogande. Travfolk är ju bara så svåra att ena om en gemensam ståndpunkt.

Hey! Talkin about revulotion? :eek:

Jag är inte så insatt, men av vad jag kan tyda så ligger det nog till ungefär såhär:
Travsällskapen och basorganisationerna är de som tillsätter STC:s styrelse?

Isåfall är det bara att leta upp en stor mur och stånga pannan blodig. Det är nog enklare att knäcka muren, än att få till en förändring... Travsällskapen är slutna "föreningar", så vem som helst kan inte ha åsikter på deras verksamhet. Att man skulle kunna ena ett travsällskap att starta revolt mot STC är knappast möjligt. (Att ena flera, vilket är ett måste är ännu svårare.) Det skulle betyda att den banan kommer att motarbetas från centralt håll. De banor som redan fått in en representant i styrelsen är livrädda att bli av med sin stol och de kommer ALDRIG att ifrågasätta styrelsen.
Sammanfattningsvis är det en "klappa på ryggen"-organisation (kunde valt en annan kroppsdel för att beskriva) från travsällskap hela vägen till STC:s styrelse... Försök att ändra på det. Jag önskar dig all lycka på vägen!

Om du lyckas ska jag trycka upp "Che Guevara-tröjor" med ditt ansikte! :D

PS Basorganisationerna är (generellt sett) alldeles för svaga och har nog svårt att enas internt.

Jag misstänker att "oliktänkande" kommer att få det svårt, men visst vore det bra om nogot gjordes för det sk. fotfolket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka