hård knöl på armbågen, vad kan det vara?

B

BeastieBabe

cappedelbow.JPG

på engelska hittade jag något som heter capped elbow, och har med bursan där att göra, men det verkar mer vara som en form av piphas, det som hästen på bilden har är verkligen benhårt..

vad är det? varför är det där och vad gör man åt det?
en som skött om hästen säger att knölen inte fanns där 2 veckor innan..

OBS inte min häst, jag är bara nyfiken!
 
Sv: hård knöl på armbågen, vad kan det vara?

Det är väl vad som kallas stollsvamp-motsvarande piphas. Undrar vem som kommit på det ordet förresten...?
 
Sv: hård knöl på armbågen, vad kan det vara?

Flytta lite på den hårda bullen, följer den med skinnet är det snarare ett insektsbett skulle jag tro. Armbågsleden är en led som precis som övriga leder kan råka ut för skador, ledinflammationer och överansträngda ligament, men svullnader kring leden märks snarare längre in, gå in med handen och känn från insidan. Armbågsspetsen (ulna) kan råka ut för överben om man får en smäll så att benhinnan retas, eller givetvis allvarligare saker som bensprickor eller frakturer.
 
Sv: hård knöl på armbågen, vad kan det vara?

Seppo skrev:
Det är väl vad som kallas stollsvamp-motsvarande piphas. Undrar vem som kommit på det ordet förresten...?

Ja det kan man ju undra... :rofl: :rofl:

Min ettåring hade en sån när han åkte på betet, jag passade på att fråga när jag var på kurs och stollsvampen blir som en hård bulle och inte så "vattning" som en piphas... Så kursledaren var övertygad om att det var en sån han hade.

Väldigt likt bilden på trådskaparens häst.
 
Sv: hård knöl på armbågen, vad kan det vara?

nja, den följer inte med skinnet, det är som att det skulle vara en extra kotbit som är rörlig, som en jättekort tumme dvs.. låter konstigt, men den ligger mellan skinn och armbåge, löst..

men det kanske är stollsvamp som lossnat? kan dom göra det?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 670
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 152
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 017
Senast: JennyLz
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp