Hår-tråden

@LindgrenV Jag har med lockigt hår, ganska likt i hårtypen som ditt tycker jag nog efter bilderna.. Men jag får aldrig lockarna att hålla hela dagarna om jag har det utsläppt. Har du nån särskild dunderprodukt? *vill ha*
Som det är nu så låter jag det lufttorka med hårolja och nån annan gegga om jag skall ha det utsläppt. I början när det är lite fukt kvar men ändå uppkrullat är det jättefint, glansigt och allt, men sen fluffar det till sig, lockarna tjockar till sig och det blir inte alls lika fint :cry:

Nån som har nått tips?

@Ceta

Jag tycker mitt hår är som allra finast när det är lite småfuktigt, för sen fluffar det sig så som du beskriver. Men återfukta är viktigt för jag skulle gissa att du liksom jag har väldigt torrt hår. (Mitt är finast efter ett par dagar när det fått fetta till sig lite, men då är å andra sidan lockarna ganska utdragna så det är lite svårt det där)

Luggen blev för övrigt jättebra av att få bli av med lite längd. Prova att search and destroy, dvs klipp bort slitna toppar och se om lockarna håller ihop bättre då?

@LindgrenV ok, ja jag har rätt torg hår.. Dock förstöra lockarna mer och mer på mig om jag väntar tills det fetat till sig lite :p har det nästan alltid uppsatt, så skall det vara lockigt måste jag vara nyduschad. Men att leta kluvna hårtoppar låter inte helt dumt, skulle behöva klippa hela kalufsen egentligen, men får se när jag hinner bara ;)

Dum fråga sen bara, du skriver att återfuktar är viktigt, hur gör man det på bästa sätt med "vår" hårtyp? Inpackning etc eller?

@Ceta

Mina lockar var nog som starkast när jag körde balsammetoden, men det gör jag inte nu pga för lat. Så, balsam, inpackningar, balsamspray och hårolja :D

@LindgrenV Körde balsammetoden rätt länge när jag hade långt hår, men blev totalsågad av en (välkänd) frisör och slutade då. Tycker inte det gav så mycket som det krävde om du förstår.. Men balsamspray kunde nog vara en idé! Reder endast (!!) ut håret när det är blött och nyduschat, men kanske kunde vara en idé ändå, just för att få lite extra "fukt" :idea:

@LindgrenV Körde balsammetoden rätt länge när jag hade långt hår, men blev totalsågad av en (välkänd) frisör och slutade då. Tycker inte det gav så mycket som det krävde om du förstår.. Men balsamspray kunde nog vara en idé! Reder endast (!!) ut håret när det är blött och nyduschat, men kanske kunde vara en idé ändå, just för att få lite extra "fukt" :idea:

Ja det var därför jag slutade också - det tog för mycket tid och gav för lite tillbaka. När jag körde BM hade jag dessutom ett halvt igenkalkat duschmunstycke, vilket gjorde att jag hade alldeles för dåligt tryck i duschen = resultatet blev inte så bra. Det skulle säkert bli ett bättre resultat nu men orkar inte engagera mig. Har dessutom ett så stort förråd med produkter (Ullared...) att jag inte har lust att byta ut. Försöker i stället tvätta håret så sällan som möjligt. Jag reder i stort sett bara ut håret när jag duschar. Folk säger att det sliter men för min del skulle det slita mer att borsta när det är torrt för då är det så lockigt!

Om jag var du så skulle jag gå och klippa mig ordentligt på en salong :up:

Sen tror jag du skulle passa superbra i en "jordgubbsröd" (??) färg :)
namnlost-1_53513ce89606ee6529408f70.jpg

Åh så vill jag ha :o
Kan man provfärga på något vis? Så man vet om man vill ha det så permanent?
Har blont hår som jag egentligen inte alls vill färga :o

Ja det var därför jag slutade också - det tog för mycket tid och gav för lite tillbaka. När jag körde BM hade jag dessutom ett halvt igenkalkat duschmunstycke, vilket gjorde att jag hade alldeles för dåligt tryck i duschen = resultatet blev inte så bra. Det skulle säkert bli ett bättre resultat nu men orkar inte engagera mig. Har dessutom ett så stort förråd med produkter (Ullared...) att jag inte har lust att byta ut. Försöker i stället tvätta håret så sällan som möjligt. Jag reder i stort sett bara ut håret när jag duschar. Folk säger att det sliter men för min del skulle det slita mer att borsta när det är torrt för då är det så lockigt!

Skulle det slita mer på att redas ut blött menar du? :confused: Reder jag ut det när det är nyduschat så går det enkelt, gör jag det torrt blir det affro och massa tappat hår :crazy:
Tvättar med håret så sällan som möjligt, använder bara shampoo när hårbotten känns fet, annars bara balsam, och oftast mer sällan än varannan dag :)

@Ceta

Ja, eller det är vad jag lärt mig sen barnsben i alla fall. Har väl läst det i någon Frida-tidning eller något :cautious: Men allt sådant är ju i princip anpassat efter folk som har platt, fint hår eller hollywoodsvall, inte tageltjocka, tjocka strån som tovar sig bara man tittar på det :cool: Så för min del skulle det vara rena döden att borsta det när det är torrt. Det blir bara fluff, det gör ont (är grymt håröm) och sliter nog en hel del. Vattnet hjälper ju ändå till att reda ut det..

Jag tvättar håret max en gång i veckan :D (+ i nödfall då förstås, om det stinker typ får eller häst...)

@Silkisif, tona det! Det går ur relativt fort. Man behöver ju inte köpa permanent färg :) Jag köpt en förpackning som nu står på köksbordet... Ska ta tag i det snaaaart :angel:

@Ceta @LindgrenV Håret är skörare när det är blött, hårstråna blir lite elastiska i blött tillstånd och därför kan man skada dem genom att "dra ut" dem vid borstning av blött hår. Med lockigt hår är det ju dock nästan ett måste att borsta blött, för man skadar det mer om man låter det torka först.

Det man kan göra är att borsta håret "snällt", helst reda ut det med fingrarna först, och sen borsta försiktigt, nedifrån och upp.

@Hedinn Ja men det var det jag hade för mig att jag läst någonstans! Det är sådan där kunskap som alltid bara legat och skvalpat i bakhuvudet men som jag aldrig följt eftersom det inte funkar med min hårtyp :angel: Jag brukar borsta håret som jag borstar hästens svans - dvs snurrar det och borstar sedan nedifrån och upp och snurrar upp det allt eftersom. Det är det enda som funkar för hårömma jag :p

@Ceta @LindgrenV Håret är skörare när det är blött, hårstråna blir lite elastiska i blött tillstånd och därför kan man skada dem genom att "dra ut" dem vid borstning av blött hår. Med lockigt hår är det ju dock nästan ett måste att borsta blött, för man skadar det mer om man låter det torka först.

Det man kan göra är att borsta håret "snällt", helst reda ut det med fingrarna först, och sen borsta försiktigt, nedifrån och upp.

Jag har också lockigt, torrt hår och jag måste bara inflika att mitt liv förändrades när jag investerade i en TangleTeezer, den är toppen i blött hår! Och funkar superbra I duschen när man har inpackning och borstar igenom innan ursköljning. Den är mild och reder ut varenda tova.

Jag har inte heller vågar borsta håret blött innan, men nu funkar det bra!

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
879
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och... 2
Svar
28
· Visningar
1 198
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
512
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder... 2
Svar
37
· Visningar
1 895
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar