Har ni råmjölk i reserv?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FTW
  • Startdatum Startdatum
F

FTW

Brukar ni skaffa råmjölk i reserv när det närmar sig fölning? Kan det inte vara svårt att få tag på råmjölk via förmedlare snabbt? Man kan ju liksom inte leta runt hur länge som helst ...

ASVT har en lista på stuterier som säljer råmjölk, för det lilla priset av 500 kr litern.
Jag står inte med på den listan, men har ändå en hel del mjölk sparad, de som vaitt här och betäckt brukar veta om det, och då bjuder jag givetvis. Men jag vill inte att folk hämtar i förväg, utan tar om det behövs.

Jag har alltid en liten reserv i frysen från året innan, men inte så mkt att jag kan sälja.. kanske vore en idé att mjölka ur mer och annonsera (500:-/L) :d

Men "snor" du då lite råmjölk från fölet? Behöver inte ett föl all råmjölk som stoet har, eller räcker det med en del? Annars är det ju en god idé att lagra lite från år till år.

Förresten - hur mycket råmjölk producerar stoet? När vet man när det inte är råmjölk utan vanlig mjölk längre?

Har råmjölk sparat i frysen från året innan.
:smirk: :p :smirk:

Om du bara ser till att fölet får i sig först, tex en nappflaska. Så kan du mjölka ur allt som går just då och sedan frysa in. Stoet fyller på mjölk fort igen sedan.
Och fölet klarar sig bra.

Stoets råmjölk är som bäst dom första timmarna sedan minskar det.

Det finns oftast överflöd i början, då fölis diar på en spene så brukar det spruta ur den 'lediga' spenen och där håller jag en liten plastburk för uppsamling.. brukar komma knappt ½ dl varje gång så jag mjölkar även lite extra nån gång i timmen.

Råmjölk produceras endast ca 6 timmar men bäst är den de första timmarna.

Vi har alltid råmjölk i frysen.
Vi "tankar" ur fölmärrarna efter att dom är nyfölade och när bebisen har fått sin slatt.
Vissa märrar är ju rena kossorna.
Jody och Patricia hemma kan nog mata ett par till utan problem.
Sen är det ju skillnad på råmjölk och råmjölk.
Just Patricias är sk. raketbränsle som gör att ungarna klättrar på väggarna av energi :d

Lite kan vi kanske dela med oss men inte såna väldiga mängder.
Så länge vi har fölningar på gång så behåller vi allt hemma.

Råmjölken håller sig ca. 1 år.
Mycket viktigt är upptiningen.
INTE köra i micro eller heta varmvattenbad!!!

AM

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
930
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 019
Senast: Kirre
·
Mat Varför ska det vara så svårt o få tag i vettig kvarg i större förpackning i sverige? Jag vill ha en god, lättsötad och smaksatt kvarg i...
2
Svar
33
· Visningar
2 467
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar