Hårbollar

S

Sirisiri

Förstår inte det där... Det pratar om hårbollar hit och dit, men under de 7 år jag har varit kattägare så har jag aldrig sett en enda hårboll. Kan nån förklara fenomenet? Är det nåt fel på mina katter, eller? :confused:

Sv: Hårbollar

Fråga om hårlag, till stor del.

T ex mina två korthårskatter har under fem hår tillsammans producerat EN spya med lite hår i.

Fast när jag var kattvakt åt fyra plattnäsor torkade jag upp gissningsvis 20 hårbollar på fyra dagar.

Som sagt, det beror på pälsen. ;)
Vi hade inte heller en enda hårboll när det bara var bondkatterna, men när birmorna gjorde intåg kom även hårbollarna. ;)

Det beror på pälsen, och på magens tillstånd. Min hona är korthårig, men hade mycket hårbollar i början då hon kom. Med annat foder och tillgång till gräs har hon helt slutat få dem. En del har större benägenhet att få dem.

Förstår inte det där... Det pratar om hårbollar hit och dit, men under de 7 år jag har varit kattägare så har jag aldrig sett en enda hårboll. Kan nån förklara fenomenen? Är det nåt fel på mina katter, eller? :confused:

Undrat samma sak jag också - hur går det till? Vad är det för fenomen (min gröna infärgning i citatet)?

...som gör att att bara VISSA katter bildar dessa håranhopningar (ibland jättestora) som de kräks upp.

Har grunnat jättemycket på det. Det måste vara något med kattens kroppsfunktioner, någonting i mag- tarmkanalen eller ev dess styrning från hjärnan som gör att bara vissa katter bildar hårbollar.

Eller gör alla katter det? Fast en del kräks upp dom, och del får ut dom "andra vägen". Men i så fall måste det fortfarande vara något med katternas fysiologi som skiljer sig.

Jag har flera semilånghåriga katter av samma ras, och ser ju att det inte beror på pälslängden hur benägen en katt är att samla hår i magen/tarmen och kräkas upp stora pälsbollar. Det är ju bara EN av katterna som gör så!!

Så VAD är det för fenomen, vad är det för anatomisk-fysiologisk skillnad mellan katter som gör att vissa bygger upp pälsbollar (och ibland farlig stora sådana) och andra inte?

VAD??

:confused:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 345
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Jag behöver hitta ett nytt klösträd, och behöver lite inspiration. Min herre är en bekväm, markbunden slöfock på 7,6 kg. Under sina 15...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama