E
emgard98
De är så att min häst är/blir väldigt hård i munnen. Hon blir det för att jag blir hård i handen när jag rider henne. Alltså, hon är en fd kallblodstravare så, när hon vill "dra iväg" eller öka så blir jag så hård i handen och då blir hon hård i munnen och bara gapar, sticker ut tungan och drar ner huvudet mot marken för att dra ur tyglarna ur handen på mig. Och jag verkligen försöker att inte bli så hård i handen, men de bara går inte när hon drar iväg sådär som hon gör. Samma sak när jag ska göra halt. Hon går i jätte fin form, å så förbereder jag för halten och har en förhållning i tygeln och då gör hon likadant, och jag blir då hård i hand och drar ännu mer. Det blir liksom som en dragkamp.
När hon drar iväg eller om jag ska göra halt och då hon blir sådär, så tar och ger jag i tygeln såklart. Jag verkligen sätter mig ner i sadeln och tar förhållningar men så fort det blir lite motstånd i hennes mun så börjar hon.
Hela tiden under ridning så försöker jag "röra/leka" med bettet så att hon blir stimulerad.
"Have no idea" hur jag ska göra?!
Hon gör likdant med vilket bett jag än andvänder:
Pelham
Tränsbett
Tredelat
D-ringsbett
Pessoa (delat)
Bridong
Happu mouth pessoa (stång)
Hennes tänder är kikade och ingen vass tand eller något sådant. Det går inte att rida med hackamore för då drar hon iväg som en avlöning, så be mig inte att börja rida på det.
Men ja, så äre någon som har nå tips eller övning på hur jag möjligtvis kan sluta upp med att bli så stum i handen när hon drar iväg?

När hon drar iväg eller om jag ska göra halt och då hon blir sådär, så tar och ger jag i tygeln såklart. Jag verkligen sätter mig ner i sadeln och tar förhållningar men så fort det blir lite motstånd i hennes mun så börjar hon.
Hela tiden under ridning så försöker jag "röra/leka" med bettet så att hon blir stimulerad.
"Have no idea" hur jag ska göra?!
Hon gör likdant med vilket bett jag än andvänder:
Pelham
Tränsbett
Tredelat
D-ringsbett
Pessoa (delat)
Bridong
Happu mouth pessoa (stång)
Hennes tänder är kikade och ingen vass tand eller något sådant. Det går inte att rida med hackamore för då drar hon iväg som en avlöning, så be mig inte att börja rida på det.
Men ja, så äre någon som har nå tips eller övning på hur jag möjligtvis kan sluta upp med att bli så stum i handen när hon drar iväg?