Min nötallergi gick om
Gick om? Alltså försvann men kom tillbaka?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min nötallergi gick om
Jo min ägg och nötallergi har gått över. Även pälsdjursallergin är nästan borta sen jag började med hästNötallergi brukar väl inte gå över? Jag har aldrig hört om det, vet att tex äggallergi kan försvinna.
Nej? Gick om.Gick om? Alltså försvann men kom tillbaka?
Jag förstår inte heller vad gick om betyder i det här sammanhanget. Jag tolkade det som @Fille gjorde.Nej? Gick om.
Nej? Gick om.
Min son fick nån släng av glutenintolerans vid 8-9 mån ålder. Då trodde läkarna att det var spannmålen i vällingen som var boven, gluten nämndes inte vad jag minns. Men det är väl samma tycker jag. Så sojabaserad välling löste problemet. Som sedan inte ledde till livslång glutenintolerans. Nötallergin har inte gått över däremot.
Man får inte en släng av glutenallergi. Antingen kan man bryta ner glutenproteinet eller inte.
Det finns säkert flera olika ämnen man kan vara allergisk mot i olika matvaror.Min son fick nån släng av glutenintolerans vid 8-9 mån ålder. Då trodde läkarna att det var spannmålen i vällingen som var boven, gluten nämndes inte vad jag minns. Men det är väl samma tycker jag. Så sojabaserad välling löste problemet. Som sedan inte ledde till livslång glutenintolerans. Nötallergin har inte gått över däremot.
För den som inte är insatt framstår veteallergi och glutenintolerans som samma sak, eftersom båda innebär att man måste undvika vanligt mjöl för att må bra. Faktum är att allergi mot veteprotein och glutenintolerans är två helt olika sjukdomar, med olika bakomliggande mekanismer och symtom. Det är inte ens samma beståndsdel i mjölet som är boven.
https://www.allergia.se/veteallergi-och-glutenintolerans-inte-samma-sak/– Det finns flera proteiner i vete och gluten är bara ett av dem. Den som är glutenintolerant tål inte just gluten, men det gör faktiskt veteproteinallergikerna. De reagerar istället på några av de andra proteinerna, säger allergiläkaren Magnus Wickman på Sachsska Barnsjukhuset i Stockholm.
Nötallergi brukar väl inte gå över? Jag har aldrig hört om det, vet att tex äggallergi kan försvinna.
Äh shit. Det är en finlandism. Gick över! @JozzeFörklara gärna vad ”gick om” menas
Äh shit. Det är en finlandism. Gick över! @Jozze
Haha! Misstänkte att det kunde bero på det. Men då hänger jag med!Äh shit. Det är en finlandism. Gick över! @Jozze
Äh shit. Det är en finlandism. Gick över! @Jozze
Det kan vara både småländska och skånska också. Jag förstod. (Men jag använder inte uttrycket.)Äh shit. Det är en finlandism. Gick över! @Jozze
Du är säkert också finsk men du vågar bara inte erkänna det...Det kan vara både småländska och skånska också. Jag förstod. (Men jag använder inte uttrycket.)
Jag har hittills inte ens vågat åka till Finland!Du är säkert också finsk men du vågar bara inte erkänna det...
Sedan finns det också allergi(?)/överkänslighet mot gluten som visar sig som eksem och klåda. Men det har såvitt jag förstått normalt inget samband med celiaki, även om det finns personer som har båda. De jag känner som har hudproblem av gluten (och celiaki) har drabbats ganska plötsligt i vuxen ålder.Nä, glutenintolerans är en immunologisk reaktion mot proteinet gluten. Laktosintolerans är brist på enzymet som bryter ner laktos.
Nej det är nog klokt.Jag har hittills inte ens vågat åka till Finland!