Har nu sett flera annonser

Rie

Trådstartare
om ston som säljs till avel pga kissing spines.
Ska man avla på sådana? Är inte det ärftligt?

Vad jag vet så kan det vara ärftligt och absolut inte något man ska avla på.

Jag har hört att det INTE är ärftligt. vet flera som avlar på sådanna... men ring och prata med en vetrenär..

Nej, jag är inte spekulant på någon häst,

vare sig med eller utan kissing spines.
Jag bara undrade rent generellt.

Jag tror inte att det finns några som helst vetenskapliga belägg för om kissing spines är ärftligt eller inte.
Många bilder tas på ryggar nu för tiden men faktum är att man inte vet hur hästryggarna såg ut för tjugo år sedan då man inte tog lika mycket bilder.
Kort sagt är det svårt att få belägg för om det är ärftligt eller ej.
:crazy:
Däremot tycker jag personligen att man ej skall avla på defekter av olika slag och en häst med kissing spines som blivit utdömd som ridhäst bör således inte verka i avel.
:D

Jag vet inte om det är ärftligt, men att avla på en häst med ryggproblem verkar väldigt korkat i mina ögon. En dräktighet med en konstant växande mage lär knappast vara direkt avlastande på en dålig rygg.... :crazy:

Jag vet en mkt känd fälttävlansryttarinna som avlar på ett sto med kissing spines.
I hennes fall tror jag faktiskt det är ridrelaterat då hon haft minst 3 st i träning som drabbats av detta inom en period av ett år.

Dom reds ganska hårt mellan hand och skänkel, hög i formen och med sänkt rygg.

Nu tycker jag hennes ridstil har blivit betydligt mjukare för att klargöra för dom som troligtvis vet vem jag talar om :)

Däremot tycker jag personligen att man ej skall avla på defekter av olika slag och en häst med kissing spines som blivit utdömd som ridhäst bör således inte verka i avel.

Jag håller förvisso med dig där.
MEN, jag vet också att det finns ett sto (numera för gammal även för avel, om hon ens lever längre - ägs/ägdes av min gamla tränare, därför VET jag att detta är sant!) som konstaterades ha sammanväxta ryggkotor när hon var relativt ung. Veterinären ville operera med ägaren hade inte sett en enda lyckad op, valde därför att avstå. Såg i stället itlla tt hästens rygg fick MER massage och annan vård och efter detta hade stoet ifråga sina allra största framgångar på tävlingsbanan. Hon var en av landets högst rankade tävlingshästar (hoppning) på sin tid. Efter tävlingskarriären fick hon några föl (2-3 kanske?), varav åtminstone en går svår hoppning med framgång (vad de övriga gör vet jag inte).

Skulle man ha låtit bli att avla på detta prestationssto bara för att hon hade en defekt? En defekt som hon själv inte alls led av...

Som jag skrev även i en tidigare tråd angående avel på ston med defekter - allt är inte svart eller vitt!
Man ska nog väga in ALLA stoets för- och nackdelar i sin bedömning av henne om huruvida hon är lämplig för avel eller inte...

Det finns alltid regler som bekräftar undantagen och jag tror att du och jag är inne på samma linje i frågan. :D

Det finns ju som sagt inga belägg för om det är ärftligt eller inte.

Kissing Spines kan i vissa fall vara medfött/ ärftligt men i de flesta fall så är de ridrelaterade. Köpte ett sto med Kissing Spines och har fått otroligt friska och starka fölungar från henne.
Inie

Kan ngn berätta för mig vad Kissing Spines är??
Har tidigare ställt denna fråga på bukefalos men inte fått några svar....
Har hört att mitt ena stos far nedärver detta! Vad det nu är??? :confused:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 397
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte