Håravfall

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare elkar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 072
E

elkar

Min appaloosa tappar allt hår varje höst med början i oktober. Det faller av i tussar och hon blir helt kal. Sen börjar håret växa tillbaka. Har kontaktat veterinär men ingen kan säga vad det beror på. Finns det någon som har liknande problem och har hittat en lösning så var snäll och kontakta mej.

Sv: Håravfall

Min kompis hade en c-ponny som varje höst fällde all päls. Hon blev som en skär gris, och hemskt frusen. Veterinären kunde inte hitta något mer än ev hormonrubbningar. Vi gav vetegroddsolja i låång period och det hjälpte faktiskt till en del. Men någon vidare päls som de andra fick hon ju aldrig, men lite bättre blev det. Vet ej om det var vetegrodden som skjutsade på litegrann, men lite tyckte vi nog det hjälpte. Men hon fick helt enkelt acceptera att det bara var så med denna häst och täcka henne vid låga temperaturer samt vattna med ljummet vatten. Fick hon kallt vatten frös hon som en gris.

Tack för ditt svar. Har varit i kontakt med veterinär igår (igen) och nu fick jag svaret att det kan vara en hormoniell rubbning som man inte kan påverka. Har varit in på andra trådar, bl a från Rebecka 83, och läst om samma problem. Fick lite tips där om B-vitamin och lite annat som jag ska prova. Hur som helst åker nog täcket på under någon vecka tills håret växer ut igen.

Min häst fäller oxå precis så just nu, det kanske du läst i den andra tråden. Det enda man kan göra just nu är ju o se till att hästen inte fryser. På med ett täcke tills pälsen vuxit ut igen

Min appaloosa tappar allt hår varje höst med början i oktober. Det faller av i tussar och hon blir helt kal. Sen börjar håret växa tillbaka. Har kontaktat veterinär men ingen kan säga vad det beror på. Finns det någon som har liknande problem och har hittat en lösning så var snäll och kontakta mej.

min ena hade så i våras. det var troligen pälsätare trodde veterinären. (fast jag såg inga kryp)
pållen behandlades med "top spot on" som är mot ohyra, han blev bättre nästan på en gång.

Enligt veterinären är det inget ovanligt problem under hösten, vissa hästar gör så här och det kan vara ett hormonellt problem som man inte kan göra något åt. Hennes råd var att (till att börja med) ge ordentligt med B-vitamin (överflödet kissas ut) och kolla upp mineralstatusen via blodprov. Denna höst är nog loppet kört, hon har snart inget hår kvar och täcke är absolut nödvändigt för att hon inte ska behöva huttra så mycket. Som tur är så får hon håret tillbaka om några veckor igen.

Läste att långvarig selenbrist kan ge håravfall. Kan det stämma in?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: Görel
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 409
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka