Har vi inte kommit längre än så här...

athena_arabians

Trådstartare
Såg precis det här i media:

http://www.sydsvenskan.se/skane/11-ariga-tjejer-anklagades-for-att-vara-killar/

Nu är det givetvis så att man inte fått höra allt om det hela men flera tidningar/radio har gått ut med det och stämmer det är det så horribelt att jag vet inte vad man ska säga.

Ok att det finns de som inte gillar feminism, jämlikhet osv men ge er för f-n inte på barn! Jag vill inte ens veta vad jag gjort om jag blivit utsatt för något liknande när jag var 11 år. Man ska helt enkelt inte behöva bli trakasserad för hur man ser ut, oavsett ålder.
 
Såg precis det här i media:

http://www.sydsvenskan.se/skane/11-ariga-tjejer-anklagades-for-att-vara-killar/

Nu är det givetvis så att man inte fått höra allt om det hela men flera tidningar/radio har gått ut med det och stämmer det är det så horribelt att jag vet inte vad man ska säga.

Ok att det finns de som inte gillar feminism, jämlikhet osv men ge er för f-n inte på barn! Jag vill inte ens veta vad jag gjort om jag blivit utsatt för något liknande när jag var 11 år. Man ska helt enkelt inte behöva bli trakasserad för hur man ser ut, oavsett ålder.

Man missar en del, om man till varje pris ska se det som en fråga om feminism, när kvinnor eller flickor drabbas. Den här frågan är större än så; man bör tänka litet längre än att bara se detta ur ett genusperspektiv.

Jag tror, att vår tids dokusåpaideal bidrar till att föräldrar och ledare beter sig allt sämre mot motståndare. Det är också upprörande, när man inte vid misstanke om något fel inte agerar korrekt. Detta hade nog också kunnat hända, om det hade handlat om två pojklag och man hade misstänkt att några gossar vore för gamla.
 
Man missar en del, om man till varje pris ska se det som en fråga om feminism, när kvinnor eller flickor drabbas. Den här frågan är större än så; man bör tänka litet längre än att bara se detta ur ett genusperspektiv.

Jag tror, att vår tids dokusåpaideal bidrar till att föräldrar och ledare beter sig allt sämre mot motståndare. Det är också upprörande, när man inte vid misstanke om något fel inte agerar korrekt. Detta hade nog också kunnat hända, om det hade handlat om två pojklag och man hade misstänkt att några gossar vore för gamla.

Jag håller bara delvis med. I första hand handlar det om ledare och föräldrar som tar barnidrott på alldeles för mycket allvar.

Jag tycker dock inte det är jämförbart med att anklagas vara för gammal. En tioårig pojke som anklagas vara tolv tar nog inte lika illa vid sig som dessa tjejer kanske gör.
 
Det är ju helt sjukt, men jag blir inte helt förvånad. Jag spelade innebandy i massa år som yngre och stämningen var ibland helt vansinnig. Vår tränare blev utvisad från match någon gång för att han betedde sig illa. Föräldrar på läktarna hittade på elaka hejaramsor som gick ut på att kränka domare och sprida skit om motståndarlaget. Vi spelare var de som betedde sig värst.

Säkert var de två tjejerna duktiga också. Dåliga förlorare måste ju ha nåt att gnälla på. Ledarna fick kortslutning i hjärnan. Men att det gick sådär långt är ju sjukt. Att de inte skäms själva?
Tjejerna i laget kan ju ha tyckt det var pinsamt (de som inte hängde på) I mitt lag bad vi vår tränare att hålla käften rätt ofta när han tjafsade med domaren.
 
Jag tror, att vår tids dokusåpaideal bidrar till att föräldrar och ledare beter sig allt sämre mot motståndare. Det är också upprörande, när man inte vid misstanke om något fel inte agerar korrekt. Detta hade nog också kunnat hända, om det hade handlat om två pojklag och man hade misstänkt att några gossar vore för gamla.
Som långvarig ungdomsledare i fotboll, så har jag sett just detta - där ledare/föräldrar i motståndarlag försökt tvinga fram id-handlingar på en pojke spelandes i ett P15-lag.
Tyvärr kan jag inte berätta mer än så.
 
Givetvis ska INGEN behöva bli utsatt för något dylikt men samtidigt tror jag att oavsett om man är flicka eller pojke så är det jobbigare om man inte följer normen. I det här fallet var det flickor som blev utsatta för de hade kort hår och såg "för pojkaktiga ut"?! Någonstans tycker jag det har blivit för mycket att flickor ska vara söta, rosa och med långt hår. Det är naturligtvis inget fel med det men det är inte den enda mallen för flickor/unga kvinnor som finns.

En av de underbaraste bilderna jag fått från en vän är på hennes dotter (liten, kanske 5-6 år gammal) i rosa prinsessklänning, hennes brors amerikanska fotbollshjälm på huvudet och ett leksakssvärd i handen. Det var en så bra sammanfattning av hennes intressen just då!
 
Visst är det så. Jag läste om en flicka i USA som gick på någon kristen skola. Hon var korthårig, lite överviktig och ville absolut klä sig som en pojke. Hon blev utkastad ur skolan för att Gud menade att det ska vara skillnad på manligt och kvinnligt och tjejerna skulle ha flickkläder på sig. Längre än så har vi inte kommit.
 
Jag håller bara delvis med. I första hand handlar det om ledare och föräldrar som tar barnidrott på alldeles för mycket allvar.

Jag tycker dock inte det är jämförbart med att anklagas vara för gammal. En tioårig pojke som anklagas vara tolv tar nog inte lika illa vid sig som dessa tjejer kanske gör.

Detta håller jag med om, men då handlar det om reaktionen, inte om grundproblemet. Jag tror inte att de föräldrar och ledare som beter sig illa tänker annorlunda när det gäller kön än när det gäller ålder. Att diskutera flickors rätt att vara "pojkaktiga" leder bort fokus från grundproblemet.

Detta gäller också i samhället i stort. Mer än en gång har det uppmärksammats när muslimska kvinnor med traditionell klädsel utsatts för verbala eller fysiska trakasserier, och det bör uppmärksammas. Rätten att tro och klä sig som man vill är emellertid enbart den ena sidan, men grundproblemet är att någon annan anser sig ha rätt att döma och ingripa för sin åsikts skull.

Samma sak när det gäller homosexuella, som också kan utsättas för kränkningar. Det handlar inte bara om deras rätt, det handlar lika mycket om att ingen annan har rätt att moralisera och lägga sig i.

Listan kunde göras lång, mycket lång. De olika situationerna uppvisar sinsemellan stor variation, men grundproblemet är detsamma, att människor tar sig rätt att sätta sig till doms över andra och ingriper mot dem.

Därför tycker jag, att det är högst beklagligt, när feminister vill inmuta frågan i de fall det är en flicka eller kvinna som har drabbats. Det för fokus från grundproblemet, vissa människors attityder gentemot andra. Kunde man komma tillrätta med dem som agerar illa, skulle det också gynna flickor och kvinnor. Det borde alltså ligga även i feministers intresse att se de bakomliggande strukturerna snarare än enskilda fall.
 
Såg precis det här i media:

http://www.sydsvenskan.se/skane/11-ariga-tjejer-anklagades-for-att-vara-killar/

Nu är det givetvis så att man inte fått höra allt om det hela men flera tidningar/radio har gått ut med det och stämmer det är det så horribelt att jag vet inte vad man ska säga.

Ok att det finns de som inte gillar feminism, jämlikhet osv men ge er för f-n inte på barn! Jag vill inte ens veta vad jag gjort om jag blivit utsatt för något liknande när jag var 11 år. Man ska helt enkelt inte behöva bli trakasserad för hur man ser ut, oavsett ålder.

Och vad de också gör bortsett från allt det andra är ju att banka in i flickorna att pojkar är så mycket bättre -när de är 11 år! att bara två stycken pojkar i ett lag skulle göra att det vinner hela turneringen. Är det ens speciellt stor skillnad på pojkar och flickor i den åldern? Är inte flickorna lite större och starkare än pojkar i 11 årsåldern?

Helt ärligt tycker jag vissa sporter tar i lite för mycket när det gäller små barn. Utslagning och toppning, vrålande vuxna, hysteriska tränare, träna tre gånger i veckan och match varje helg så barn inte hinner göra läxor och träffa vänner, kan inte vara lämplig sport för barn överhuvudtaget. Ju jutsu eller någon sport som inte är så invaderad med galningar känns mycket bättre.
 
Senast ändrad:
Dessutom, om man nu faktiskt skulle smyga in pojkar i laget som ngt slags dopning så skulle man väl rimligen ta ett par med långt hår. Eftersom könet tydligen sitter i håret?

(Nåja elakt läskigt beteende, och för mig får de gärna sluta med ungdomsfotboll och dylikt helt. Så man slipper ångesten över att ev behöva utsätta sitt barn för det, antar att söner kan bli illa sedda på en ort om de inte spelar fotboll.)

(Tolka mig inte fel nu, barn som spelar fotboll frivilligt utan idiotledare är ju helt fantastiskt!)
 
Jag håller bara delvis med. I första hand handlar det om ledare och föräldrar som tar barnidrott på alldeles för mycket allvar.

Jag tycker dock inte det är jämförbart med att anklagas vara för gammal. En tioårig pojke som anklagas vara tolv tar nog inte lika illa vid sig som dessa tjejer kanske gör.
Jag håller delvis med både dig och @Butros. Jag tror att precis som män kan tjäna på feminismen (och därför kanske låta det här drivas som en kvinnofråga, om det kan hjälpa att lösa problemet), så kan kvinnor tjäna på att inte göra en fråga till en kvinnofråga. Beteendet är i det här fallet, som Butros säger, inte en kvinnofråga. Löser man problemet så är det inte bara tjejer som tjänar på det, utan alla.

Poängen i just det här fallet är ju, att om man tror att ett lag fuskar, så går man till domaren! Det finns en rättslig ordning inom idrotten och den finns för att idrotten ska vara rättvis. Det är inte rättvist om föräldrar, tränare, spelare och/eller annat löst folk ger sig på de aktiva och agerar åklagare, domare och bödel.

Med det sagt. Att få påpekat att man inte stämmer överens med sitt kön, sitter kvar. Länge.

/Lady_S
 
Det är ju så jäkla korkat dessutom. Måste vara en stor marknad för förfalskade identiteter modell förklädda facebookprofiler osv så man kommer undan med att ha med två grabbar i ett tjejlag under en längre tid i den här åldern.
Jag tror att det är så illa och sjukt att ALLA egentligen visste om att detta är två tjejer - MEN att man tycker dom är för Killiga (läs bra) för att spela i ett tjejlag.
Hoppas Ida och Agnes tar sig till landslaget.

Vi har i min grabbs fotbollsserie någon gång haft med tjejer i motståndarlagen just i den här ålderskategorien, ibland finns det ju inget tjejlag och det är väl klart alla ska få spela, det har aldrig varit något problem.
Och det har varit tjejer som har varit duktiga så rent teoretiskt hade de varit bra för motståndarna om dom inte fått spela, men jag har bara hört imponerade stämmor från vårt lags planhalva.
 
Och i store sonens fotbollslag så kom det ofta kommentarer från motståndarna om att vi hade en tjej med i laget.

Killen hade långt hår och var kortast.
 
Det var inte min mening att framställa det som ett feministiskt problem utan snarast att i just det här fallet misstänker jag att när en flicka/kvinna går utanför den gängse mallen är det främst de som känner sig hotade av kvinnor utanför den traditionella rollen som låter illa. Dvs de som har problem med feminister och kvinnor som tar plats.

Hade en pojke blivit utsatt för något dylikt hade jag blivit lika upprörd. Det är en sak det vuxna gör mot varandra (men det är givetvis fortfarande inte ok med mobbing där heller) men vuxna ska ta mig fan aldrig göra något sådant här mot barn.
 
Det var inte min mening att framställa det som ett feministiskt problem utan snarast att i just det här fallet misstänker jag att när en flicka/kvinna går utanför den gängse mallen är det främst de som känner sig hotade av kvinnor utanför den traditionella rollen som låter illa. Dvs de som har problem med feminister och kvinnor som tar plats.

Hade en pojke blivit utsatt för något dylikt hade jag blivit lika upprörd. Det är en sak det vuxna gör mot varandra (men det är givetvis fortfarande inte ok med mobbing där heller) men vuxna ska ta mig fan aldrig göra något sådant här mot barn.

Jag har tänkt lite mer och jag har ju sett och hört en del inom ren pojkidrott. Jag tror att huvudproblemet är att många vuxna tar barns idrottande på allvar. De klubbar där min son tränar har en tydlig policy och tränarna lever efter den faktiskt :up: Barnen får inte hålla på och snacka negativt alls om motståndare eller domare.

Min son tränar tex i en av Sveriges framgångsrikaste klubbar i sin sport och de är MYCKET tydliga med att idrott är lek när det handlar om barn. Sportchefen där pratar mycket om det och det måste nog finnas en ständigt pågående diskussion i klubbarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp