Sv: Har ni läst Djurens Rätts debattartikel?
Sporrar är inte obligatoriska enligt TR, så den dispens du menar finnas vad gäller det är felaktigt- sporrar behöver inte heller has någonsinn på framridning, alltså inte heller på nationellt.
Jag var inte uppdaterad på 2013 års ändringar.
Låt oss då backa ett halvår och komma överens om att sporrar fram tills för knappt ett halvår sedan faktiskt var obligatoriska.
Bra av SvRF att backa på det obligatoriet. Bör öppna för ridning utan sporrar.
Jag rider vanligen utan nosgrimma eftersom nosgrimma är förbjuden utrustning i min "huvudsakliga" gren. De få gånger jag tävlat i engelsk dressyr, har jag förstås hängt på en nosgrimma som varit så löst spänd att den inte haft någon inverkan. Håller med om att det är lösningen, och skadar inte hästen.
Det är inte oviktigt att fundera över den utrustning vi använder.
Att man i svår klass får använda mer avancerad betsling än på lätt nivå, tycker jag är rimligt. Min tränare i engelsk dressyr rider i stort sett alltid på tränsbett och så lägger hon på kandaret enstaka träningspass inför tävling. Det tycker jag är ett rimligt sätt att träna.
Det man kanske ska fundera mest över är träningsrelaterade skador. Och då vill jag sträcka ut resonemanget till att gälla både utrustning - bett, illa passande sadlar, för hårt anspända ben"skydd" - och träningsrelaterade problem som hältor.
De hästar som kanske har det tuffast är nog de som tillhör "mellanskiktet".
De rena skogsmullarna kanske inte har så stor kunskap men de belastarn nog inte (åtminstone inte de fall jag personligen känner till) hästen så mycket heller.
I mellanskiktet, de som har ambition men inte tid att vänta in utveckling, verkar benägenheten större att försöka ta genvägar både med utrustning och med "skev" och ensidig träning.