Har vi några storpudelägare här?

Tigertofflan

Trådstartare
Jag har snöat in mig lite på storpudel och skulle vilja höra från ägare hur era hundar är att leva med. Vad har ni för aktiviteter för er? Tränar ni något för tävling?
Och speciellt till er som tränar för tävling; hur har ni valt uppfödare? Pudlar är ju väldigt dåligt meriterade utanför utställningsringen.

Sv: Har vi några storpudelägare här?

Jag har en storpudel och en mellanpudel.
Jag har tävlat lydnad med storpudeln, klass 1, men nu är vi nog mer på pensionärsnivå i träningen. Min storpudel är lite seg tycker jag även om hon älskar att vara med mig och träna så är uthålligheten inte den bästa, många korta pass måste jag hålla mig till för att hon ska vara på topp. Hon är dock relativt lättmotiverad då hon är tokig i mat och godis, leksak fungerar ibland och korta stunder. Hon är en väldigt enkel hund att ha, snäll och lydig och kan gå lös för det mesta men har även lite rädslor som kan vara lite jobbigt ibland.

Mellanpudeln som är mitt senaste tillskott är det mer fart i, hon vill alltid massor och orkar hålla på och träna mycket längre trots att hon är ung och ovan vid träning. Hon gillar godis men älskar leksaker och är därför väldigt lättmotiverad. Hon kan dock bli lite föör mycket ibland också, vill lite för mycket och kan då bli frustrerad och pipig om det inte händer tillräckligt mycket. Hon är väldigt social, tuff och framåt men samtidigt väldigt mjuk i sitt sätt.

Det här är ju då två individer av väldigt många. Storpudeln valde jag inte direkt, tog henne som omplacering efter min moster, hon är av ren utställningsstam skulle man kunna säga, avlad enbart med sikte på utställning. Mellanpudeln var jag mer noga med när jag valde, mamman tränas som räddningshund, agility och lydnad medan pappan är viltspårschampion och tävlad i lydnad o agility. Med den här kullen var mentaliteten och arbetsegenskaper, sen är det förstås svårt att få igenom det helt på pudel som är avlad på sällskap och utställning så lång tid men jag tror alla valpar i den här kullen blev väldigt trevliga.

Det jag gillar med pudel generellt är att dom är glada, sociala och lättsamma att leva med. De fäller inte och är allmänt mysiga. Sen kräver dom inte direkt träning varje dag, egentligen kräver dom nog ingen träning alls om man inte vänjer dem vid det utan kan även nöja sig med ett aktivt liv med mycket motion och där de får vara med matte/husse. Men om man tränar och tävlar så är de väldigt tacksamma och älskar det. Dock är det ingen hund man nöter med i timmar som man kan göra med en del bruksraser.

Jag upplever det generellt som att mina två hundar är rätt typiska för vardera storlek, storpudeln lugnare och mellanpudeln livligare och mer arbetssam, men självklart finns det undantag. Det jag tycker man ska kolla på när man väljer sin hund är föräldrarna (försök att träffa dom och skapa dig en uppfattning), uppfödarens mål med aveln (vad gör uppfödaren själv med sina hundar, vad prioriterar han/hon)? Kolla även på MH, hälsokontroller osv.

Jag har själv en pudel men en dvärgpudel. Det finns en del storpudel uppfödare som avlar på just aktiva hundar som lämpar sig till tävling. Jag har tävlat med min dvärg i lydnad och han älskar att aktiveras. En pudel behöver stimulans och utmaningar utöver daglig motion. Träning i form av agility eller lydnad eller annan hjärngympa är toppen

Vi har en mellanpudel och en storpudel. Storpudeln var tänkt som tävlingshund åt mig, och har alla förutsättningar för att bli det, anledningen till att han inte är det är för att det blev husses hund, och husse är inte intresserad utav tävling. Träning får givetvis stora monstret ändå, och han är riktigt vass på sök och agility (där det är svårt att hänga med när dom långa benen bär iväg!)

Träningsmässigt sett ser det ut som så att båda får samma mängd, men olika då de är olika hundar psykiskt. Den lilla lessnar lätt, han tycker inte om att nöta och vanliga lydnaden tycker han helt ärligt är ganska pestig emellanåt, emellanåt älskar han den. Där spårar vi, tränar agility och rallylydnad. Stora föredrar sök framför spår, och får därför det. Han älskar dessutom den vanliga lydnaden och är en hund som det eg inte är svårt att nöta med, om än vi som förare inte är intresserade utav det.

Överlag ser jag pudeln som en aktiv sällskapshund, som inte måste ha massor med motion men som definitivt behöver mer än gå runt kvarteret. De gillar att jobba och att få vara med, och är sociala glada hundar :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 078
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Orolig katt i bil
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat