Brev till STC ang licensbest för amatörer

Sv: Brev till STC ang licensbest för amatörer

Smyger mig in från Galopp. Jag sitter i styrelsen för våra amatörtränare och när vi skulle lämna kommentarer på Framtidsutredningen var en att vi inte kunde se någon anledning att dela upp tränarlicenser i proffs och amatörer.

Vi fick inget gehör men det spelar inte så stor roll för utredningen kom med en rad andra bra förslag. Så kommer SG att förändras och ett bolag kommer att skapas i stället för nån slags förening som det är nu.

Men anledningen till att jag lägger mig i er diskussion är att det vore kul att höra era åsikter om meningen med att ha åtskilda licenser för proffs och amatörer. För oss känns det helt onödigt.

Så trevligt med tankar från galoppen!

Jag för min del håller helt med dig. Det borde vara fritt för den som har möjlighet att träna andras hästar att göra det. Jag förstår mig inte på argumentet att STC ska på något sätt garantera att proffstränarna är oförvitliga medborgare och särskilt kunniga hästkarlar och kvinnor.

Ja, det är ju inte klokt. Om du kan sälja in att det är kul att ha travhäst i träning så är det ju dig personligen dom vill ha häst hos inte vem som helst.

Det är precis som någon skrev, STC är sovjetsystemets sista utpost. Död åt all fri företagsamhet.:eek:

Jag tror att SG är något bättre men det beror väl på att vi inte är så många och dom har ganska bra koll på oss i alla fall!:angel:

Men det här kanske är en fråga där vi kunde arbeta tillsammans. Det är inte särskilt angeläget för oss i dagsläget men man vet aldrig hur framtiden ser ut.

Ja, det tycker jag är en bra idé. Det finns säkert fler frågor som amatörer inom trav och galopp kan samarbeta.

En nyfiken fråga - som väl blir lite off topic - men ändå. Hur är det med avelsvärderingar inom galoppen? Har ni också ett system som inom travet att en avelsnämnd klassificerar hingstarna?

Ja, det är något sådant. Är inte riktigt säker för jag är inte åt det hållet.;)

Men vi har inte ett system där hingstarna behöver vara godkända på prestationer längre i alla fall. Om dom är veterinärt OK är det nog bara att bomba på!:d

Hur har ni det? Ni hade väl premieringar till ganska nyligen?

Ja, det krävdes förr att hingsten var godkänd i bedömning av en nämnd av kloka gubbar och gummor för att den skulle få verka i komersiell avel. Det systemet underkändes i en dom i EG-domstolen kortfattat på grund av att det stred mot den fria konkurrensen och fria handeln med varor och tjänster inom EU. Nu har vi istället nån halvmesyr till system - som få begriper sig på - där stamboken är uppdelad i femtioelva avdelningar och hästarna blir klassificerade efter var hingsten är avelsvärderad och hur värderingen föll ut. Och sen har man olika starträttighet i olika typer av tävlingar beroende på vilken del av stamboken hästen är registrerad i. Tror jag... Jag har inte brytt mig om att lära mig det där systemet eftersom jag känner mig helt övertygad om att avel kommer att släppas helt fri i sinom tid. Det här senaste är bara ett sätt för STC att försöka hålla kvar vid det gamla trots EU:s underkännande.

Suck! Stalin alltså?:cool:

Nej, nu ska jag in och försöka hitta någonstans på Jägers där bangubbarna har lyckats harva efter alla helger!:bump:

Ascotbanan håller sig väl mjuk och fin även om det fryser va?

Jag lurar på att skaffa mig ett fullblod bara för att få träna på den underbara banan. :laugh:

Min erfarenhet (som visserligen är rätt gammal nu, dessutom är jag betydligt mer involverad i travet än jag var i galoppen för typ tio år sedan) är att galoppen faktiskt sköter om sina medlemmar överlag betydligt bättre än STC...

Jag håller med även Camilla (för en gångs skull:D) skit i olika uppdelningar amatör/proffs, gratulera de som kan få in hästar i träning i stället... Det borde väl verkligen vara positivt nu i de här tiderna när vi vet att fler och fler lämnar in sina licenser och slutar vara hästägare (jag vet inte hur det är inom galoppen men inom travet är det så).

Om nu någon amatör kan få in tio nya hästägare i stallet, låt då denna träna häst, istället för de gamla stofiler som bara sitter och väntar på sin pension (jo, det finns en del som har typ 1-5 hästar i träning och inte heller kör särskilt mycket lopp, hur överlever de??)...

Förstår inte riktigt heller att premiepengarna ska vara så mycket högre hos en proffstränad häst än för mig som är amatör.. Eller, jag kan tänka mig att det har att göra med att det ska gynna proffstränarna så de får mer häst i träning men jag tycker det är helt fel tänk:cool:

Hey! Talkin about revulotion? :eek:

Jag är inte så insatt, men av vad jag kan tyda så ligger det nog till ungefär såhär:
Travsällskapen och basorganisationerna är de som tillsätter STC:s styrelse?

Isåfall är det bara att leta upp en stor mur och stånga pannan blodig. Det är nog enklare att knäcka muren, än att få till en förändring... Travsällskapen är slutna "föreningar", så vem som helst kan inte ha åsikter på deras verksamhet. Att man skulle kunna ena ett travsällskap att starta revolt mot STC är knappast möjligt. (Att ena flera, vilket är ett måste är ännu svårare.) Det skulle betyda att den banan kommer att motarbetas från centralt håll. De banor som redan fått in en representant i styrelsen är livrädda att bli av med sin stol och de kommer ALDRIG att ifrågasätta styrelsen.
Sammanfattningsvis är det en "klappa på ryggen"-organisation (kunde valt en annan kroppsdel för att beskriva) från travsällskap hela vägen till STC:s styrelse... Försök att ändra på det. Jag önskar dig all lycka på vägen!

Om du lyckas ska jag trycka upp "Che Guevara-tröjor" med ditt ansikte! :D

PS Basorganisationerna är (generellt sett) alldeles för svaga och har nog svårt att enas internt.

Det här tycker jag är intressant. Jag har frågat många nu hur STC:s styrelse egentligen tillsätts och vad som avgör vilka travsällskap som skall vara representerade. Ingen vet. Vilken märklig situation.

Är det någon som vet?

Senast ändrad:

Om ingen orkar engagera sig så kanske problemen inte är så stora? :)
Visst kan man se det så...eller att man tror/inser att det är omöjligt att lägga så mycket energi på något som knappast kommer att leda någonvart. Sad but true...

Senast ändrad av en moderator:

Angående din 'edit':
Kanske är läge att vi alla (eller så många som möjligt) låter bli att logga in och skriva något tills den inte visar sig igen? Trots allt är det ju samma samling människor som håller travforumet igång, och utan dessa skulle det bli tomt på 'trav'?

Bara en tanke...

EDIT: Lillcaksa har redan uppmärksammat saken i en tråd på bukefaloshjälp. :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Ska vi ta och flytta amatörtränardebatten till Galopp? Så slipper ni reklambannern!:angel:

Och, jo, Ascotbanan ska inte frysa men det förutsätter att banan sköts enligt instruktionerna. :devil:

Det gick att cantra idag när det trots allt var plusgrader...

Dagens eloge går till Dan-Åke Olsson som meddelat att han behåller sin amatörlicens. :bow:

Jag känner att jag borde engagera mig i någon av amatörföreningarna och kanske få fram en del synpunkter därigenom. Men så tar orken slut.

Jag är med i den nya festliga hästägarföreningen i alla fall. :D Jag ville att vi skulle heta "Drag under galoscherna" men det blev det mycket tristare "Sveriges Travhästägares Förening".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka