Har ni läst Djurens Rätts debattartikel?

Sv: Har ni läst Djurens Rätts debattartikel?

Vad menar du med "gapar för mycket"? Skulle det vara OK att gapa lite lagom men inte hur mycket som helst?

Hästarna kan ju gapa även med nosgrimma.

Sporrar är inte obligatoriska på vare sig lokal eller regional nivå, men kanske pratar du om dressyr på högre nivå?

Är inte sporrar obligatoriska även i de lägre klasserna? Åtminstone här i Finland är de obligatoriska redan i Lätt C, vilket jag tycker är väldigt fel, på den nivån har man knappast kunskap tillräckligt ännu för att rida med sporrar...

KL
Men det är väl just det som är problemet, att det är obligatoriskt att rida med sporrar och kandar i de högre klasserna, även om toppryttarna skulle kunna rida utan bett och sporrar kan de inte göra det. Dock tycker jag att de i så fall inte skulle behöva rida så hårt på kandaren att hästarna gapar eller använda sporrarna så mycket. Det är klart att alla ryttare inte rider på stångbettet eller har sporrarna tryckta i sidorna på hästen, jag syftar på de som gör det. Där är artikeln också bristfällig, hon generaliserar och drar alla över en kam.

Angående Hellas fundering om varför domarna tycker att Adelindes användning av sporrar och kandar är ok, kan det bero på att hon är just världsbäst, de vågar/vill inte säga till eftersom det vore att plocka ner en toppryttare från toppen? Ren spekulation...

spö är ju tillåtet vid framridningen men inte på tävlingsbanan. För att ryttare ska kunna "gå på" hästen på framridningen och få den lite på tå? Varför, annars?

Jag rider oftast med spö, för att kunna förstärka hjälperna och för att kunna "väcka" en ouppmärksam häst.
Nosgrimma använder jag inte.
Sporrar använder jag inte.
Kandar har jag inte kommit till.

Men jag är inte heller på svår nivå.

Så alla andra (förutom du) rider med spö för att få dem lite "på tå" ? Du tror inte att ALLA kan ha spöet för att kunna förstärka hjälperna och för att kunna "väcka" en ouppmärksam häst ? ÄVEN på framridningen ?

Så alla andra (förutom du) rider med spö för att få dem lite "på tå" ? Du tror inte att ALLA kan ha spöet för att kunna förstärka hjälperna och för att kunna "väcka" en ouppmärksam häst ? ÄVEN på framridningen ?

Jo, men det som är intressant är ju att spö är tillåtet på framridning men inte på tävling.
Och att sporrar är obligatoriska (åtminstone enligt TR).
Och att nosgrimma är obligatorisk.

Jag har skrivit att jag inte rider på svår nivå.
Jag har aldrig påstått mig vara perfekt.

Vad menar du med "gapar för mycket"? Skulle det vara OK att gapa lite lagom men inte hur mycket som helst?

Hästarna kan ju gapa även med nosgrimma.

Sporrar är inte obligatoriska på vare sig lokal eller regional nivå, men kanske pratar du om dressyr på högre nivå?

Jo, sporrar är obligatoriska enl TR precis som nosgrimma. Dispens kan ges gällande sporrar på lokal nivå men det är inte formulerat som valfri utrustning.

Jag tänker att en häst snabbt kan öppna munnen och sedan stänga den igen utan att det är ett sätt att slippa undan från bettet.
Det skulle bli betydligt synligare utan nosgrimman, som ändå lägger en ram för hästens mun. Jag är medveten om att de flesta inte drar åt för kung och fosterland, men inramningen finns.

Fortfarande ingen som kan förklara varför sporrar och nosgrimma är obligatoriska?

Jo, sporrar är obligatoriska enl TR precis som nosgrimma. Dispens kan ges gällande sporrar på lokal nivå men det är inte formulerat som valfri utrustning.

Fortfarande ingen som kan förklara varför sporrar och nosgrimma är obligatoriska?

Tillägg 2013
Följande gällande text har fallit bort ur TR II 2013
Mom 221
Ryttarens utrustning

Sporre med rund hård plastkula och sporre utan hals/utskjutande del är tillåtet.
Sporrar får ej vara konstruerade så att de kan såra eller sarga hästen.
Vid inbjudnings-, lokal och regional tävling samt vid framridning behöver sporrar ej bäras.
Sporrskydd, bestående av en tunn gummifodring på sporrens skänkel, är tillåten.
Uppdaterad 20130207

Så Ja från NATIONELL och uppåt är Sporrar obligatoriska, men då måste du ju även ridit på minst 62% i den klassen på regional för att ens få starta Nationell... Så då kan man förhoppningsvis rida med sporrar...

Varför nosgrimma måste finnas vet jag inte MEN även om du måste ha nosgrimma måste du ju inte spänna den så jag ser inte problemet för de som är emot att ha nosgrimma ... Ni kan ju ha den för "syns" skull...

Jag upplever att hela tränset samt hästen blir stabilare när man rider med nosgrimma vs. utan. Faktiskt.

Min poäng tidigare ang kandaret är att det spelar ingen roll vilken utrustning som är tillåten eller inte för ALL utsrustning kan användas felaktisgt. Oavsett det är grimma, vanligt bett eller en stövel utan sporre. Så jag ser inga problem alls med gällande regler.

Svår klass ska dessutom vara just svår och då är kandar och sporrar motiverat. Sporrar behöver dessutom inte vara tre cm långa-det räcker att det är ramen på sporren sas helt utan något utstickande alls.

Jag upplever att hela tränset samt hästen blir stabilare när man rider med nosgrimma vs. utan. Faktiskt.
Jag håller med, ingen jätteskillnad, men även en relativt löst spänd nosgrimma känns mer stabil.

Min poäng tidigare ang kandaret är att det spelar ingen roll vilken utrustning som är tillåten eller inte för ALL utsrustning kan användas felaktisgt. Oavsett det är grimma, vanligt bett eller en stövel utan sporre. Så jag ser inga problem alls med gällande regler.
Även om det är handen som avgör så spelar betslingen roll, du kan göra hästen bra mycket mer illa med ett kandar än med ett enkelt tränsbett och det syns också mindre. Det hindrar inte att tränbettet också gör ont felaktigt använt.

Svår klass ska dessutom vara just svår och då är kandar och sporrar motiverat. Sporrar behöver dessutom inte vara tre cm långa-det räcker att det är ramen på sporren sas helt utan något utstickande alls.
Det är givetvis en konst att lära sig rida på kandar och med sporrar, för den skull innebär det inte att det är svårare att rida ett svårklass program på kandar, snarare tvärt om skulle jag vilja påstå, lite beroende på hästen. Givetvis förutsätter jag att den som rider tävlingsdressyr på den nivån lärt sig rida på kandaret så att det inte känns ovant.

Nosgrimmans original syfte är just att stabilisera huvudtaget ... Även om det har glömts bort uppenbarligen senaste decenniet i eskalerande takt ;)

Vad det gäller betslingen är problematiken gapande munnar och skador i munnen-båda dessa problem kan uppkomma oavsett betsling. Sen är det som Centaur själv är ett bevis på-även om man inte tävlar-eller ens gillar tävling så finns det ryttare som rider på kandar. Är poängen då att kandar ska förbjudas öht? Jag ställer mig undarnde till just förbjudandet av viss utrustning på tävling där den faktiskt används under kontrollerade former. Det är även här DR brister för mig för var går gränserna för vad som är plågsamt i deras ögon-och hur ska det undvikas.

Sporrar är inte obligatoriska enligt TR, så den dispens du menar finnas vad gäller det är felaktigt- sporrar behöver inte heller has någonsinn på framridning, alltså inte heller på nationellt.

Precis, och det innebär att egentligen, om man vill, behöver aldrig sporre användas oavsett nivå o klass.

Vad det gäller betslingen är problematiken gapande munnar och skador i munnen-båda dessa problem kan uppkomma oavsett betsling. Sen är det som Centaur själv är ett bevis på-även om man inte tävlar-eller ens gillar tävling så finns det ryttare som rider på kandar. Är poängen då att kandar ska förbjudas öht? Jag ställer mig undarnde till just förbjudandet av viss utrustning på tävling där den faktiskt används under kontrollerade former. Det är även här DR brister för mig för var går gränserna för vad som är plågsamt i deras ögon-och hur ska det undvikas.

Olika betsling ger olika skador och framförallt olika lätt. Genom att förbjuda ett visst bett på tävling är en stark markering och det uppmuntrar inte direkt att använda det, Ett första steg kan vara att inte kandar som obligatoriskt.

Man kan även göra som man gjort på Island, kolla alla hästar grundligt på en tävling (det var en stor så det kan behövas flera) och göra en studie om vilka bett som ger vilka skador de ger och använda en mer vetenskaplig tillvägagångssätt. Det kanske visar sig att kandar är det mest skonsamma även om jag tvivlar på det.

Sporrar är inte obligatoriska enligt TR, så den dispens du menar finnas vad gäller det är felaktigt- sporrar behöver inte heller has någonsinn på framridning, alltså inte heller på nationellt.

Jag var inte uppdaterad på 2013 års ändringar.
Låt oss då backa ett halvår och komma överens om att sporrar fram tills för knappt ett halvår sedan faktiskt var obligatoriska.

Bra av SvRF att backa på det obligatoriet. Bör öppna för ridning utan sporrar.

Jag rider vanligen utan nosgrimma eftersom nosgrimma är förbjuden utrustning i min "huvudsakliga" gren. De få gånger jag tävlat i engelsk dressyr, har jag förstås hängt på en nosgrimma som varit så löst spänd att den inte haft någon inverkan. Håller med om att det är lösningen, och skadar inte hästen.

Det är inte oviktigt att fundera över den utrustning vi använder.

Att man i svår klass får använda mer avancerad betsling än på lätt nivå, tycker jag är rimligt. Min tränare i engelsk dressyr rider i stort sett alltid på tränsbett och så lägger hon på kandaret enstaka träningspass inför tävling. Det tycker jag är ett rimligt sätt att träna.

Det man kanske ska fundera mest över är träningsrelaterade skador. Och då vill jag sträcka ut resonemanget till att gälla både utrustning - bett, illa passande sadlar, för hårt anspända ben"skydd" - och träningsrelaterade problem som hältor.

De hästar som kanske har det tuffast är nog de som tillhör "mellanskiktet".
De rena skogsmullarna kanske inte har så stor kunskap men de belastarn nog inte (åtminstone inte de fall jag personligen känner till) hästen så mycket heller.
I mellanskiktet, de som har ambition men inte tid att vänta in utveckling, verkar benägenheten större att försöka ta genvägar både med utrustning och med "skev" och ensidig träning.

Jag var inte uppdaterad på 2013 års ändringar.
Låt oss då backa ett halvår och komma överens om att sporrar fram tills för knappt ett halvår sedan faktiskt var obligatoriska.

Bra av SvRF att backa på det obligatoriet. Bör öppna för ridning utan sporrar.

Sporrar på lokal nivå försvann för ca 20 år sen (kan tom va ännu längre tillbaka), regional nivå vet jag inte på rak arm, så detta med att man MÅSTE ha sporrar har du fått om bakfoten !

Är inte sporrar obligatoriska även i de lägre klasserna? Åtminstone här i Finland är de obligatoriska redan i Lätt C, vilket jag tycker är väldigt fel, på den nivån har man knappast kunskap tillräckligt ännu för att rida med sporrar...

Det har varit obligatoriskt från regional nivå här, men det är ändrat. Så, nej, sporrar måste inte användas förrän på lite högre nivå.

Nosgrimmans original syfte är just att stabilisera huvudtaget ... Även om det har glömts bort uppenbarligen senaste decenniet i eskalerande takt ;)

Precis! Och det är en himla massa tränare som förespråkar att man drar åt både nosgrimman och aachenremmen hårt som bara den. Jag har precis brutit med en tränare bl.a. av den anledningen att hen ansåg att lösningen på min hästs problem (bl.a. att han gapar och är svår att rida riktigt rund) var att sätta på en aachenrem och dra åt båda remmar ordentligt, samt rida med graman. Hen tränar själv för en mycket välkänd dressyrtränare som också är en framgångsrik tävlingsryttare, så jag förmodar att detta tillvägagångssätt är förankrat även hos denne. Jag vägrar behandla min häst så och jag tror inte heller att det ger ett resultat som jag vill ha.

Jag som håller på med hundträning också häpnar ibland över hur oändligt långt efter hästvärlden ligger när det gäller moderna och humana träningsmetoder. Träningsmetoder som bygger på tvång och smärta är i dag helt ute i hundvärlden (även om det givetvis finns personer som tillämpar dem). Om jag hade använt en stålpinne i hundens revben för att flytta den åt sidan hade folk på brukshundklubben blivit helt förskräckta. Men i ridningen anses det helt normalt. Och då ska vi inte tala om reaktionerna om jag hade slagit den med en piska. Just pisken kan man ju använda utan att ge smärta, men det är verkligen inte alltid fallet.

Fast har det blivit bättre inom träning av hund? Jag tycker man ideligen hör talas om mindre väl genomtänkta metoder, för att uttrycka det milt. Och en del poppis tränare, t.ex. CM, som kanske inte alltid är så humana.
Sporrar kan inte användas på hund, men det finns väl andra inte så särskilt trevliga redskap som används i träningen. Och jag tycker fortfarande det är någon sorts "macho-attityd" bland vissa bruksmänniskor.

Jag måste säga att min erfarenhet är att om man inte drar i tyglarna så är inte ens en lös nackrem instabil.

Och det är bra mycket svårare att göra skada/orsaka smärta med en sidepull än med en kandarstång. Speciellt om man kombinerar kandaret med en nosgrimma.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 230
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 162
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 243
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 528
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama