Har vi inte kommit längre än så här...

Kanske har jag uttryckt mig otydligt. Självklart är rasism, sexism etc. problem. Vad jag menade var att man i det aktuella fallet skulle se till den övergripande frågan hur föräldrar och ledare beter sig mot barn och ungdomar.

Det är trots allt så att de båda flickorna inte behandlades illa för att de är flickor, utan för att det ifrågasattes om de verkligen vore flickor. Det handlade inte om diskriminering i egentlig mening, utan om rätten att inte bli ifrågasatt av andra.
Förstår vad du menar men jag håller helt enkelt inte med om att grundproblemet enbart är hur föräldrar och ledare beter sig, frågan sträcker sig längre än så och handlar om könsroller.
 
På samma sätt - är verkligen problemet med personer som aggressivt driver snäva könsroller löst om vi undviker att prata feminism och bara säger att de måste bete sig?

Normalt handlar jämställdhet om rätten för alla att vara med oberoende av kön, hudfärg, religion, sexuell läggning etc. När det gäller könsuppdelade idrottslag, måste man naturligtvis kunna undersöka att ingen fuskar, precis som man kan undersöka att ingen dopar sig. I det här fallet är felet, att man inte har handlagt misstankarna på ett korrekt sätt, utan att man har gett sig på flickorna på ett mycket otrevligt sätt.

Jag tror, att det är något fundamentalt mänskligt, att observera om andra människors kön. Kvinnor och män är fysiskt olika; det vet man inom idrotten, och det vet man inom modeindustrin. När någon avviker från dessa normer, kan det inom idrotten att ge upphov till misstankar om fusk. Det handlar inte om könsroller.
 
Normalt handlar jämställdhet om rätten för alla att vara med oberoende av kön, hudfärg, religion, sexuell läggning etc. När det gäller könsuppdelade idrottslag, måste man naturligtvis kunna undersöka att ingen fuskar, precis som man kan undersöka att ingen dopar sig. I det här fallet är felet, att man inte har handlagt misstankarna på ett korrekt sätt, utan att man har gett sig på flickorna på ett mycket otrevligt sätt.

Jag tror, att det är något fundamentalt mänskligt, att observera om andra människors kön. Kvinnor och män är fysiskt olika; det vet man inom idrotten, och det vet man inom modeindustrin. När någon avviker från dessa normer, kan det inom idrotten att ge upphov till misstankar om fusk. Det handlar inte om könsroller.
Ett annat problem är väll även att vi tar barns idrottande väldigt seriöst. Det ska väll ändå handla om att ha roligt främst!?!
 
Normalt handlar jämställdhet om rätten för alla att vara med oberoende av kön, hudfärg, religion, sexuell läggning etc. När det gäller könsuppdelade idrottslag, måste man naturligtvis kunna undersöka att ingen fuskar, precis som man kan undersöka att ingen dopar sig. I det här fallet är felet, att man inte har handlagt misstankarna på ett korrekt sätt, utan att man har gett sig på flickorna på ett mycket otrevligt sätt.

Jag tror, att det är något fundamentalt mänskligt, att observera om andra människors kön. Kvinnor och män är fysiskt olika; det vet man inom idrotten, och det vet man inom modeindustrin. När någon avviker från dessa normer, kan det inom idrotten att ge upphov till misstankar om fusk. Det handlar inte om könsroller.
Nej att ha kort hår är inte en fysisk skillnad mellan män och kvinnor - det är enbart en frisyr.

På vilket sätt har det inte med könsroller att göra när personer baserar sin bedömning av en människas kön på en frisyr?
 
Det där är intressant, även om det kanske är en annan fråga. Alltfler tycks få betalt för att spela fotboll eller ishockey (om jag har förstått det rätt). Då har man alltså på arbetsmarknaden åter acceptans för att ställa olika krav på kvinnor och män. Jag finner det något ologiskt.

Olika jobb får olika betalt, den som är duktig och efterfrågan får mer betalt på en öppen oreglerad marknad en den som inte är efterfrågad.
Och letar man efter en tung back som kan tackla så finner man av naturliga skäll färre kvinnor än män som duger till det jobbet. eller rättare sagt finner uppdragsgivare som är beredda att satsa pengar på dem.
 
Nej att ha kort hår är inte en fysisk skillnad mellan män och kvinnor - det är enbart en frisyr.

På vilket sätt har det inte med könsroller att göra när personer baserar sin bedömning av en människas kön på en frisyr?

Jag tror faktiskt att du spontant bildar dig en uppfattning om andra människors kön, när du ser dem. Ibland tar man fel, men ofta är det rätt. Mer komplicerat än så är det inte.

I det nu aktuella fallet tog man fel, men låt oss anta, att det verkligen hade varit två pojkar. Då tror jag tyvärr, att väldigt få hade delat min upprördhet över agerandet gentemot dem, därför att de hade fuskat. Då hade också väldigt få talat om könsroller. För mig är det alltid viktigt att hålla sig till principer, och då ska fuskmisstankar hanteras just som sådana. Förmodligen skulle det i sin tur ha gjort det än svårare för många flickor, nästa gång någon var misstänksam, om det hade varit fusk denna gång.

Det är så lätt att ge sig på den som är annorlunda, och sådant beteende måste stoppas!
 
Jag tror faktiskt att du spontant bildar dig en uppfattning om andra människors kön, när du ser dem. Ibland tar man fel, men ofta är det rätt. Mer komplicerat än så är det inte.

I det nu aktuella fallet tog man fel, men låt oss anta, att det verkligen hade varit två pojkar. Då tror jag tyvärr, att väldigt få hade delat min upprördhet över agerandet gentemot dem, därför att de hade fuskat. Då hade också väldigt få talat om könsroller. För mig är det alltid viktigt att hålla sig till principer, och då ska fuskmisstankar hanteras just som sådana. Förmodligen skulle det i sin tur ha gjort det än svårare för många flickor, nästa gång någon var misstänksam, om det hade varit fusk denna gång.

Det är så lätt att ge sig på den som är annorlunda, och sådant beteende måste stoppas!
Vad tror du om den omvända situationen då två pojkar som anklagas för att vara flickor i ett pojklag, skulle den ens uppstå?
 
Helt klart ska all diskriminering stävjas. Fast vi måste ju ha könsuppdelad idrott eftersom det föreligger fysiska skillnader mellan könen.
Det här förstår jag inte alls. Det föreligger fysiska skillnader mellan individer.

Varför kan en man som är 169 cm lång, och väger 67 kg rankas som världen bäste fotbollsspelare, medan en kvinna med betydligt bättre fysiska förutsättningar inte kan spela gärsgårdsserier i herrfotboll?
 
Det här förstår jag inte alls. Det föreligger fysiska skillnader mellan individer.

Varför kan en man som är 169 cm lång, och väger 67 kg rankas som världen bäste fotbollsspelare, medan en kvinna med betydligt bättre fysiska förutsättningar inte kan spela gärsgårdsserier i herrfotboll?
där ligger väl inte problemet, men om denne lille man skulle få för sig att spela damfotboll istället?
för könsreglerna ska ju vara könsneutrala.
 
Jag AVSKYR verkligen ordet pojkflicka, för det understryker bara ännu mer hur avvikande samhället tycker att det är med tjejer som inte vill följa pluttinuttnormen. Jag fattar inte varför folk har så himla svårt att förstå att man som tjej kan vilja ha kort hår för att det är praktiskt och tuffa kläder för att man tycker att det är snyggt.
 
Nu är det ju iofs lika lite tillåtet för damer att spela herrfotboll som för Messi att spela damfotboll.
jo men toge du bort könsreglerna i vissa sporter så skulle snart nog mediokra fotbollpelare av manligt kön tryck ut bra fotbollsspelare av kvinnligt kön eller hur? så rea bör nog vara kvar
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp