Har ni någon köpt en häst med intentionen att sälja den med "vinst"?

Sv: Har ni någon köpt en häst med intentionen att sälja den med "vinst"?

Jepp,det händer någon gång ibland.
Framförallt om jag "ramlar över" en kuse i skogen för mkt vettiga pengar.
Har iof. "bara" köpt C-,D-ponnies eller hbl.Och minst 3 år gamla.
M a o,de som är någorlunda attraktiva på marknaden.
Letar aldrig efter nya hästar,och det är definitivt inget som jag gör årligen.Men,ja,det har hänt ngr gånger.

Jag köpte en häst i våras för slaktpriset (2000 kr), anledningen till att jag köpte honom var att han just skulle slaktas och det var en fin ung häst som förtjänade att leva. Inget fel på honom utan ägarna ville inte ha hem honom igen.
Sålde honom efter 2 veckor för 7000 kr. Köpte honom bara för att kunna hitta ett nytt hem åt honom!

Jag har inga planer på att sälja min!
Köpte honom dock till un derpris och hade kunnat sälja honom för mer på en vecka....

Håller med.
Med tanke på hur länge en häst lever om den får vara frisk, så finns ju alltid chansen att förhållanden och situationer ändras i framtiden. Har ingen avsikt att sälja min häst, men när jag köper häst över huvud taget, så tänker jag på att köpa ett "material" som kan öka i pris/värde. Det är för mycket pengar involverade i hästar och häst köp för att inte tänka praktiskt och som något av en investering tycker jag. Även om jag som sagt inte har några planer på att sälja min över huvud taget. Men om dagen någonsin dök upp så vill man ju gärna att hästen ska vara värd mer än inköps priset, när man lagt ner jobb engagemang och pengar på att utbilda och hålla den.

Aldrig och kommer nog inte att göra det heller. Köper jag en häst så är det för att jag vill ha den till min avel eller som min ridhäst.

Däremot kommer jag att behålla egna uppfödningar, visa på hingstpremieringen och sedan sälja dem, även om de går igenom. Då har dom fått en chans att visa om dom är nåt att ha i aveln och jag kan inte behålla alla själv och säljer man en godkänd hingst som man fött upp själv så blir det ju helt klart med vinst.

Yes, och det går absolut att tjäna lite pengar! Har ridit in och sålt 3 hästar. De kostade tillsammans 37000:-, och såldes för 95000:-! Nu har jag tröttnat på det och har en sötnos som ska få stanna. Men är man från början inställd på att sälja så är det definitivt ett bra sätt att lära sig massor och få träningar och stallplats "gratis"
Mvh. Matte

Inte för att göra "klipp", men min nuvarande häst köpte jag som unghäst. Syftet är att för första gången rida in en häst själv. Hon kommer ju naturligt ha ett högre värde som inriden vuxen individ än som unghäst. Och jag är beredd att sälja henne den dagen jag känner att jag "lärt mig klart" på henne. Men det beror helt på; om hon blir en kanontävlingshäst så behåller jag henne sannolikt forever eller om jag bara äääälskar henne ändå och tycker hon är SÅ kul att rida trots bristande tävlingsresultat. Om jag däremot känner att jag har "gjort klart" o vill ha något "värre" så säljer jag och då blir det sannolikt med vinst.

För ett antal år sen blev jag indirekt mer eller mindre erbjuden att "få" en galen fjording som ägarna förstört helt genom att inte fostra den. Och då tänkte jag att Tja, kanske köpa och rida till den och sen sälja med vinst? Men så kom jag fram till att jag skulle vara en alldeles för "blödig" person för detta. Om hon blivit en trevlig ridhäst så skulle jag vara superkräsen att hitta rätt ägare för att inte riskera att hon skulle bli "svår" igen. För hästens skull.

Jag hade inte den tanken då jag köpte min fbl valack men jag hade honom i knappt 1 år och sedan sålde jag honom för vi passade inte ihop o då hade jag utbildat honom lite grand så jag tjänade 7000 på honom, kunde kanske sålt honom dyrare men jag tyckte det var viktigast att han kom till någon som han passade med..

hej..
jag skulle vilja köpa häst men hur får man pengar till det?
om man inte har ett jobb som man får bra betalt på,inte hos landstinget ialla fall...
om man inte spar pengar förståss!och avstår från att resa, festa,
köpa inne prylar ,osv.allt är ju svin dyrt nu förtiden.
bostad ,mat ,resor till och från jobbet,telefon ,data,osv.
kläder,hygien artiklar.ekonomin .

----------------------
om jag köpte häst skulle jag välja noggrant ,helst ett sv halvblod,
att rida på samt att få sköta om min häst ,helt och fullt,samt att
man växer ihopp med sin häst ,kanske köper flera hästar ,vad vet jag!
och att man hittar ett bra stall ,med flera boxar spiltor att dela det med,rent känslo mässigt blir man fäst vid alla djur,det skulle vara svårt att sälja min häst inte utan vidare ialla fall ,om den inte skulle få det bättre eller pga man vill gå vidare på någotvis,om inte sjukdom
och oväntade saker dyker upp.
men det kräver en hel del uppoffringar med,att alltid vara på gång ,
att orka med oxå. och att gilla läget osv.bra vore om man hade häst skötare som kunde bistå en när det blir för jobbigt
som både kunde rida och sköta hästen. närman inte har tid pga arbete eller privata sysslor?
min fråga är hur gör ni för att få det att gå ihop sas?
roligt om ni kunde berätta om era häst liv.
mvh piamar :banana: :bump: :love: :idea:

Jag har lekt lite med tanken men tror att det är svårt att göra vinst på affären om man räknar in hästens underhåll under tiden man äger den. Då ska man ha lite tur och ett mycket bra öga. Däremot att sälja till ett högre försäljningspris än man själv gett verkar väl inte omöjligt om man inser hur marknaden fungerar. Köper man en ung häst, utbildar den och ser till att den får meriter som betingar ett högre pris så kan man ta ut mer än man har gett, förutsatt att den är frisk. Hästar över 13 år har en dalande priskurva.
mvh
Lejonelle

Lejonelle skrev:
Jag har lekt lite med tanken men tror att det är svårt att göra vinst på affären om man räknar in hästens underhåll under tiden man äger den.

Nej, räknar man med de löpande kostnaderna så tror jag att ett fåtal kan gå med vinst....

kanske inte vinst, men räkna med att ungefär få igen pengarna man la ut om man säljer den. Men vem vet, stora hästen jag ska skaffa mig kanske jag behåller hela dens liv... Men ponnyn har vi iaf gått med vinst(när det gäller köpekostnaden då, inte underhållet och så..) nu när vi säljer den. Men det är kanske inte särskilt konstigt när man köper en ungponny som knappt är inriden och numera tävlad på ganska hög nivå och har placeringar och vinster.

Om det är ändamålet. Dom senaste 3 ägda ponnyer har jag gått med vinst på. Det var därför jag köpte dom. Har ett halvblod sedan 2 år tillbaka som inte är till salu och det är ju inte meningen heller. Är det någon som vill köpa henne, till rätt pris, så kanske jag slår till. Problemet är att min häst är så speciell så det måste stämma överens mellan häst och ryttare.

Kram Favina :bump:

Jag har aldrig köpt en häst å planerat att sälja den.
Men om jag köpt en medelåldershäst som jag sålt som gammal så har ju priset sjunkit.För mig spelar det ingen roll då jag tycker att ett bra hem är viktigast.
Men skulle jag sälja de hästar jag har, som jag köpte som unghästar å utbildad själv skulle jag garanterat få ut mer pengar än jag betalde. ;)
Fast sånt är inget jag går å tänker på :smirk:

Japp det har jag - och det gick hur bra som helst! Men då bestämmde jag mig redan vid inköp att jag komma att sälja de vidare. Min "egen" häst kommer jag aldrig att sälja!!

det har hänt... och kommer nog hända igen. Håller just nu på att exporterar en häst som jag köpte som föl, går allting igenom så kommer jag att göra en vinst. Denna gång var det inte planerat så när jag köpte honom, men andra gånger har det varit det. trillar man på något bra och billigt så varför inte, bara man tänker på att det alltid är stora risker, man måste ha råd att förlora också....
Jag letar inte aktivt efter sådana hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 160
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar