hård och stark till mjuk och lätt?

Pallen

Trådstartare
Jag vill gärna höra vad ni har för tips om man vill ha en stark häst som är ganska hård i munnen att bli mjukare och mer uppmärksam på tygeltag. Alltså att svaret kommer fortfare, vill att hästen skall svara för lätt halvhalt osv.

Min direkta tanke är mycket övergångar, speciellt skritt-trav.
Vad har ni för tips eller övningar!? :D

Sv: hård och stark till mjuk och lätt?

Jag vill gärna höra vad ni har för tips om man vill ha en stark häst som är ganska hård i munnen att bli mjukare och mer uppmärksam på tygeltag. Alltså att svaret kommer fortfare, vill att hästen skall svara för lätt halvhalt osv.

Min direkta tanke är mycket övergångar, speciellt skritt-trav.
Vad har ni för tips eller övningar!? :D

Om jag antar att du har sett över betsling och annat som kan spela in som obehag för hästen som gör att den blir stark och hård så ska jag ge dej följande tips. Som hjälpte med min häst.

- Använd benen

- Rid mycket lösgörande, glöm ej att berömma hästen genom eftergift när den gör rätt och mjuknar.

- Jobba med övergångar, tempoväxlingar. Bli aldrig hängande i tygeln, hästen är starkare än du. T ex istället för att ill dra när du ska träna halter, minska lite hela tiden tills hästen går i ett lagom tempo och du kan stanna utan att dra. Och jobba hela tiden med halvhalter, va hästens yttersida när du jobbar på volt. (du kan tänka, halvhalt på ytter, sväng i inner) Detta kommer naturligt bromsa hästen. Jag tycker att det är överlägset bäst att träna tempoväxlingar och övergångar på mittvolten i början.

- Något som har varit väldigt bra för min häst som också är väldigt stärkande är tempoväxlingar i galopparbetet. Och det ska vara TYDLIGA tempoväxlingar, men rid endast i samlad galopp ett par steg, en mindre tränad häst upplever detta som väldigt jobbigt. Och när du sen ber om ökning, ska den komma direkt, inte efter 10 steg. Likadant i traven.

- Använd din sits, sitt emot, sitt tungt utan att klämma hästen för mycket med benen. Slappna av i axlar och armar. Är du spänd, förmedlar du det direkt i hästens mun och den blir också spänd.

Lycka till!

Mvh Domino_s

Du kan först och främst jobba med böjningarna, böj hästen inåt, och jobba med benen, du ska efter ett tag kunna böja honom in till ditt knä. Se bara till att han är varm när hn gör jobbet. Jobba alltid en sida i taget, inte höger vänster höger vänster, utan håll kvar i höger tills han släpper efter och gå där en kort stund (sluta inte så fort han ger efter för det är ju då han jobbar rätt) sen eftergift låt han gå i en cirkel på lös tygel några varv sen t höger igen. Sen byt varv.

Sen kan du jobba mycket övergångar, från skritt-trav-trav-skritt-trav-galopp-galopp-trav-galopp-trav-skritt. osv. Anpassa tempot till den nivån du är på.

När du gör övergångarna gå först i skritt på lös tygel, samla honom i övergången, håll honom samlad några meter i traven tills han släpper bettet sen mjukna i handen och ge eftergift. (jobba med dina ben i samlingen, låt han va på eftergiften) sen samla igen och gå ner i skritt och håll honom samlad i några meter, sen eftergift. Tänk på att inte släppa efter när det blir jobbigt för honom att gå samlat i övergångarna. Bli aldrig hård i handen. Det blir inte bättre då.

Även om du är dressyr, hopp, westernryttare Kan du alltid ge eftergift, sen om det är en väldigt liten eftergift eller stor (western eller engelsk ridning) får du anpassa efter ridgrenen men jag har använt eftergiften(som jag lärde mig i westernridningen) även i dressyr, hoppning etc men då blir eftergiften mkt mindre. Tänk på att en eftergift (att han får göra jobbet själv utan tryck från ben/hand) är mkt mer beröm för en häst än att bli klappad på halsen.

Sen en annan grej som jag märker att speciellt engelskryttare (dressyr, hopp, terräng) är att de låter hästarna "hänga på bettet", försök att varje gång han blir hängande på bettet att du stoppar honom och backar eller jobbar övergångar. Tillåt inte att han är stark och att du får kämpa för att hålla i hästen. Om du istället korrigerar hästen mjukt och alltid är konsekvent så får du en väldigt lydig och följsam häst, oavsett disiplin. :laugh:

Tack för jättebra tips båda två !!!
Ja han är kollad i munnen och nyligen vet besiktigad och rider honom på ett vanligt tredelat i dressyren :)

Eftergift tycker jag också är superviktigt och rider mycket med det. Rider mycket islandshäst nu och där är vi jättenoga med eftergift och det ska jag absolut ta med mig över på honom! :) Och såklart era tips :D

Jag hade en sån häst en gång. Helt omöjlig. att rida henne var som att försöka kontrollera ett betongblock. Lösningen var enkel: var hon hård i munnen gav jag henne inget att vara hård mot. löjligt mkt eftergift vid minsta rätt hon gör gjorde susen för mig. tillslut fattade hon att det var "skönare" att göra rätt än fel och blev hur fin som helst. :D

Jag tycker lätt det blir en ond cirkel det där, har sett många som betslar upp för att hästen är så stark, istället för att lägga ner tid på att kanske rida oftare (om hästen rids ett par gånger i veckan är det inte så konstigt att den har spring i benen) och att dressera den helt enkelt. Oftast är det ju bara en träningsfråga. För mig har det aldrig funkat att träna bort ett problem i munnen, genom munnen. Utan släpp det som är i munnen och lär hästen lyssna på något annat istället. När hästen lyssnar på det andra kan man gå tillbaka till munnen igen, för då kan man träna effektivt. Först ett lätt tygeltag, och sen den andra hjälpen om hästen inte lyssnade först. Men har man lärt hästen lyssna på något annat så behöver man ju sällan gå tillbaka till munnen ändå.

På min häst (också islänning) löste jag det genom att INTE använad tyglarna. Istället använde jag ett dressyrspö och han lärde sig väldigt snabbt och när han sen lyssnade på det så tränade jag mycket med rösten och vikthjälper. Så att jag inte behövde komma till den punkten där jag behöver använda tyglarna på det sättet. Lyssnade han inte på rösten och vikthjälpen så petade jag på bogen och han stannar. Sen har problemet växt bort i takt med att han började ridas mer regelbundet (jag var bara medryttare på honom innan, började rida mer sen när jag köpte honom).

Tanken är absolut inte att använad någon kraft i spöt, utan bara peta/knacka på bogen. Precis som jag gör när jag ber någon flytta sig.

Men det känns ju vettigt, för att det är ingen idé att hålla på och tävla mot hästen om vem som är starkast, för hästen vinner ändå och blir inte ett dugg bättre av det!
Däremot kan det vara svårt tycker jag att rida helt utan tyglar då min pålle var väldigt benägen att dra, men när den gjorde rätt hade jag ingen som helst tygelkontakt och undvek tyglarna i största möjliga mån.

Jo men precis!

Sån var min också innan. Han skulle gå med nosen i svansen på hästen framför och han hade alltid bråttom, bråttom, bråttom. Red man själv gick han och taktade och man fick hålla emot HELA tiden. Och han ville inte lyssna när man sa stopp, nu tar vi det lite lugnt. Utan han drog emot i tygeln hela tiden.

Så jag gjorde så att jag tog med mig ett lite längre spö ut och gick med honom. Sen så sa jag STOPP och petade på bogen. Detta övade jag 10 min ett par dagar i sträck, och sen fortsatte jag att öva varje gång vi skrittade fram (kanske 5 stopp eller så) och varje gång vi skrittade hem satt jag av och gick bredvid och tränade med spöt på bogen och sa stopp (eller whooo som jag använder, för jag kan inte säga ptroo:p)

Det funkade jättebra.
Det var inte så att jag red på långa tyglar hela tiden, men det var inte det här att om han inte lyssnar på en förhållning så måste jag ta en till och en till och en till, som det var tidigare. Utan jag sa stopp, och lyssnade han inte la jag spöt på bogen. Vanliga lätta förhållningar använde jag såklart som vanligt.
Men tidigare om jag inte fick stopp med en vanlig lätt förhållning så hade jag ju inte så mycket val än att fortsätta bromsa, för att få stopp. Och det måste man!

Sen kan jag ju säga att min häst aldrig varit svår i hantering. Han kan ledas utan problem, hade han dragit då så hade det troligtvis blivit lite svårare, för då hade han ju inte lyssnat lika bra när jag tränade från marken de första gångerna.

något som har fungerat för mig är att få hästen att tagga ner.

Jag hade iof problemet med att hon var het och på och således stark och hetsig. jag började med skritten.

Jag bad henne skritta så sakta att hon frågade "ska jag stanna?" när frågan kom så gav jag henne hela tygeln.

När hon senare ökade tempot så bromsade jag tills hon frågade "ska jag stanna" då fick hon hela tygeln. osv osv I början fick jag ta i henne ganska mycket i bromsningen men ganska fort så var hon med på noterna och blev lyhörd för bromsningen. Efter ännu en tid så behövde jag inte bromsa så ofta för efter en bromsning så gick hon och var lyhörd i det tempo jag bett om istället för att gå iväg med bettet så att säga.

denna övning har gjort underverk för mig och min polla och något jag alltid har med mig oavsätt om jag tränar böjning eller vad det nu är. Hon vill ju gärna skritta på i en jäkla fart, men med denna övning i ryggraden så har jag fått en lugnare häst som är lyhörd och mjuk istället för en stark och het häst med betong i munnen.

Så jag gjorde så att jag tog med mig ett lite längre spö ut och gick med honom. Sen så sa jag STOPP och petade på bogen. Detta övade jag 10 min ett par dagar i sträck, och sen fortsatte jag att öva varje gång vi skrittade fram (kanske 5 stopp eller så) och varje gång vi skrittade hem satt jag av och gick bredvid och tränade med spöt på bogen och sa stopp (eller whooo som jag använder, för jag kan inte säga ptroo:p)

Hörru jag tror att jag ska börja träna detta med min nuvarande pålle i helgen när jag kan rida i ljuset! Han är inte så att han stänger av och skenar men det blir lätt att han slutar lyssna i snabbare gångarter, särskillt om man rider med sällskap. (Grovt felriden för några år sedan) Han vill tävla med allt och alla, och det ställer till problem på bla tävlingar. Så detta skall jag verkligen prova!

Kan vara värt ett försök. Jag hade inte problemet att han vill om, men ikapp. Vilket inte alltid är så bra.

Han vill fortfarande ikapp, men lyssnar mycket bättre. Tyvärr så har jag blivit lite lat eftersom jag vant mig vid att han lyssnar på mig (hade inget ridsällskap i ett år, han var lika dan när man red själv, ville bara fram och hem) så slutade jag använda spöt. Så nu har jag börjat träna lite igen, för han lyssnar inte lika bra på det när vi rider med andra. Är vi själva funkar det utmärkt, så nu är utmaningen att få honom att fokusera på mig istället för på kompisen framför. Vissa hästar kan verkligen jaga upp och stressa upp honom, andra är helt lugnt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama