Hår-tråden

@Springsteen Jag förstår inte varför det ska vara så svårt för frisörer att klippa så som man vill ha det?? Jag brukar alltid ha med mig en bild för att det inte ska bli några missförstånd men ÄNDÅ blir det inte rätt... :banghead:

Hur ofta klipper ni er?

Senast måste nog ha varit ca. 10 år sedan... :angel:
Då hade jag håret ungefär till axlarna, nu kan jag sitta på topparna...

Frånsett att mitt hår -bokstavligen- är 1 m långt är det också väldigt tjockt. Och jag har ingen aning om vad för frisyrer jag ska ha längre! :eek:
"Dressyrryttarknut" med donut går inte längre - jag har för mycket hår, hästsvans är verkningslöst - håret fladdrar lika mycket ändå :grin:, "slarvig knut" har jag också för mycket hår för osv. Har inga idéer kvar! Ni andra med jääättelångt hår, vad har ni för vardagsfrisyrer?

Frånsett att mitt hår -bokstavligen- är 1 m långt är det också väldigt tjockt. Och jag har ingen aning om vad för frisyrer jag ska ha längre! :eek:
"Dressyrryttarknut" med donut går inte längre - jag har för mycket hår, hästsvans är verkningslöst - håret fladdrar lika mycket ändå :grin:, "slarvig knut" har jag också för mycket hår för osv. Har inga idéer kvar! Ni andra med jääättelångt hår, vad har ni för vardagsfrisyrer?

Själv är jag helt värdlös på fläta, så jag sätter upp håret med olika typer av knutar som jag sticker en eller två hårpinnar igenom, mitt hår slutar någonstans vid svanskotan och det finns en stor variation bland knutar som jag tycker om att ha kul med plus att jag får upp håret ur vägen och för att skydda det för slitage på ett sätt som är skönt och inte drar i min hårbotten.
Jag har lärt mig många roliga hårupsättningar genom att titta på tutorials på youtube, kan verkligen rekommendera torrinpaige, hon är så skön svada plus att hon gör så bra och lättförståeliga videos. :)

Edit försökte lägga in en länk till en av hennes tutorials men av någon anledning så syns inte videon.
Så om du är nyfiken, gå in på youtube och sök på torrinpaige och tex The Figure 8 / Infinity Bun så borde du få upp en video på en knut jag gillar som du kan kika på. :)

Här är några bilder på hur jag sätter upp håret i knut mm, jag har ingen lugg så jag tycker om att variera mellan att ha ingen bena eller mitt/sidbena.

Figure 8 bun
20140408_143818red_zps3c4qginq.jpg

Lazy wrap bun:
11071418_10152922516924011_2614940086251195499_n.jpg

Jag undviker hårsnoddar, så ibland så sätter jag upp håret i hästsvans genom att slå knut på håret och sticker igenom en hårpinne istället för en snodd och knuten äter upp mycket av längden min hår så jag inte får så mycket "svans" på hästsvansen. :)
1966939_10152196057944011_6846734425331747919_n.jpg

Fungerar som på det här viset med:
20140614_112516red_zps9fbrlq6f.jpg

Den ända flätbaserade håruppsättning jag gör, flätar håret lite snett över ena axel och fäster det upp runt huvudet med hårnålar, för mig så räcker mitt hår precis hela vägen runt mitt huvud på det viset.
20140324_134645_zpsnnrye6to.jpg

Mitt hår räcker mig till halva låren (och är knallrött! :love: ) och har relativt tjockt hår.. Tillvardags har jag det oftast i en slarvig knut på huvudet - det tog ett tag innan jag kom på det optimala sättet att sätta tottenabdet (hårband/hårsnodd) på för att det inte skulle kasa ner! Händer också att jag har det i hästsvans med flera totteband med jämna mellanrum längs håret.. På jobb har jag oftast det uppsatt i hästsvans som jag sen flätar, och i stallet är det flätat från nacken och sen innanför en tröja som gäller annars sätter jag mig på det i sadeln.. :meh: :p På tävling har jag ett hårnät som man har över hela skallen (har lyckats hitta ett som allt hår får plats i :D ) sen har jag trätt genom ett brett svart sidenband på sidan som är under håret som jag sen knyter om håret i en rosett, annars stannar inte håret kvar i hårnätet.. (förstod du min luddiga förklaring? haha, kan försöka ta bild en dag annars..)

201552210405073401078759_sbig.jpg

Med sådan färg i håret får man prata med många glada människor, tydligen :rofl:
Jag kan knappt gå ut, stå i kö eller vänta på bussen utan att någon vill prata...så kul! Jag ÄLSKAR dessutom denna färgen, men jag måste fixa färgen i övriga håret (denna extremfärg är bara i fram och i topparna...but i love it! :love: ) och så ber jag om ursäkt för hur jag ser ut, tror jag :o
Känner mig alltid så missanpassad i sådana här trådar, men denna bjuder jag på :D

Låter snyggt ;)
858103_556413794382274_484686354_o_zpsf86d89e6.jpg

IMG_248e9_zpsf4af5d40.jpg

Det rosa smög sig högre och högre upp :angel: så var försiktigt! Det sådär smyger på en :eek:
Snapshot_20131015_1_zps2dbf8241.jpg

Fy vad snyggt!

Jag som gick till frisören inställd på rosa och brunt hår blev övertalad att fortsätta kampen mot blont hår.

Min frisör vill göra grannyhair på mig i höst eller vitblont med bubbelgumsrosa istället för fejkhår och brunt.
Så jag lyssnade snällt på min duktiga frisör och gick hem med det här istället. :)

rsz_hqoujwn_zpsn73bu80o.jpg~original

Fy vad snyggt!

Jag som gick till frisören inställd på rosa och brunt hår blev övertalad att fortsätta kampen mot blont hår.

Min frisör vill göra grannyhair på mig i höst eller vitblont med bubbelgumsrosa istället för fejkhår och brunt.
Så jag lyssnade snällt på min duktiga frisör och gick hem med det här istället. :)

Snyggt! :laugh:

Jag står i valet och kvalet, vet inte om jag ska boka tid och gå till frisören, för att bli ännu lite blondare. Just nu är jag mer blond i rötterna och mörkare i längderna, och är inte riktigt nöjd. Nu är problemet att jag gjorde detta för drygt två veckor sedan (med olaplex), men blev riktigt avundsjuk på syrran som var och fixade sitt i torsdags..

Tycker inte att mitt hår känns torrt eller skadat, men blir osäker på hur jag ska göra. Sen tycker jag att den frisör jag går till (på shoppingcenter) är krånglig och tar redigt betalt. Men jag vill, jag vill gå igen... Samtidigt som jag tvekar lite, vilket kommer av den förnuftiga delen i mig.

Hur ska jag göra? :crazy:

Fy vad snyggt!

Tyckte du gjorde helt rätt i att följa frisörens råd!
Lättare att färga brunt/rosa om du skulle ångra dig nu än att försöka få bort det bruna och bli blond så :D
Åhhhh bubbelgumsrosa (som kanske drar liiiiite åt lila) hade varit så jäkla snyggt på dig!! Önska att jag kunde har pastellhår/grått/vitt :( mitt vill bara bli gult hela tiden, färgade det grått och efter två tvättar var det blont igen... SUCK

...mitt vill bara bli gult hela tiden, färgade det grått och efter två tvättar var det blont igen... SUCK

Har samma problem. Eftersom jag börjar bli grå i hårbotten vill jag redan nu tona ihop längderna med utväxten, i tid s a s. Har därför i samråd med frisören fått lagt askblonda slingor. Men håret vill hela tiden dra åt min naturligare gula ton. Och skiter högaktningsfullt i silverschampo och slikt.

Kommer bli världens fulaste, smutsgula gråton :(

Har samma problem. Eftersom jag börjar bli grå i hårbotten vill jag redan nu tona ihop längderna med utväxten, i tid s a s. Har därför i samråd med frisören fått lagt askblonda slingor. Men håret vill hela tiden dra åt min naturligare gula ton. Och skiter högaktningsfullt i silverschampo och slikt.

Kommer bli världens fulaste, smutsgula gråton :(

Envisa jäkla hår:devil: mitt biter dock silverschampo bra på, men det är svårt att hålla det till bottnen, för topparna suger åt sig det direkt och blir gråa/lila. Sen är det så uttorkande för mitt hår, oavsett märke så vill inte använda det så ofta. Men ska inte klaga för mycket på mitt hår, med tanke på att det längst ute måste vara ungefär 5 år gammalt (ca 60 cm långt, ser dock kort ut på mig då jag är 180 cm, hade ju haft hår till svanken om jag var 160 cm. Livet är orättvist:yuck:) så är det i de sista 10 cm iaf färgat/blekt MINST 100 gånger :nailbiting:

Har färgat och haft mig så himla mycket sedan jag blev 16.. borde vara flintskallig... :p (är 24 nu)
Därför låter jag det hellre vara lite gult, är bara glad att det sitter kvar :angel: men skulle jag fått önska hade det varit grått/lila.

Tyckte du gjorde helt rätt i att följa frisörens råd!
Lättare att färga brunt/rosa om du skulle ångra dig nu än att försöka få bort det bruna och bli blond så :D
Åhhhh bubbelgumsrosa (som kanske drar liiiiite åt lila) hade varit så jäkla snyggt på dig!! Önska att jag kunde har pastellhår/grått/vitt :( mitt vill bara bli gult hela tiden, färgade det grått och efter två tvättar var det blont igen... SUCK

Men precis, jag som offrade typ 40 cm hår för att bli ljus. :up: Då kan jag lika bra fortsätta nu.

Ah vad trist med det gula. Det vill mitt hår också bli, men det är i längderna där det varit svart. Jag är grå naturligt. :eek:

Ska bli skitkul med bubbelgumsrosa dock! :laugh: Mannen vill att jag ska ha det här håret när vi gifter oss.
6f18ebe289680762b47fceadd928f99a.jpg

Snyggt! :laugh:

Jag står i valet och kvalet, vet inte om jag ska boka tid och gå till frisören, för att bli ännu lite blondare. Just nu är jag mer blond i rötterna och mörkare i längderna, och är inte riktigt nöjd. Nu är problemet att jag gjorde detta för drygt två veckor sedan (med olaplex), men blev riktigt avundsjuk på syrran som var och fixade sitt i torsdags..

Tycker inte att mitt hår känns torrt eller skadat, men blir osäker på hur jag ska göra. Sen tycker jag att den frisör jag går till (på shoppingcenter) är krånglig och tar redigt betalt. Men jag vill, jag vill gå igen... Samtidigt som jag tvekar lite, vilket kommer av den förnuftiga delen i mig.

Hur ska jag göra? :crazy:
Tack! :D

Kan du inte hitta någon bra frisör som kan göra en bedömning på ditt hår? Kanske känns lite lättare att bestämma då? :)

Fy vad snyggt!

Man vet att man är hästmänniska när man tar selfie på håret, i stallet. :D

Fy vad snyggt!

Det blev jättefint!! Ser väldigt naturligt ut. :)

Bra att du inte gjorde extensions, det sliter så sjukt mycket på håret... Jag har varit väldigt sjuk och förlorade mer än hälften av mitt fina långa hår. Det var traumatisk. Gjorde till slut tape extensions pga att jag mådde så dåligt över hur håret såg ut och det är det dummaste jag gjort i hårväg. Det var jättefint i knappa två månader tills löshåret skulle tas ut. Det mesta av mitt eget följde med också... :cry:

Nu har det äntligen börjat se bättre ut, växer sakta med säkert ut igen.

Alla extensions sliter, det är rent skitsnack att tape ska vara så skonsamt. Jag kände ju hur det drog i hårbottnen när jag sov och rörde på mig med håret i fläta. Så det är mitt bästa hårtips, sätt aldrig i extensions!

Jag har clip on hår nu om jag vill vara extra fin, det sliter ytterst lite om man bara använder det ibland.

Är det någon som provat den hårmassagen metoden där man masserar och har huvudet upp och ner i 5-10 minuter varje dag i en vecka per månad?

Det blev jättefint!! Ser väldigt naturligt ut. :)

Bra att du inte gjorde extensions, det sliter så sjukt mycket på håret... Jag har varit väldigt sjuk och förlorade mer än hälften av mitt fina långa hår. Det var traumatisk. Gjorde till slut tape extensions pga att jag mådde så dåligt över hur håret såg ut och det är det dummaste jag gjort i hårväg. Det var jättefint i knappa två månader tills löshåret skulle tas ut. Det mesta av mitt eget följde med också... :cry:

Nu har det äntligen börjat se bättre ut, växer sakta med säkert ut igen.

Alla extensions sliter, det är rent skitsnack att tape ska vara så skonsamt. Jag kände ju hur det drog i hårbottnen när jag sov och rörde på mig med håret i fläta. Så det är mitt bästa hårtips, sätt aldrig i extensions!

Jag har clip on hår nu om jag vill vara extra fin, det sliter ytterst lite om man bara använder det ibland.

Är det någon som provat den hårmassagen metoden där man masserar och har huvudet upp och ner i 5-10 minuter varje dag i en vecka per månad?

Tack!

Fast det beror tydligen helt på ens egen hårkvalité och hur skicklig frisören är om jag förstått rätt, en kompis gjorde och under tiden hon hade sitt löshår så växte hennes hår ut jättefint och tjockt under. :)

Man vet att man är hästmänniska när man tar selfie på håret, i stallet. :D

:up:

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
879
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och... 2
Svar
28
· Visningar
1 198
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
512
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder... 2
Svar
37
· Visningar
1 895
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden