Sv: hård och stark till mjuk och lätt?
Du kan först och främst jobba med böjningarna, böj hästen inåt, och jobba med benen, du ska efter ett tag kunna böja honom in till ditt knä. Se bara till att han är varm när hn gör jobbet. Jobba alltid en sida i taget, inte höger vänster höger vänster, utan håll kvar i höger tills han släpper efter och gå där en kort stund (sluta inte så fort han ger efter för det är ju då han jobbar rätt) sen eftergift låt han gå i en cirkel på lös tygel några varv sen t höger igen. Sen byt varv.
Sen kan du jobba mycket övergångar, från skritt-trav-trav-skritt-trav-galopp-galopp-trav-galopp-trav-skritt. osv. Anpassa tempot till den nivån du är på.
När du gör övergångarna gå först i skritt på lös tygel, samla honom i övergången, håll honom samlad några meter i traven tills han släpper bettet sen mjukna i handen och ge eftergift. (jobba med dina ben i samlingen, låt han va på eftergiften) sen samla igen och gå ner i skritt och håll honom samlad i några meter, sen eftergift. Tänk på att inte släppa efter när det blir jobbigt för honom att gå samlat i övergångarna. Bli aldrig hård i handen. Det blir inte bättre då.
Även om du är dressyr, hopp, westernryttare Kan du alltid ge eftergift, sen om det är en väldigt liten eftergift eller stor (western eller engelsk ridning) får du anpassa efter ridgrenen men jag har använt eftergiften(som jag lärde mig i westernridningen) även i dressyr, hoppning etc men då blir eftergiften mkt mindre. Tänk på att en eftergift (att han får göra jobbet själv utan tryck från ben/hand) är mkt mer beröm för en häst än att bli klappad på halsen.
Sen en annan grej som jag märker att speciellt engelskryttare (dressyr, hopp, terräng) är att de låter hästarna "hänga på bettet", försök att varje gång han blir hängande på bettet att du stoppar honom och backar eller jobbar övergångar. Tillåt inte att han är stark och att du får kämpa för att hålla i hästen. Om du istället korrigerar hästen mjukt och alltid är konsekvent så får du en väldigt lydig och följsam häst, oavsett disiplin.