Hård i munnen

Nillizan

Trådstartare
Nordisen känns jättebra att rida. En pigg och glad häst, förutom att hon är hård i munnen, eller snarare får jag en känsla av att hon är "döv" för att hon tidigare blivit ryckt i munnen. Har blivit riden av barn/tonåringar tidigare om det skulle vara relevant.
Har en mjuk tygelkontakt, men hon svarar dåligt. Får förstärka med vikt, rösten och skänkeln och verkligen visa henne med nästan överdrivna tygeltag. Vilket minskar för varje gång, för hon börjar förstå att jag inte rycker henne i munnen.
Hon går på tredelat bett. Hon har även blivit kollad i munnen; ua.
Vad kan jag göra för att hon skall bli mjukare och svara bättre på de små hjälperna?

Sv: Hård i munnen

Fortsätt rid med vikten och skänklarna, beröm när hästen gör rätt!

Träna in från marken att hästen ska stanna på ett kommande (tex ptrooo) och använd sedan det när du rider tillsammans med lätta tygelhjälper.

Någon sa till mig en gång: "Det är lättare att lära in än att lära om"
och det är nog sant.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
881
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 961
Senast: Jamtland
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka