Har skaffat en medryttarhäst men börjar bli hästrädd!

Sv: Har skaffat en medryttarhäst men börjar bli hästrädd!

Jag är inte rädd när jag rider på ridbanan utan det är tanken på att rida ut helt själv som skrämmer mig. Angående problemet i hagen så är de andra hästarna snälla. Det är mer medryttarhästen som blir förbannad om de kommer nära. Att rykta, sadla m.m är bara mysigt och jag är absolut inte rädd för att rida i närheten av stallet. Då vet jag ju att hästen inte kommer komma ut på ngn väg om hon skulle få för sig att skena eller liknande. Medryttarhästen är jättesnäll men lite "stoig" av sig. Biter mot de andra hästarna om de kommer nära och smäller med bakhovarna i boxväggen när grannkompisen får mat osv. Det som skrämmer mig i hagen är tanken på att bli omkullsprungen eller råka komma emellan en sammandrabbning. Vill nog bli övertalad om att hästar inte brukar springa omkull människor i hagen utan brukar försöka undvika att träffa en med sina hovar. Tusen tack för att du orkar engagera dig!

Jag tycker inte alls att du är konstig. Verkar som om du är bara rädd för 2 saker: 1) stöket med hästhämtning i hagen, att alla kommer springande mm 2) uteritter.

Haggrejen tycker jag är helt naturligt, säg den som tycker att det känns kul om man hamnar mitt i ett hästbråk i hagen eller om alla kommer dundrande när man går och leder! Den som inte blir lite nervös då är tokig tycker iaf jag. Det som jag brukar tänka är att man ska tänka efter före (på samma sätt som man gör när man ska förebygga olyckor med barnen :idea:). Dvs: jag vill nu inte hamna mitt i ett bråk. Hur gör jag? Då ser man t ex till med röst, grimskaft eller om man nu väljer att ha ett spö med sig att de andra hästarna förstår att nu är det du och din häst som gäller och de ska hålla sig borta. Kommer dom dundrande så stå still, håll i din häst och vänd dig om och stå och titta strängt på hästarna så dom ser att du är uppmärksam på dom. Och så vidare. Dom kommer inte att springa över dig bara dom ser att du är där.

Sen tycker jag inte man ska skämmas för att erkänna rädsla. Är det ingen i ditt stall som du kan säga till att du tycker det är lite läskigt att hämta i hagen pga det och det, och be om lite hjälp? Kanske en mer erfaren person, så du kan se hur h*n gör? Jag tycker faktiskt att det är mycket begärt att en oerfaren person ska gå in i en stor flock och hämta en häst sådär utan vidare så jag tycker som sagt inte alls det är konstigt.

Och du, det där med uteritter: jag har också känt som du men sen läste jag en artikel i en engelsk tidning om rädsla och det var en fälttävlansryttare som erkände att hon var livrädd för uteritter. Alltså, gallopera runt en bana och hoppa svåra vattenhinder, det var hon inte rädd för, men uteritt där en fågel kanske skrämde hennes häst, det var hon rädd för. Det fick en pollett att ramla ner hos mig, jag förstod att det inte är rationellt med rädsla för uteritter, det är någon sorts instinktiv rädsla för det okända/tappa kontrollen helt enkelt. Den biten kan du ta ett steg i taget: rid 100 m och vänd, nästa gång rider du 150 m och vänder, nästa gång rider du 5 minuter och vänder osv. Sen kommer du att upptäcka att ju mer du lär känna din häst desto större förtroende får du för henne och det hjälper.

Sen är jag mycket för att bara "umgås" med hästen. Ta en mysig promenad till fots med hästen och prata med den, lägg en arm över halsen på den, låt den stanna och lukta på saker som en hund, stå och blicka ut över landskapet tillsammans och försök se vad hästen ser och lyssnar på, bara ha det mysigt tillsammans. Jag gör det med min häst ibland och han blir så himla glad av det och jag är övertygad om att det har stärkt våran relation.

Lycka till och ge inte upp! :banana:

Tack så jättemycket för ditt svar. Hjälpte mig jättemycket. Jättebra konkreta råd! Jag var faktiskt ute och gick en runda sist med henne. Jättemysigt och det fick mig att slappna av lite mer. Lät henne beta lite här och där.
Jag har talat med stallägaren om min rädsla i hagen och fick då lite tips plus att jag skulle få hjälpa till med in och utsläppen för att slappna av mer. Jag brukar tyvärr ha lite otur med att vara ensam i stallet när jag kommer för att hämta in hästen men nästa gång ska jag ha dina råd med mig och visa de andra hästarna att de inte får komma nära. Har bestämt mig för att inte rida ut förrens det känns okej för mig. Har känt en press att hästägaren liur missnöjd om jag bara knetar på ute på ridbanan men jag får göra det tills jag litar mer på hästen helt enkelt. Tack igen för dina toppentips!

Du och hästens ägare kanske kan tillbringa en tid i stallet tillsammans? Ägaren är säkert inte rädd för sin egna häst, så då kanske du kan få lite tips av henne hur du ska gå tillväga för att övervinna din rädsla. :) Om du känner dig rädd varenda gång du ska åka till stallet kan det lätt bli en fara att åka dit. Hästarna känner som sagt din rädlsa och kan då försöka ta kommandot över dig.

Hur som helst, jag önskar dej lycka till och hoppas att du får kontroll över din rädsla :)

Toppenbra om du får hjälpa till med in- och utsläpp! Då lär du känna dom andra hästarna lite grann och dom lär känna dig som en av "deras" människor.

Hoppas det går bra! :banana:

Heej jag tänkte bara tipsa om en bra bok som passar in i detta sammanhanget.
Titel:ridning och rädsla
Författare:Sven Forsström, Inger Lantz
Jag tycker dom som är rädda alltid eller bara nån gång ibland ska läsa den, dom ger tips hur man kan bli mindre rädd, den är väldigt bra.
Dom tipsar om en sida den heter: http://www.markusholst.se/rrr/index.htm
som kan hjälpa.
Hoppas det blir lite lättare för dom som är rädda nu.
Lycka till:)

Jag känner igen den rädslan! Jag kan också bli rädd när jag är ensam ute i skogen. Det går lite upp och ner med den. Ibland kan jag också få för mig att jag ska ramla av och bli liggande på marken. Strax före jul ramlade jag av långt hemifrån. Det gick bra men efter det kan jag ibland känna rädslan komma tillbaka. Speciellt om det blåser ute eller jag mår lite dåligt. En sådan dag tar jag det lugnt och nöjer mig med att trava lite. Jag tror aldrig att det kommer att gå över helt. Men jag rider varje dag och för det mesta tänker jag inte på det.
Den gången jag ramlade av hade jag mobilen med och kunde ringa hem. Sedan dess har jag alltid telefonen med även om jag bara rider en liten runda. Det känns mycket tryggare.
Om jag var i din situation hade jag ridit på ridbanan och lite runt utanför stallet, inte så långt bort. Sedan hade jag gått ut med hästen lite längre vägar. Då ser du hur hästen reagerar i olika situationer. Om den blir rädd för bilar, traktorer, cyklar människor mm. Min häst var bara två år när jag köpte henne så vi hade gått många promenader när jag sedan började rida ut. I början red jag samma vägar som vi hade gått.
Jag rider också på ridskola på vintrarna. Där tränar man ju mycket men just denna rädsla tror jag inte att jag tränar bort på ridskolan. Det är ju inte alls samma sak att rida på en lektionshäst i ett ridhus tillsammans med andra där någon annan tar hela ansvaret och hela tiden talar om vad man ska göra. Det går ju inte att jämföra med att rida en häst alldeles ensam ute i skogen med allt vad man kan möta där.

Men det är klart man måste ju inte rida på egen häst eller medryttarhäst man kan ju nöja sig med ridskola. Jag vill ha båda delarna.

Jag har också läst Sven Forsströms bok ridning och rädsla. Jag lånade den på biblioteket eftersom jag har läst en del intressanta artiklar av honom, inte för att jag egentligen tyckte att jag hade något behov av boken. Men den kan nog vara bra att läsa.

Detta blev ganska långt. Lycka till med din ridning!

Jisses du skulle kunna vara min nya medryttare!!! Hon är precis lika rädd som du! Men skillnaden är att vi har världens lugnaste flock med världens lugnaste hästar!

Vi stöttar henne 200% och om hästarna står för nära så hämtar vi hästen åt henne!

Ett tips är att ha med dig en hästkunnig person eller en kompis när du ska hämta hästen. Viktigt är dock att du inte låter den personen hämta hästen utan att du bara ser den personen som stöd.

Min mamma var lite hästrädd förut men hon hade ett mycket bra knep, hon låtsades att hon hade publik och att hon skulle visa alla dessa människor hur man hämtade en häst i hagen eller hur man red. Det funkade jättebra för henne! TESTA!!

Önskar dig all lycka till! MVH// D

Tack så jättemycket alla ni som har tagit er tid att svara. Ni är guld värda och jag känner helt ärligt att jag blivit mycket lugnare efter era toppentips.
Italyme: Vilka toppenägare ni verkar vara som stöttar er medryttare så mycket. Som medryttare vill man ju inte vara till besvär eftersom man vill ju verkligen avlasta ägaren så mycket som möjligt.
Jag suger åt mig alla tips som en svamp och är så tacksam för att ni hjälper och stöttar som ni gör.
Jag ska köpa boken jag blivt tipsad om. Har även köpt en bok som heter "förstå hästen". Det är verkligen en toppenbok som ger mig större trygghet genom att den lär mig tolka hästens beteende och kroppsspråk.

Man kan också försöka bemästra sin rädsla genom att analysera och värdera riskerna. Visst finns det risker med hästar och ridning. Men jag har haft häst i tio år och trillat av ett antal gånger, varit med om att hästen "stuckit" i skogen, Har träffat älgar, skogsmaskiner, långtradare och annat otäckt. Det värsta som har hänt är faktiskt en avfallning med hjärnskakning. Du sätter dig säkert i bilen och kör varje dag utan att tänka på alla fyllerister som är ute på vägarna. Läste i tidningen att 17 personer drunknat hittills i år. Så jämfört med mycket annat som man "bara gör" tror jag faktiskt inte att hästlivet är så farligt. Så brukar jag tänka - och för mig hjälper det. Jag bedömer också alltid risker efter mitt eget huvud och låter mig aldrig övertalas till sånt som känns för farligt. Rider inte ut med vem som helst, de måste vara vana och kunna hålla sin häst. Följer grundläggande säkerhetsregler, har alltid mobil med när jag rider ensam. Och - visst - jag har sämre dagar när det känns lite småläskigt att rida ut själv - oftast strax efter någon incident. Då brukar jag lura mig själv genom att bestämma att - det blir en kort tur, bara skritt och blir det bråk hoppar jag av och leder hem. Fast det behöver jag aldrig - när vi väl kommit oss ut släpper rädslan och det blir en härlig tur i alla gångarter. Ta små steg - du ska inte bevisa något för någon annan, bara tänja dina egna gränser lite grann i den takt du klarar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 464
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar