Har ni någon köpt en häst med intentionen att sälja den med "vinst"?

break_a_leg

Trådstartare
Då menar jag sett till köpeskillingen/försäljningspriset enbart, ni behöver inte räkna med de löpande kostnaderna.

Min första häst slutade sina dagar hos mig...Nr 2 jag köpte visade sig ha sådana skavanker att han fick åka tillbaka til den som sålde honom, jag fick tillbaka mina pengar utan problem. Ponnyn vi har nu är inte till salu ännu, men han lär inte inbringa mer än vad vi köpte honom för.

Så jag själv är inte så lyckosam i hästbranschen, jag springer aldrig på de hästar man kan göra "klipp" på ;)

Sv: Har ni någon köpt en häst med intentionen att sälja den med "vinst"?

alltid....

Jag tror aldrig att jag kommer köpa en häst med avsikt att senare sälja den.

När vi köpte våra B-ponnyer visste vi att det skulle komma en dag när de såldes. Självklart fanns förhoppningen att de skulle ha stigit i värde pga att de hade högre utbildningsnivå. Inte för att pengarna i sig var viktiga, men som ett kvitto på att de helt enkelt blivit mer värda.

Däremot är jag inte i hästbranschen för att köpa och sälja höstar och på så sätt tjäna pengar.

Aldrig! Köper inte häst med avsikt att sälja den dyrt!

//Alice

Kanske inte med tanken att gå med vint men med tanken att man vill (vidare)utbilda, utveckla och "uppfostra" sin häst, och då tänker man ju att man kommer höja värdet på sin häst.

Jag kan tänka ibland så att det är kul att hon har blivit trevligare, vackrare och duktigare och värd mycker mer och det känns jättekul att "få tillbaka" lite av pengarna man lagt ner även om jag aldrig planerar att sälja min tussfia!!!

Senaste vi köppte var menigen att vi bara skulle rida och köra in sen skulle vi sälja honom. Tyvär gick gick han och bevisade för oss att han kommer att bli en till sjutusandehäst så det lutar ått att vi kommer att behålla honom. Hästen fick vi under slaktpriset och hadde vi lyckats sålt honom för ca 25-30000 så hadde det varit en vinst även om vi hadde räknat bort de löpande kostnaderna. Men tyvär är hästen för bra så tillsalu blir han nog aldrig.

Nix! tänker behålla kraken tills han lämnar in. Är 6 år idag så det dröjer väl förhoppningsvis minst 20 år.

Det är en lukrativ bransch så möjlighet till snabba vinster finns, men det är inget som lockar. Uppfödaren skulle dock kunna tänka sig att förmedla provisionsaffärer med stinna spekulanter och har även föreslagit det och fått nobben. Helstorebrodern idag 8 år, såldes för ca 500k till Irland som fälttävlanshäst för 2 år sedan och de är så nöjda med denne som nu går svårklass hoppning att de efterfrågat en helbroder, då de vet att det finns två sådana i Sverige. Med tanke på att vi köpte honom som 3 åring för knappt 50k så skulle det kunna bli en ansenlig förtjänst, men en rolig och talangfull kompis säljer man bara inte av för den relationen räknas i annat än kontanter.

Nej! Om jag köper en häst köper jag den för livet...tills den lämnar in. Visst, det kanske går fel och vi inte passar ihop, då får man ta ställning till det då.

ja min stora häst,men nu har jag ändra och vill inte sälja så nu ska han lånas ut istället

Oj, hur stavar jag? Frågan ska ju vara "Har ni någonsin....."

Två små shettiskillar sålde jag med "vinst" men det var inte det som var tanken när jag köpte dom. De skulle bara var sällskapsponnisar.

Xeline skrev:
När vi köpte våra B-ponnyer visste vi att det skulle komma en dag när de såldes. Självklart fanns förhoppningen att de skulle ha stigit i värde pga att de hade högre utbildningsnivå. Inte för att pengarna i sig var viktiga, men som ett kvitto på att de helt enkelt blivit mer värda.

Däremot är jag inte i hästbranschen för att köpa och sälja höstar och på så sätt tjäna pengar.

exakt sa! kopte min d-ponny som outbildad unghast och tog oss sakta uppat i klasserna. lillasyster red ett ar till innan bada blivit for gamla och ville "hastpausa" - han saldes, och det dyrare an vad vi fick honom for. men det var ju inte darfor vi kopte honom.

Ja, men det visade sig att han var så bra att jag beslöt att behålla honom istället :D

jepp, o det gick alldeles utmärkt!

Nope. har inte köpt någon häst med de intentionerna men om jag ville skulle jag kunna göra så..

Fjordingen, som var min första häst, var inte direkt en häst som skulle inbringat massor av pengar. Men med tanke på att jag fick henne gratis av den förre ägaren så hade jag ju kunnat sälja henne och tjäntat lite pengar. Hon var en sk "problemhäst" när jag fick henne (hade då skött henne i flera år) men var en mkt trevlig, om än bestämd, dam när hon bodde hos oss. Jag hade henne i tio år tills hon till sist somnade in hos oss.

B-ponnyn, som var och fortf är min andra häst köptes outbildad. Inkörd och riden men inte utbildad. Efter att jag haft henne ett tag så låg hon ungefär på utbildningsnivå LB i dressyr och hoppade banor på 100- 110 till vardags med lätthet.. Antar att jag skulle få sätta Msv A på henne i hoppningen. En riktig hoppkanon. :d :love: Tyvärr så insjuknade hon efter ett tag i fång och jag har beslutat att behålla henne. Hon har inga men av sjukdomen men måste hela tiden hållas på strikt diet och under uppsikt med bete osv. Eftersom jag har två hästar så måste också alltid den ena ha sällskap. Hon mår idag bra av att köras (och ridas någon gång ibland) och pysslas om. Om jag skulle ha sålt henne vid rätt tidpunkt så skulle jag dock ha tredubblat hennes ursprungliga värde..

Häst nummer tre är min nuvarande stjärna :) Fick honom till ett mkt bra pris av förre ägaren och skulle lätt kunna ta ut mer för honom bara han fick komma ut och tävla lite. Utb. nivå är det inget fel på.. fast i hoppningen behöver han dock en del mer träning och rutin. Jag är docks å fäst vid denna häst att han kommer få stanna hos mig så länge han lever och mår bra. Jag kan inte sälja min bäste vän.. :love:

Det är alltid svårt att bedöma hur hästen kan komma att ligga på marknaden efter att man har utbildat den tycker jag. Mycket spelar ju in, och som jag ser det är det verkligen köparens marknad.
Jag kan ju säga att min häst är till salu i alla lägen, för rätt pengar. Har inte råd att unna mig lyxen att säga att jag aldrig ska sälja honom... Rent generellt har jag bestämt mig för att aldrig köpa en häst som har en nedåtstigande priskurva, förutom ett avelsämne då. HAr inget att göra med att jag är girig. JAg är bara fattig.

monchestre skrev:
Jag kan ju säga att min häst är till salu i alla lägen, för rätt pengar. Har inte råd att unna mig lyxen att säga att jag aldrig ska sälja honom... Rent generellt har jag bestämt mig för att aldrig köpa en häst som har en nedåtstigande priskurva, förutom ett avelsämne då. HAr inget att göra med att jag är girig. JAg är bara fattig.

Så har jag också alltid resonerat.

F ö kan jag tillägga att den jag har nu tycker jag inte riktigt räcker till och det misstänkte jag nog från början så jag har hela tiden resonerat att jag ska sälja om något år när hans utbildningsnivå är högre och då förhoppningsvis inbringar mer pengar än jag köpte honom för.

Då får jag förhoppningsvis möjlighet att köpa en häst som bättre motsvarar mina förväntningar.

Sen ska man ju alltid vara medveten om att det är ett vågspel, hästar kan gå sönder osv.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 160
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar