Har ni någon som "rider till" er häst?

N

nässla

Ja, hur vanligt är det att man har någon annan, duktigare ryttare som rider till hästen då och då?
Hittills har jag och medryttaren (som är på något lägre nivå än mig) varit de enda som ridit hästen, men nu har jag blivit lovad hjälp av en tjej som ridit bra mycket mer dressyr än vad jag gjort (jag har mest ridit unghästar och hoppat).

Helst av allt hade jag ju velat att tränaren skulle kunna sätta sig upp men tyvärr går inte hon och hästen i samma viktklass så att säga.

Så nu ska vi få hjälp med lite tillridning, framförallt att plocka fram lite mellangångarter och åt andra hållet då få igenom lite bra samling.
För när varken jag eller hästen riktigt behärskar det så känns det som om hästen tappar lusten lite, hon vill inte ens prova. Så tanken är att hästen ska få se att hon kan, och sen ska jag försöka rida därifrån liksom, lära mig att inverka rätt.
Ska bli spännande att se min tjockis under en riktigt duktig ryttare!

Är det någon annan som tagit hjälp på det här viset, hur blev resultatet?

Sv: Har ni någon som "rider till" er häst?

Jag har aldrig gjort det med mina, i efterhand kan jag därimot tycka att jag hade kunnat behövt det på ponnyn. Därimot så är jag den som rider andras hästar/ponnyer. Jag tycker det är ett bra initiativ, att inse sina begränsningar och be om hjälp när man kan få den. Både häst och ryttare må bra av hjälp och framför allt omväxling!

Hur vanligt det är? I dagsläget finns det 4-5 hästar/ponnyer jag sitter upp på regelbundet för att kolla av saker och hjälpa till i utbildningen. Det är vad jag hinner med.

Jag är, precis som rumpnissen, ryttaren som rider till andras hästar.
Ofta är de hästar som varit lite bråkigare (enligt sina ägare ;) ) som jag får hoppa upp på , eller alla dressyrhästar som ska hoppas men osm ägaren inte vågar göra själv :p

Mina hästar har aldrig blivit tillridna av någon, tyvärr kan jag säga.
Fast å andra sidan har jag fåt tlära mej kämpa o lösa problemen tillsammans med tränaren på backen.:)

Nej det har jag inte. Men jag har tankar på att göra det när jag kommit lite längre med utbildningen av min kuse. Vill precis som du visa hästen hur saker ska göras och att han kan - sedan är det ju "bara" att få mig att kunna också :angel:

Tycker att det är en jättebra grej om man kan få någon, gärna sin tränare då men annars någon annan, som kan rida hästen mellan varven. I stallet brukar vi även lånbytas hästar ibland (rätt sällan men ändå) bara för att testa om det jag och min häst fått att funka även funkar på en annan häst - och för att få någon att bolla tankar med om det är något man kört fast på.

Min tränare har suttit upp ett fåtal gånger när jag ridit så dåligt.
Men eftersom ponnyn visar att hon verkligen inte vill ha någon annan på ryggen så accepterar jag det ( speciell bakgrund ).
Jag känner inte heller att det behövs, jag har så bra tränare att de kan hjälpa mig med de svårigheter som uppkommer ändå.

Har ridit en kompis ponny ngn gång för att det låst sig för henne.

Jag gifte mig med tränaren, på gott och ont.

Har i o f s inte tränat för honom ens på den gamla goda tiden, men visst är det en fördel att ha någon som ridit svåra klasser som sitter upp och spänner bågen en smula. Sedan är det kanske inte alltid att föredra i vardagen, att leva med den man har hästarna med. Men det har sina goda och mindre goda sidor, och de goda överväger klart.

Och det ÄR inspirerande att se hästen gå som en rund miljon, även om den sedan inte gör exakt detsamma med mig :D

Tja...jag kan kanske svara ja på det. Har själv knappt ridit någonting senaste 2 åren så när jag köpte en avelshingst till mitt lilla stuteri kände jag att det inte riktigt var aktuellt för mig att sitta upp och få honom i kanonskick...

Turligt nog har jag en syster som tränar och tävlar dressyr för fullt och precis var på gång att sälja sin dåvarande dressyrhäst.

Vi har ordnat ett perfekt sammarbete. Hon tränar och tävlar min häst så både hon och han får meriter och jag använder honom i aveln :)

Fungerar jättebra eftersom jag inte har det minste tävlingsintresse. Tycker det låter som en bra ide för er med en som hjälper till och rider till hästen lite.

Skulle jag fortfarande träna själv skulle jag dock föredra att hitta en riktigt bra tränare för att i första själv lära mig rida till min häst.

min tränare rider en gång i veckan så jag ska kunna få en hästfri dag och kunna plugga istället. Skulle klara mig utan henne och enbart få hjälp från backen men jag behöver 2 ridfria vardagar, annars går inte mitt liv ihop. Men när jag haft tid har jag hjälpt andra med deras hästar också!

*svarar lite till alla*

Jag har, precis som många av er, tidigare varit den som fått sätta mig upp på andras hästar. Men då handlar det om unga hästar, hästar som bockar, reser sig osv. Självmordspilot helt enkelt :angel:

Min egen häst köpte jag som ett sånt "projekt", men nu har vi utbildat varandra, under ledning av diverse tränare i 11 års tid. Och nu känner jag att vi kört fast litegrann, jag kan inte både plocka fram en bra mellantrav (ur en häst som inte riktigt är idealiskt byggd) och samtidigt fokusera på att sitta bra, vilket krävs för att få till det ordentligt.

Just nu sitter jag nämligen i det tråkiga läget att jag inte vet hur riktigt bra mellangångarter eller en riktigt samlad galopp egentligen ska kännas, då den mest välskolade häst jag suttit på är den jag utbildat själv. Och hästen har förstås heller ingen aning om hur det ska utföras, då jag inte kan visa henne dit.

Vi satt i samma läge i hoppningen, ingen av oss hade någonsin kravlat oss runt en 1.30-bana innan vi uppmanades att göra det tillsammans, och som ni förstår så hoppar vi sällan och aldrig över 1 meter längre. Därför tror jag att min häst kan behöva en "läromästare" som tar henne ett steg längre så att jag har något att försöka kämpa ikapp.

Ja, jag har det :)

G har ju ridit min häst en del och för min egen del och framför allt hans så har det varit jättebra!!

Nu är det nuvarande tränaren som gör det - hästen blir så glad när han får någon som är mer rak i sin kommunikation på ryggen :angel:

Jag har aldirg egentligen tagit hjälp av någon annan för att rida till mina hästar. Däremot rider jag mycket lektioner och ibland får andra personer rida för att man ska få en uppfattning om hur hästen är att rida genom en annan person.

Jag sj brukar däremot rida till mycket hästar, ofta hopphästar som behöver bli lydigare i dressyren sas, men har även hjälpt till att rida upp hästar från msv till högre nivå om man säger så.

Jag tror det är bra att andra personer på samma nivå som en själv rider ens hästar ibland. Bara för att man ska få lite tips osv.

Nej, inte längre. Men det beror på att beridarna bor för långt bort nu :D

Nej, men när jag var yngre så satt mina föräldrar ofta upp på mina hästar (frånsett lilla ponnyn), främst mamma.

Och det har varit till enormt stor hjälp. Man lär sig så mkt fortare när hästen får sig en påminnare då och då om hur man ska gå egentligen :D

Nu har jag det, har aldrig haft förut.
Nu är ju jag däremot förlamad i halva kroppen, och kan därför inte samla så mycket jag skulle vilja.

Min häst blir riden av en annan mycket också för att någon "normal" ska rida henne ibland och kolla så att hon inte är sned eller liknande...

Det hela är alltså mest för hästens skull, inte bara att jag behöver hjälpen...

Men då handlar det om unga hästar, hästar som bockar, reser sig osv. Självmordspilot helt enkelt :angel:

Åh men sådana behövs ju också :bump:

Det är skitbra att kasta upp någon annan om hästen är bråkig... då slipper man ju bli skadad själv ju :p Nej men ärligt, ofta kan det ju vara så att det är bra att vara två som hjälps åt om det är en bråkig häst... jag har en tjej som hjälper mig ibland (inget planerat bara när det blir så) med att gå med och kolla hästen när jag rider (inridning/tillridning pågår alltså).

Vad gäller din ridning är det väl värt ett försök? Testa ett par gånger och se hur det känns? Funkar det inte har det ju knappast skadat heller...

Som många andra svarat, jag rider ofta andras hästar men rider mina egna själv.
Jobbar på en ridskola där vi dessutom erbjuder en "tillridningstjänst", så jag har runt 5-6 hästar varje vecka, plus lite privat. Mina kunder är mycket nöjda med hela grejen, de får se hästen från marken och se problemen på ett mer konkret sätt, och ffa få se lösningar. Plus att de alla upplever att deras egen utvecklig går mycket snabbare när hästen alltid ligger ett halvt steg före.
När jag var yngre satt mamma ofta upp på mina hästar och ponnyer, otroligt nyttigt och lärorikt. Nu är jag tyvärr i det stadiet (eller kanske åldern :p) då jag kan mer än min mamma ;) Annars har ingen annan ridit mina hästar, även om det nog hade det behövts i perioder....:devil:

Jag har inte gjort det med min, men det mesta har hittills flytit på bra ändå sedan är jag nog ganska så kräsen om vem jag skulle sätta upp på min häst. Det finns inte så många i min direkta närhet, så om jag skulle behöva så skulle jag nästan vara tvungen att skicka i väg hästen till ett annat plats under en period och det vill jag inte (inte som jag känner just nu i alla fall) . Detta då jag själv vill kunna se hur hon rids, utvecklas osv. dessutom skulle det vara mer givande att själv emellanåt få sitta upp och känna om man märker någon skillnad. Annars kan man ju på ett sätt köpa en färdig häst från schratch i stället.

För mig är det mycket mer utvecklande och rida för en bra instruktör (vilket vi gör kontinuerligt varannan vecka, ibland oftare - var t.ex. där en hel vecka i sommar), och jag tycker att det är mycket roligare att utvecklas tillsammans med min häst. Men visst, tar det "stop" så kanske det är ända utvägen, men som sagt så tycker jag att jag i alla fall skulle tappa lite tjusningen av att ha häst och rida den om jag inte får vara med och utveckla/se hur den utvecklas själv.

Nej, jag har inte någon som rider till min häst, jag ahr en skicklig tränare som tar fram det bästa ur oss båda och ger oss hemläxa på en nivå vi behärskar och det gör att tillridning på min häst känns ganska meningslöst.

Nix jag gör allt grovjobbet själv. Ibland rider jag för instruktör för att checka av, att allt är OK.

Tycker det är jättebra när min tränare är hemma i Sverige att han kollar av mina hästar osv och ibland är det ju speciella saker man behöver ha hjälp med tex byten och så och jag är inte främmande för att lämna bort mina hästar om jag kört fast osv. Likväl rider jag till en del hästar och utbildar dem åt andra och det är jättekul när man jobbat med en häst och ägaren känner skillnad och kommer ytterligare en bit på väg.

Nä, känner få som duger enligt mig. Pållen är ju travare under omskolning och än så länge ligger han på en nivå jag klarar. Skulle stallägaren ha lust så får hon jättegärna sitta upp och rida honom, har hänt en gång och då var han sååå fin att rida sen! :love: Men jag har väldigt höga krav på ryttare som ska upp på min pålle.
Har dock själv varit "tillridare" på grannens hästhär hemma under sommaren. Tränat en del kondis, rakriktat lite och tränat tölten lite. Grannen är själv väldigt sned så hon är glad att jag kommer dit och rätar ut pållen lite ibland (har ridit hennes häst lite av och till sen han reds in för 5 år sen). Plågade henne i paddocken idag, eftersom jag ska åka hem på lördag :devil: Hästen ska jag plåga igenom på fredag! :devil: Hon verkar iaf väldigt nöjd med resultatet, hästen är mindre flåsig, rakare och töltar bättre. Dom fastnar lite ibland så då är det bra att jag kommer dit och knuffar till dom! :bump:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård