Har ni någon som "rider till" er häst?

Sv: Har ni någon som "rider till" er häst?

Ja, jag kommer ju absolut att testa, min häst är ju lite speciell men den tilltänkta ryttaren har väldigt god hand med ston så jag tror att det kommer att funka.

Om inte annat kan det bli kul att se henne under en "riktig" dressyrryttare och höra vad hon tycker om hästen, om hon dessutom känner att hon kan lossa ett och annat problem så är det helt klart ett plus! Ska rapportera hur det gått sen när hon provat, just nu väntar vi dock på att det ska komma ett nytt lass grus till paddocken.

Jag har ju inte gift mig med min tranare... an, men man vet ju alldrig.

Min pojkvann och jag vi kommpleterar varandra och sammarbetar nar det galler hastens utbildning = han gor allt det svara arbetet, nar de jobbiga detaljerna ar avklarade far jag ta vid sa han kan ga in for nasta hast.

Fast manga ganger vill jag sitta pa hanns hastar istellet for att skola jobbiga ridskolehastar,, (mongoliska ponnysar) :devil:

Det ar lyxigt att vara en duktig ryttare, man far alltid mer att utvecklas med.

jag har ridigt rätt länge och rider även till andra hästar men det är bra tycker jag att just checka av sin egen häst med andra. de har ju ingen vanekänsla hur hästen brukar kännas och de kan ibland hitta något nytt eller ibland känna hur mycket hästen har utvecklats. Tycker det är skönt att veta då och då att jag är på rätt väg även fast jag har gått den vägen förut.
Jag är inte felfri och det är inte mina tränare heller, men tillsammans är det bättre och det är skönt att ha ett bollplank att prata med!
Tycker att det kan vara mycket positivt att få hjälp när man kör fast lite grann det visar att man är ödmjuk mot hästen och faktiskt vill komma snäppet längre utan bråk och förtvivlan...
Lycka till

Jag får hjälp och stöd av dottern som ser till att hästen får lov att göra kul och nyttiga saker som hoppning och terrängträning. Dressyrbiten försöker jag efter bästa förmåga få rätt på tillsammans med tränare men hästen har blivit så mycket starkare och gladare sedan han fick börja hoppa. Framför allt märker jag hur positiv han blivit till träning och hur muskulaturen har ändrats. Han lyfter ryggen lättare, luftigare galopp, starkare...ja allt har blivit så mycket mer positivt i alla avseende.
Ser bara positivt med att ha hjälp och framför allt så är det underbart att få se sin häst gå och se utvecklingen "från marken" så att säga. Känns fantastiskt att ha det stödet och hjälpen som jag har och framför allt, den allsidiga träningen gör enormt mycket för hästen.

min tränare brukar rida min häst lite ibland för att han ska få bästa utbildning. jag tycker det är jättebra då hon är mkt duktigare än vad jag är. vi ska börja med byten på honom sen oxå och då ska hon få rida han mer så han lär sig rätt :D
och jag har fått rida hennes välutbildade häst för att lära mig byta :D

Min tränare sitter ofta upp en stund under våra träningar, och har så gjort i flera år - och det är toppen. Jag får sitta upp på en genomarbetad häst som är framme för skänkeln och känna hur det Skall kännas - likväl som hästen utvecklas då han med jämna mellanrum rids av en mycket skicklig ryttare.

Jag hoppas att jag även på sikt skall lyckas lura upp min andra tränare på hästen min då han rider vissa hästar, men den som lever får se...

Under augusti i år hade jag dessutom inhyrd pilot då jag var bortrest, och det gjorde Massor med min häst. Hon tog ur honom en del olater (iaf för stunden, får se hur lång tid det tar innan jag satt dit dem igen :angel: ) och plockade upp honom ett snäpp ridmässigt - superkul att komma hem till och Väldigt inspirerande. Jag har inga problem med att erkänna att det finns Många som rider min häst bättre än jag och tycker det är ett fantastiskt hjälpmedel att få även hästen utbildad utan att jag sitter och motarbetar honom med alla mina brister.

Under augusti i år hade jag dessutom inhyrd pilot då jag var bortrest, och det gjorde Massor med min häst. Hon tog ur honom en del olater (iaf för stunden, får se hur lång tid det tar innan jag satt dit dem igen :angel: ) och plockade upp honom ett snäpp ridmässigt - superkul att komma hem till och Väldigt inspirerande. Jag har inga problem med att erkänna att det finns Många som rider min häst bättre än jag och tycker det är ett fantastiskt hjälpmedel att få även hästen utbildad utan att jag sitter och motarbetar honom med alla mina brister.

Vilken härligt skön inställning :bow:!

När jag helt kör fast på träning brukar min tränare sitta upp en stund,hon rider även pållen om jag är sjuk eller åker bort. Tycker det är jättebra att tränaren kan sitta upp och rida,om man kört fast själv.
Nu är det ju så bra att min tränaren ägt hästen i flera år och utbildat o tävlat honom dit han är idag,så hon kan alla knep på han:)

Jag har haft tränare som suttit upp på mina hästar då och då men inte mer, det är ganska spännande för när det gäller nuvarande hästen så säger alla att det känns absolut inte som det ser ut när han har en "dålig" dag. Varför jag nu skulle berätta det.
I övrigt skulle jag gärna ha skickat iväg min ca 1-2 månader till någon duktig, dels för att jag tror det skulle gynna oss något otroligt och dels för att vi har haft stora problem.

Under det här året har jag hjälpt till med en ponny till och från och oftast ridit den ponnyn en-två ggr/vecka. Han började ta över och uppförde sig som en riktig buse, jag är lite större och har ändå lite erfarenhet just när det gäller sådana ponnier, min tävlingsponny var precis likadan, så det tog vi ur honom utan problem. Sen började vi att rida honom och försöka komma någon vart och jag har även hjälpt ryttaren lite på marken.

Ja, min tränare brukar sitta upp den första kvarten på iallafall dressyrpasset 1 gång i veckan och "fixa till honom" lite. Jag har nyligen fått en ny DJUP dressyrsadel och jag är helt ovan vid den sortens sits så att säga. Han måste ha en lite högre ställning på nacken för att inte bli lång. Han har egentligen för långa bakben till skillnad mot frambenen och är byggt för hoppningen, så jag har fullt sjå med att hålla koll på mig själv och kan helt enkelt inte rida "båda två" på rätt sätt. Det underlättar verkligen att hon värmer upp och får igång honom så att säga. Det har blivit ENORM skillnad! :D

Ellen

*hugger sista knappen*

Ja, så har "tillridaren" provat hästen för första - men absolut inte sista - gången. Jag fick jättemånga aha-upplevelser av att titta, framförallt så såg jag ju att hon gick in på en mycket högre nivå och krävde saker av hästen redan från början, vilket resulterade i att hon kom till mycket högre grad av samling än när jag rider.
Dessutom upptäckte jag en massa saker som jag nog vanemässigt korrigerar bort (blir väl så efter 11½ år med samma häst), det gjorde inte den här ryttaren förstås så då syntes det.

I dag ska jag själv rida ett dressyrpass på hästen, ska bli spännande att känna hur det känns nu då.

Har ingen som rider till mina hästar men däremot så brukar jag och en tjej som rider/red i samma lag som mig rida varandras hästar ibland. Dels för att titta hur den faktiskt ser ut från backen ( tycker inte film är samma sak) och även att eventuellt få ngn aha upplevelse som man kanske inte tänker på om man rider hästen varje dag.

Har även låtit en av ft ryttarna här på buke ( förövrigt mkt duktig tjej) rida min unghäst lite i terrängen då min pålle inte riktigt förstod det här med bank och jag kände att jag tappade humöret för fort just då och överlät det den dagen till henne.

Mina tränare har alltid suttit upp första gången och "känt" på min häst. Det kan ju vara så att (även om tränaren är jätteduktig) det ser ut på ett sätt, men känns på ett helt annat, vilket medför att man kanske behöver testa en annan lösning än den tränaren hade tänkt innan h*n hoppar upp.
(Åh, lång och krånglig mening, är mosig i huvudet av allt plugg)

Har däremot aldrig användt någon att rida till honom, utan gjort jobbet, med hjälp av tränare, själv.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård