har redan tjock päls

SofiaOfSweden

Trådstartare
Jag har ett ungt fullblod som jag haft i några månader, som jag köpte direkt från banan. Ända fram tills för ett par veckor sedan har han haft en supertunn päls (kan knappt räknas som päls) och det är väl också pga. (förutom generna) att tävlingshästarna är täckade året runt.

Han har denna sommar gått ute dygnet runt med två andra hästar och stödfodrats med havre och olja varje dag och hö nu i slutet av sommaren. Jag har de tre-fyra senaste veckorna inte varit hemma så det är några bekanta till oss som bott på vårt land och tagit hand om hästarna. När jag kom tillbaks hade han plötsligt fått jättetjock päls, lite ruffig/ullig samt har inte alls mycket lyster till skillnad från innan. Jag misstänkte att det är pga. att han fått för lågt energiintag och för att hålla värmen valt att sätta tjockare päls.

Sitter och grämer över mig själv, litade faktiskt på att de skulle kunna se om hästen behöver mer mat men det är försent att gnälla över det nu. Nu ska jag återgärda problemet och jag har ökat på både kraftfodergivan och slänger in hö så fort det börjar ta slut i hagen och idag transporteras de hem till stallet och återgår till att stå inne om nätterna. Han har även täcke på sig ute när solen inte är framme och vädret känns lite kyligt.

Finns det något mer att göra åt detta? Kommer pälsen att tappas när han går upp mer i hull och "utsätts" för mer värme i form av att stå inne samt ha täcke på sig? Ser ju inte direkt snyggt ut.. Det kan tilläggas att han började tappa sin obefintliga päls redan i juni så kan det här vara vinterpälsen som kommit/fått en rejäl knuff framåt av för lite energi?

Hästen mår bra annars, pigg och framåt så det allmänna hälsotillståndet verkar inte ha blivit påverkat av den snabba pälssättningen.

Tacksam för svar

Senast ändrad:
Sv: har redan tjock päls

alla hästarna här har redan för några veckor sedan börjat sätta vinterpäls, ungefär samma tid som varje år ;)

hur mkt. päls individen sätter kan variera väldigt, kan som ex. ta dom 2 halvbloden här som dessutom är halvsyskon (samma mor) den ena har nästan ingen sommarpäls alls och väldigt tunn/kort vinterpäls (och får inte mer heller oavsett om han täcks eller inte) den andra har nästan "ponnypäls", även där spelar det ingen större roll om hon täcks eller inte. sommarpälsen är väldigt tunn och fin ;)

det man gör om behovet finns är att klippa vintertid ;)

Jo, klippa vet jag men jag tror inte att han haft så tjock päls tidigare. Jag vet att vi förra året hade hand om en gammal travare som råkat ut för vanvård. När hon kom till oss var hon mager och hade en lång, tjock päls (min nuvarande har inte lika illa men tjock har den blivit). Vintern därpå behöll hon sin tunna fina päls trots att hon inte täckades för mycket och det berodde på att hon gått upp mycket i vikt och hade ett isolerande fettlager.

Det jag undrade då är om denna päls kommer lossna när fettprocenten går upp och om täcken läggs på för att behålla värmen´vid kyligare väder eller är det helt enkelt att klippa i vinter som gäller och se till att ändra på foderstaten nästa sommar?

hästarna sätter vinterpäls efter ljuset och nu har iallafall hästarna här hemma börjat fluffa till sig, inklusive min arab som för bara en vecka sen hade jätte tunn päls har börjat pälsa på sig( o han är då inte mager..) så det är väll den tiden o det man får göra e ju att klippa

... havre och olja varje dag .....

Havre och olja är inte den bästa kombinationen ur näringssynpukt.
För mycket energi och för litet protein.
Ett fullfoder med högt proteinvärde och B-vitamintillskott i hade fungerat bättre att blanda med oljan i det här fallet.

Men vissa hästar sätter tjock päls oavsett vad man matar med.
Ordentlig träning som utvecklar värme kan hålla tillbaka pälsen.
Muskler genererar värme vilket ger mindre päls.

Muskler får man utav proteiner i fodret och träning.
Du kan få pälsen att trilla av sent i vinter med uppstallning, täcke, massor av mat och motion samt solarium.
Då blir bara ullpälsen kvar och den är varken blank eller håller ute väta.
Annars så är det ju lättast att klippa.

Tack för ett utförligt svar :)

Olja har jag alltid blivit rekommenderad att ge till båda mina hästar. Den andra som jag haft i fem år har har riktiga problem med att hålla hullet (såg likadan ut som den nuvarande för tre år sedan dock med mindre päls) och det enda som hjälpte var havre i mängder samt 2 dl olja om dagen. Fullfoder har jag testat innan, alla möjliga varianter på marknaden men inga har gett resultat så nu håller jag mig till rena foder såsom havre och betfor. Hittills har de fungerat bäst även om jag får en svårare häst eftersom han är otroligt havrekänslig :)

Båda har fått komma in nu om nätterna och har tillsatt lucern till unghästen, som han fick innan betet. Det borde väl väga upp balansen mellan energi och protein eftersom att det ska innehålla mycket protein?

Jag brukar använda lusern och sädkross till mina hästar när de behöver fodras upp.
Och om inte energin räcker till så tillsätter jag olja.

På det proteinfattiga bete som blir om höstarna så är det dock framför allt protein som behöver kompletteras.
Några kg lusern/dag kan gå åt.
Lusern är ett grovfoder och kan efter försiktig invänjning ges i ganska så stora givor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 997
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 030
Senast: Egonson_
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 414
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka